Særeje ved ægteskab

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.164 visninger
14 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. april

Anonym trådstarter

Hej, jeg er sammen med en dejlig mand på 3. år. Vi skal om kort tid vies på rådhuset Vi venter et barn sammen også.

Nu er sagen at min kommende mand er ældre (4 år) end jeg, og samtidigt har en større opsparing. Han er færdiguddannet.

Han har taget en anderledes af uddannelse og er derfor også kommet hurtigere på arbejdsmarkedet. Hvor jeg har taget en gymnasial uddannelse og nu er i gang med min bachelor. 

Vi har altid betalt for hver vores ting, hvor at husleje og almene udgifter som mad/varme/el/vand er fordelt ligeligt. Det har fungeret rigtig fint, og vi har faktisk aldrig skændtes om penge eller haft økonomiske problemer.

Så er vi også fra to vidt forskellige familiebaggrunde.

Vores økonomiske ulighed har som sagt ikke betydet noget, vi elsker hinanden begge to, og accepterer at vi har forskellig opsparing. Har aldrig manglet noget, og jeg forlanger ikke dyre gaver eller andet, tværtimod. 

Men min svigerfar er begyndt og blande sig en del.. Han udspørger min mand omkring mit forbrug generelt, og har opfordret ham til at oprette en særeje. Sådan at hvis vi skulle skilles, så går jeg med det jeg ejer, og ergo skal jeg finde ny bolig.( Kærestens køb)

Min mand har købt vores andels lejelighed uden at tage lån i banken. Jeg tænker mere langsigtet, for vi har drøm om at flytte i hus en dag. 

Min kæreste har fortalt at det ser han ikke nødvendigt, (særeje) jeg bidrager også når jeg er færdiguddannet.

Jeg gruer for min vielse nu, og jeg er faktisk overrasket over, at min svigerfar ser det nødvendigt at blande sig! Mit forhold til svigerforældrene er godt, og jeg har aldrig været grådig eller givet udtryk for, at jeg ikke elsker min mand for den han er.

Ved ikke hvad jeg skal med det her indlæg, jeg er bare rystet over det, og føler egentlig at svigerforældrene tænker lavt om mig

Hvordan skal jeg håndtere dette her? Føler at jeg bliver beskyldt for at være uærlig og uægte og en kæmpe nasser

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

2. april

2skønnebørn

Profilbillede for 2skønnebørn
Anonym skriver:

Hej, jeg er sammen med en dejlig mand på 3. år. Vi skal om kort tid vies på rådhuset Vi venter et barn sammen også.

Nu er sagen at min kommende mand er ældre (4 år) end jeg, og samtidigt har en større opsparing. Han er færdiguddannet.

Han har taget en anderledes af uddannelse og er derfor også kommet hurtigere på arbejdsmarkedet. Hvor jeg har taget en gymnasial uddannelse og nu er i gang med min bachelor. 

Vi har altid betalt for hver vores ting, hvor at husleje og almene udgifter som mad/varme/el/vand er fordelt ligeligt. Det har fungeret rigtig fint, og vi har faktisk aldrig skændtes om penge eller haft økonomiske problemer.

Vores økonomiske ulighed har som sagt ikke betydet noget, vi elsker hinanden begge to, og accepterer at vi har forskellig opsparing. Har aldrig manglet noget, og jeg forlanger ikke dyre gaver eller andet, tværtimod. 

Men min svigerfar er begyndt og blande sig en del.. Han udspørger min mand omkring mit forbrug generelt, og har opfordret ham til at oprette en særeje. Sådan at hvis vi skulle skilles, så går jeg med det jeg ejer, og ergo skal jeg finde ny bolig.( Kærestens køb)

Min mand har købt vores andels lejelighed uden at tage lån i banken. Jeg tænker mere langsigtet, for vi har drøm om at flytte i hus en dag. 

Min kæreste har fortalt at det ser han ikke nødvendigt, (særeje) jeg bidrager også når jeg er færdiguddannet.

Jeg gruer for min vielse nu, og jeg er faktisk overrasket over, at min svigerfar ser det nødvendigt at blande sig! Mit forhold til svigerforældrene er godt, og jeg har aldrig været grådig eller givet udtryk for, at jeg ikke elsker min mand for den han er.

Ved ikke hvad jeg skal med det her indlæg, jeg er bare rystet over det, og føler egentlig at svigerforældrene tænker lavt om mig

Hvordan skal jeg håndtere dette her? Føler at jeg bliver beskyldt for at være uærlig og uægte og en kæmpe nasser

Vi var i samme situation, min mand havde væsentlig flere penge opsparet end jeg. Vi fik oprettet et skilsmisse særeje....det er meget fair syntes jeg. Dør han, arver jeg alt og skal kun skifte med børnene, hvis jeg bliver gift igen.... 

Jeg tror ikke dine sviger tænker lavt om dig, men tænker i forhold til skilsmisse....

