Chok over teenagedatter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

985 visninger
8 svar
48 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
31. marts 2018

Anonym trådstarter

Er nærmest i chok.

Min datter på 16, sagde hun ville sove hos en god veninde, som jeg kender godt. Hun tog derefter afsted til "denne veninde". Senere på aftenen, har jeg så fundet ud af, gennem denne veninde, at hun ikke sover der, men højst sandsynligt hos en dreng, jeg ikke kender. 

Er virkelig chokeret over dette, og ikke at være blevet fortalt sandheden.

Skal i den grad snakke med hende i morgen, men mangler nogle gode råd til ikke at blive for oprevet  HVAD havde I gjort? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2018

Anonym

Anonym skriver:

Er nærmest i chok.

Min datter på 16, sagde hun ville sove hos en god veninde, som jeg kender godt. Hun tog derefter afsted til "denne veninde". Senere på aftenen, har jeg så fundet ud af, gennem denne veninde, at hun ikke sover der, men højst sandsynligt hos en dreng, jeg ikke kender. 

Skal i den grad snakke med hende i morgen, men mangler nogle gode råd til ikke at blive for oprevet  HVAD havde I gjort? 

Det bedste tror jeg er at vende den om, og tænke på hvordan man selv var som 16-årig. Hvilke hemmeligheder man havde og hvorfor, overfor sine fofældre. Hvorfor man ikke ville dele sådan nogle ting med sin mor, og hvad ens mor kunne have sagt for at gøre det bedre og give mere forståelse. Kan godt forstå du er oprevet, det ville jeg uden tvivl også være. Men ved ikke hvor meget det hjælper fremadrettet at skælde ud osv. Det fodrer måske bare til at blive mere snedig og bedre til at planlægge og skjule. Sæt hende ind i dine følelser, bekymringer, mors frygt for hvad der kan ske hende. Og prøv at forklare at det er vigtigt med sandheden, for at vide hvor hinanden er henne, have et sikkerhedsnet i hinanden, hvis der skulle ske noget slemt. Det ændrer sig nok ikke at hun dater osv., så er det nok på tide at sætte sig og snakke om spilleregler. Du skal altså vide hvem hun møder og hvorhenne. Arbejd på jeres forhold, hvor hun ikke møder fordømmelse, forbud mm., men intetesse og forsøg på forståelse, så hun mere har lyst til at dele.

Anmeld Citér

31. marts 2018

Carina:-)

Med tanke på min egen da hun var 16 

Så ville jeg starte med at kigge indad og tænke over at din datter har følt hun var nødt til at lyve.

Og så husk hun er 16 det er altså ganske normalt at have kærester og Ja sex i den alder.

Forbud og skældud vil kun komplicere det hele.

Så åben arme så i ikke får et dårligt forhold ganske kort tid før hun selv bestemmer 100 procent over sit liv.

Anmeld Citér

31. marts 2018

Carina:-)

Anonym skriver:

Det bedste tror jeg er at vende den om, og tænke på hvordan man selv var som 16-årig. Hvilke hemmeligheder man havde og hvorfor, overfor sine fofældre. Hvorfor man ikke ville dele sådan nogle ting med sin mor, og hvad ens mor kunne have sagt for at gøre det bedre og give mere forståelse. Kan godt forstå du er oprevet, det ville jeg uden tvivl også være. Men ved ikke hvor meget det hjælper fremadrettet at skælde ud osv. Det fodrer måske bare til at blive mere snedig og bedre til at planlægge og skjule. Sæt hende ind i dine følelser, bekymringer, mors frygt for hvad der kan ske hende. Og prøv at forklare at det er vigtigt med sandheden, for at vide hvor hinanden er henne, have et sikkerhedsnet i hinanden, hvis der skulle ske noget slemt. Det ændrer sig nok ikke at hun dater osv., så er det nok på tide at sætte sig og snakke om spilleregler. Du skal altså vide hvem hun møder og hvorhenne. Arbejd på jeres forhold, hvor hun ikke møder fordømmelse, forbud mm., men intetesse og forsøg på forståelse, så hun mere har lyst til at dele.

Anmeld Citér

31. marts 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg løj en del overfor mine forældre da jeg var 16 - jeg gjorde det fordi jeg følte at jeg blev nød til det. Jeg vidste mine forældre ikke ville have jeg havde en kæreste. 

Så tænker din datter må have følt at hun ikke har kunne sige det til dig. 

Du kunne starte snakken med at du er ked af at have givet hende et indtryk af at det ikke var noget hun kunne fortælle dig. Og så kommer der jo nok en dialog ud af det. 

Jeg tror absolut ikke skæld ud/forbud vil hjælpe. 

