Jeg er SÅ flov! Overspiser, spiser alt, som i ALT

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.720 visninger
10 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. marts 2018

Anonym trådstarter

Jeg er ikke voldsom overvægtig, måske med en 10-12 kg, jeg vejer ca 74, men jeg kan mærke at det går den helt forkerte vej

Jeg holdte i december med at ryge, og har siden da taget 6 kg på, dette tænker jeg egentlig er pga rygestoppet og forventeligt 

MEN det sidste lange stykke tid, tager jeg mig selv i at spise hele bradepande kager, hele pakker kiks, hele poser chips osv osv 

jeg hr slet ingen stopklods og selvom jeg lige har spist et måltid fortsætter jeg med søde, fede sager

HJÆLP, jeg har fået en syg sukekrtrang og alt ryger indenbords 

Kom med jeres aller bedste råd, jeg vil jo så gerne tabe de der skide 10 kg, men det jo ik ment når kroppen skriger på S U K K E R hver eneste time hele dagen lang 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2018

jjuhl

Profilbillede for jjuhl

kold tyrker. Mere vil have mere. Sådan har jeg det i hvert fald.. Find andre måder at tilfredsstille dit belønningscenter i hjernen. Shop, dyrk sex, forkæl dig selv på andre måder, gå en tur...

Ellers kan du prøve at tælle kalorier, det kan godt skræmme mig hvis jeg ved hvor mange kalorier der er i og hvor langt jeg skal gå for at det er forbrændt. 

Spiser du morgenmad? hvis jeg ikke spiser morgenmad så er jeg lækkersulten konstant. Men spiser jeg en solid morgenmad, protein rig måltider uden alt for mange kulhydrater så har jeg ikke lysten.. og væske, masser af væske.... 

pøj pøj med det

Anmeld Citér

22. marts 2018

Anonym trådstarter

jjuhl skriver:

kold tyrker. Mere vil have mere. Sådan har jeg det i hvert fald.. Find andre måder at tilfredsstille dit belønningscenter i hjernen. Shop, dyrk sex, forkæl dig selv på andre måder, gå en tur...

Ellers kan du prøve at tælle kalorier, det kan godt skræmme mig hvis jeg ved hvor mange kalorier der er i og hvor langt jeg skal gå for at det er forbrændt. 

Spiser du morgenmad? hvis jeg ikke spiser morgenmad så er jeg lækkersulten konstant. Men spiser jeg en solid morgenmad, protein rig måltider uden alt for mange kulhydrater så har jeg ikke lysten.. og væske, masser af væske.... 

pøj pøj med det

Tak for råd - jeg spiser morgenmad, men tror jeg spiser fordi jeg keder mig/mangler noget i mine hænder, a la da jeg røg 

Men stemmen inde i hovedet er godt nok sindsyg, den der skriger KOOOOOOM SÅÅÅÅÅ MEEED NOOOOGET SUUUUKKER NUUUUU!!

Anmeld Citér

22. marts 2018

jjuhl

Profilbillede for jjuhl

Hvad med at lære at strikke/hækle???? 

Anmeld Citér

22. marts 2018

Anonym trådstarter

jjuhl skriver:

Hvad med at lære at strikke/hækle???? 

Jeg syr, men det kan jeg jo ikke hver gang den der ekstreme sukkertrang kommer, for den kommer mega tit 

Anmeld Citér

23. marts 2018

Anonym

Jeg kender det. Alt for godt. Jeg har selv præcis samme vægt som dig. Vægten har både været oppe sidst i 80’erne og nede i start 60.. ideelt ville være 62.  

Nå, men jeg har som sagt samme ustyrlige indtag. Jeg er simpelthen begyndt at gå til vægtkontrol en gang om ugen. Jeg må tage en kold tyrker mht mad/sukker indimellem når det igen er kommet ud af proportioner for mig. Så tager jeg et par døgn hvor køkkenet er ryddet for fx brød, mad og usunde ting og jeg går der ikke på indkøb!

Der drikker jeg proteinshake to døgn (ja de ER ok) jeg får dem hos lægen. Derefter er det somom jeg er sensibiliseret igen i en rum tid. Jeg sørger for at gå til fitness og køre mig selv træt på løbebåndet. Det hjælper meget! Det er somom jeg altid ovenpå en “kold tyrker” igen kan se en nydelse i de sunde og gode ting samt små portioner.. derefter har jeg det langt bedre, en umiddelbar følelse af energi, lykke og har en hvilepuls der er super. Som regel holder det lige indtil jeg ved næste “arrangement” dumper i igen. Når jeg dumper i er det præcist som nogen siger.. en gang sukker og kroppen vil bare have mere og mere.. jeg kan altså allerbedst styre det ved at spise enormt proteinrigt.. jeg er ret sikker på jeg ikke nogensinde kan komme helt af med problemet, men må lære at navigere udenom de største faldgruber...

Anmeld Citér

23. marts 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg kender det. Alt for godt. Jeg har selv præcis samme vægt som dig. Vægten har både været oppe sidst i 80’erne og nede i start 60.. ideelt ville være 62.  

Nå, men jeg har som sagt samme ustyrlige indtag. Jeg er simpelthen begyndt at gå til vægtkontrol en gang om ugen. Jeg må tage en kold tyrker mht mad/sukker indimellem når det igen er kommet ud af proportioner for mig. Så tager jeg et par døgn hvor køkkenet er ryddet for fx brød, mad og usunde ting og jeg går der ikke på indkøb!