Anmeld Citér

2. april

Anonym trådstarter

2skønnebørn skriver:

Vi var i samme situation, min mand havde væsentlig flere penge opsparet end jeg. Vi fik oprettet et skilsmisse særeje....det er meget fair syntes jeg. Dør han, arver jeg alt og skal kun skifte med børnene, hvis jeg bliver gift igen.... 

Jeg tror ikke dine sviger tænker lavt om dig, men tænker i forhold til skilsmisse....

skilsmisse særeje? Jeg tænker hvad hvis man købet hus sammen? Hvem har ret til at blive boende i tilfælde af, at vi i fremtiden bliver skilt.

Kan godt forstå rimeligheden af det, men jeg blev forvirret, for hvis vi har en fælles opsparing med vores penge lagt sammen - hvordan får man lige det rodet bod på ved skilsmisse?

Anmeld Citér

2. april

2017morigen

Profilbillede for 2017morigen

Det er langt fra sikkert at dine svigerforældre tænker noget skidt om dig. Det kan være at de bare kan lide at planlægge efter været tænkelige scenarie - altså skilsmisse i denne situation.

Min mor og stedfar er gift og har i den forbindelse skrevet testamente. Alt hvad jeg får efter min mor bliver min særarv i følge testamentet og derved noget jeg skal have med med mig ved en skilsmisse. Som de siger de ved ikke hvornår de skal herfra og hvordan min situation er til den tid. 

Anmeld Citér

2. april

IenFart

Profilbillede for IenFart

De følelser du sidder med som konsekvens af snakken om særeje bør du prøve at parkere. Det er ikke super romantisk at gå og snakke om hvad der skal ske ved skilsmisse, når man går og er forelskede og skal giftes, men det skal gøres. 

Hvis din kæreste har haft væsentlig flere penge med ind i forholdet, og har kunnet købe en lejlighed, så er det måske også rimelig nok at han får de penge med sig igen hvis det skulle ske. Det der økonomi kan bare blive ekstra brænde på bålet ved skilsmisse så hellere få styr på det og det kan bare være det at din svigerfar opfordrer til.

Anmeld Citér

2. april

Smil

Profilbillede for Smil

Jeg vil anbefale, at I tager et møde med en advokat som har speciale inden for dette felt. Så kan vedkommende forklare jer, hvilke muligheder der er og hvilken betydning det har. Det vil også være objektivt, hvilket nok er meget godt, da man ikke kan lade være med at blive følelsesmæssigt påvirket   

Anmeld Citér

2. april

Anonym

Anonym skriver:

Din svigerfar har helt ret. Der ER høj skilsmisserate, og I kan jo sagtens risikere at stå dér på et tidspunkt, så rene linjer er på sin plads.

Anmeld Citér

2. april

migxher

Profilbillede for migxher

Mon ikke svigerfar bare er praktisk anlagt? Jeg tror i hvertfald ikke du skal ligge noget i det, han vil nok bare være sikker på at hans søn ikke får brændt nallerne i tilfælde af at i går fra hinanden. 
Sådan er min svigerfar også lidt, men det tror jeg så skyldes at han nemmelig brændt nallerne gevaldigt da ham og min svigermor gik fra hinanden. 
Jeg tror bare i skal blive enig om at sige tak for rådet til svigerfar, men at i har styr på det og vil snakke med en advokat om det. Mon ikke det så bare er det. 

Anmeld Citér

2. april

Anonym trådstarter

migxher skriver:

Mon ikke svigerfar bare er praktisk anlagt? Jeg tror i hvertfald ikke du skal ligge noget i det, han vil nok bare være sikker på at hans søn ikke får brændt nallerne i tilfælde af at i går fra hinanden. 
Sådan er min svigerfar også lidt, men det tror jeg så skyldes at han nemmelig brændt nallerne gevaldigt da ham og min svigermor gik fra hinanden. 
Jeg tror bare i skal blive enig om at sige tak for rådet til svigerfar, men at i har styr på det og vil snakke med en advokat om det. Mon ikke det så bare er det. 

Jo, det tror jeg

Kan godt se, at jeg nok lige overreagerede..

Anmeld Citér

2. april

Vaya

Profilbillede for Vaya

Jeg synes, at din kæreste og dig skal snakke igennem, hvad I synes, og ikke hvad svigerfar synes. 

Da min kæreste og jeg flyttede sammen, havde han også lidt flere penge opsparet, fordi han var færdig med uddannelse først. Vi fik skrevet det ned ved en advokat, sådan at hvis vi gik hver til sit og skulle sælge huset, så skulle han have den portion penge med for sig selv igen. Fordi det syntes vi begge var fair. Aftalen var, at når vi syntes der var gået tilpas mange år, og vi måske med børn osv. ikke syntes de penge skulle være hans særskilt længere, så kunne vi annullere det papir. Et særeje behøver altså ikke være permanent.

I skal arrangere jer sådan som I ønsker, ikke som andre ønsker.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.