Anmeld Citér

31. marts 2018

Anonym

Anonym skriver:

Er nærmest i chok.

Jeg giver de andre ret.... Det er vigtig at være åben omkring det hele.  Jeg var selv sådan, det startede med nettet da jeg var 11 år. Mine forældre havde dengang desværre et alkohol problem, så de "så mig ikke". Forstå mig ret. Jeg havde brug for en mor der ikke arbejdede over hele tiden og nogle faste rammer og en far der viste kærlighed. Men i deres travle verden og det de selv var vokset op med var det bare ikke sådan.... Jeg havde ret frie tøjler og veninderne synes altid det var fedt for mig kunne man komme hos og næsten gøre hvad man ville. Jeg mødtes med mange mænd fra jeg var 11 år, søgte bekræftelse i en form for "hvis jeg giver sex, giver du mig kærlighed og fortæller jeg er dejligt". Nu har jeg selv en datter... Jeg frygter nettet som bare fanden.. Det er spækket op med pædofile der finder nemme ofre. Snak med din datter for alt i verden og lad vær at dømme.. Men sæt rammerne for hende... Skab et godt rum af tillid. Den dag Idag, havde jeg virkelig ønsket at de havde fulgt med hvad jeg lavede på internettet, hvem jeg skrev med og hvad vi skrev om. Jeg føler mig forkert og godt dum. Er idag vred på de mange mænd jeg mødtes med fra jeg var 11-15..  Ville ønske de kunne straffes den dag Idag. 

Anmeld Citér

31. marts 2018

Anonym

Når hun kommer hjem, så sæt dig ned og snak stille og rolig med hende. Fortæl hende, uden at anklage hende for noget og uden at være vred eller sur, at du har fundet ud af at hun løj for dig. Spørg indtil hvorfor hun følte der som en nødvendighed. Gør det klart for hende at du ikke er vred på hende, men at du føler du har svigtet ved at hun føler det nødvendigt at lyve.

Vær ikke vred over at hun er sammen med en fyr. Det er normalt i den alder, og er du ikke vred er der større sandsynlighed for at hun faktisk vil komme til dig hvis noget er galt.

Anmeld Citér

31. marts 2018

Anonym

Anonym skriver:

Er nærmest i chok.

Hel ærlig.....Jeg havde hentet hende på stedet!! I samme øjeblik jeg havde erfaret at hun havde løjet!

Jeg giver de andre ret i, at det aldrig burde være kommet der til at hun føler sig tvunget til at lyve om det, og derfor tænker jeg også at I skal se indad og jeg tænker ikke at du skal skælde og smælde  - men tage en rolig og  dybsindigt snak om gensidig tillid mv.

Til trods for at jeg ville hente hende på stående fod - så ville jeg efter den følgende snak også lade hende sove der næste weekend - for at bevise min tillid til hende. 

Anmeld Citér

31. marts 2018

Anonym

Jeg ville nok lave en mellemting. 

Ja der skal kigges indad og I skal have en snak om at det er ok med kærester og sikkerhedsnet osv. Alt det de andre beskriver.

MEN når alt kommer til alt så har hun også trådt over en kæmpe grænse ved at lyve om hvor hun var henne og den havde jeg altså markeret. Du skal i min verden ikke undskylde for hendes løgne. 

Du skal tage ansvar for dine fejl i det her og det samme skal hun. Det er hun stor nok til. Havde jeg som 16 årig mødt en undskyldende mor efter jeg havde gjort noget meget forkert så havde jeg udnyttet det på det groveste ( sådan var jeg) 

du skal ikke undskylde. At lyve var hendes valg uanset hvad. 

jeg lavede samme nummer som din datter og jeg  oplevede min mor tage hånd om tingene. Vi fik en god snak om åbenhed og sikkerhed men jeg fik altså også en skideballe og en konsekvens fir min løgn. Til gengæld var min mor en der ikke hang sig i tingene. For mit vedkommende måtte jeg blive hjemme den efterfølgende weekend uden besøg fra nogen, men når den weekend var slut så stolede hun på mig igen. Hun lavede en regel om at inden jeg sov hos nogen skulle hun have mødt personen og vide hvor vi opholdt os. Og beskyttelse var self et absolute must. Havde jeg ikke råd, købte hun gerne. For hendes motto var at så var der ingen undskyldning hvis kæresten ikke havde råd. 

Den weekend jeg var hjemme brugte min mor iøvrigt på at danne tillidbånd til mig. Og vi fik i den grad snakket sammen og brudt den tavshed der havde været. Vi fik snakket om sex og det at sige nej og jeg lærte faktisk en del om hende også og hvordan hendes liv var. Så selvom det varmen straf og jeg savnede by livet så var det en god weekend da den lærte mig meget. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.