Der drikker jeg proteinshake to døgn (ja de ER ok) jeg får dem hos lægen. Derefter er det somom jeg er sensibiliseret igen i en rum tid. Jeg sørger for at gå til fitness og køre mig selv træt på løbebåndet. Det hjælper meget! Det er somom jeg altid ovenpå en “kold tyrker” igen kan se en nydelse i de sunde og gode ting samt små portioner.. derefter har jeg det langt bedre, en umiddelbar følelse af energi, lykke og har en hvilepuls der er super. Som regel holder det lige indtil jeg ved næste “arrangement” dumper i igen. Når jeg dumper i er det præcist som nogen siger.. en gang sukker og kroppen vil bare have mere og mere.. jeg kan altså allerbedst styre det ved at spise enormt proteinrigt.. jeg er ret sikker på jeg ikke nogensinde kan komme helt af med problemet, men må lære at navigere udenom de største faldgruber...

Skal man via lægen for de der proteinshakes? 

Men det lyder fornuftig med en kold tyrker, det var jo også det jeg gjorde med cigaretterne, hvilket jeg troede ville blive mega hårdt, efter jeg har været (stor)ryger i over 15 år, men det her topper godt nok alt

Anmeld Citér

23. marts 2018

Miti's mama

Jeg har selv en sukkerafhængighed. Det er værst om aftenen hvor børnene er puttet og jeg sætter mig på sofaen. I stedet går jeg ud i køkkenet og drikker så meget vand som jeg kan holde i mig, og går så ind og sætter mig igen med noget strikketøj så hænderne ikke 'keder sig'. Så tricker du lidt hjernen til at du har været i køkkenet. Det dæmper trangen gevaldigt.

Anmeld Citér

23. marts 2018

Anonym

Jeg har også svært ved at stoppe, når jeg først er gået i gang. Jeg går hjemme, så jeg har også svært ved at holde mig fra godterne i maddepotet i kælderen, fordi det er nemt og jeg keder mig og så videre og så videre.

Lad være med at have fristelserne i hjemmet overhovedet. Smid dem ud eller forær dem væk. Hvis du har børn og de gerne vil have fredagsslik eller lignende, så kan de få det, men der købes kun ind til dem og først på selve dagen. Efterlader de noget, må du give resterne væk.

Forsøg at finde nogle sundere alternativer til det du normalt snacker på. Det kan fx være mandler eller gulerødder (jeg kan godt lide, når der er noget at tygge på), og så distraher dig selv, når trangen melder sig. Gå en tur, sy, strik, læs, se noget spændende i TV, fordi trangen kommer og går, så det gælder om at arbejde dig forbi det.

Kig på hvornår sukkertrangen melder sig. Jeg får den fx tit lige efter et måltid. Så kan du måske planlægge din dag således, at du SKAL noget på de farlige tidspunkter - fx gå en tur eller sortere vasketøj.

Det handler om at sige NEJ NEJ NEJ, og det er MEGET SVÆRT.  Jeg anbefaler planlægning og erstatning.

Det virker også nogle gange for mig at følge en fastlagt kur, fordi så føles det lidt som om, at der er nogen udefra, der siger NEJ for mig, og så kan det være lidt nemmere (i hvert fald for mig), at følge hovedet. 

Anmeld Citér

24. marts 2018

mrs.juli

Har ikke læst de andre svar men her kommer lidt nyttig info omkring hvordan hjernen fungerer og hvad man kan gøre for at gøre det så let for sig selv som muligt.

Hjernen har en bestemt mængde energi til rådighed og den energi bruger vi hele tiden på alle de bevidste gøremål og valg vi tager i løbet af dagen. den kan også blive brugt hvis vi arbejder koncentreret, læser en bog, eller er f.eks. er i gang med et sy-projekt. Når det er sagt, så er rigtig mange af menneskets handlinger automatiseret på den måde at vi bruge meget lidt energi på mange af vores handlinger og derfor ikke tænker særlig meget over hvad vi gør meget af tiden, vi gør det bare og sådan skal det være ellers ville vi falde døde om eller blive skøre i bolden.

Mange mennesker forventer alt for meget af deres egen viljestyrke og motivation, og beslutter sig i øst og vest for hvordan deres liv skal laves om, men viljestyrke og motivation svinger i takt med mængden af energi i hjernen, og når den er brugt op, ja så falder vi ned i de gamle vaner og gør aaaaalt det vi ellers ikke ville.

En dårlig vane tager i gennemsnit 66 dage at komme af med, og ikke 21 som mange tror, og den aller bedste og mest effektive måde at komme det til livs er at nudge sig selv. Du kan undersøge begrebet nudging og blive meget klogere end jeg kan gøre dig her, men kort sagt så skal du gøre din vaneændring så lidt energikrævende som muligt. Du skal helt automatisk ledes til de rigtige beslutninger. f.eks. skal du ikke have slik og kage liggende for det kræver enorme mængder energi at holde sig fra når det ligger liiiiige der. Man kan få sin partner til at kontrollere en. man kan også give sig selv bøder eller belønninger eller få andre til at gøre det. slip kreativitetn løs og du skal simpelthen gøre det så svært for dig at komme til de søde og fede sager som muligt, og finde evt. nogle ting som kan motivere dig på kortere og længere sigt. find et billede af hvordan du gerne vil se ud og hæng det op i køkkenet, lav en trappestige med mål osv. 

og ja, så er der ikke nogen forandring som er nem og din sukkertrang vil nok altid forfølge dig, især når du er i krævende perioder af dit liv. Held og lykke!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.