Børn og sexualitet hvordan håndterer man?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.797 visninger
7 svar
15 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. marts 2018

Anonym trådstarter

Min datter på 5 fortalte  mig igår at da hun havde besøg af en veninde og da de legede, synes de lige at de skulle røre ved deres egne tisse koner.... Det var lidt mærkeligt men sjovt at gøre det sagde hun .. Jeg blev lidt paf.. Øh hvordan reagere man lige på det? Jeg har læst at børn har en sexualitet og ikke skal irettesættes... Jeg spurgte hende hvorfor de fandt på den der tossede leg? Hun sagde det gjorde vi bare mor.. Jeg er glad for hun tør vende sådan nogle ting og sige det til mig... Men hvordan reagere man lige? Det skal lige siges jeg ikke blev vred eller hævede stemmen det gjorde jeg meget ud af.. Og så snakkede vi ikke mere om det.. Men ..  det lidt underligt at stå i den situation . 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2018

Anonym

Jeg ville bare tage en kort snak med hende om at det er vigtigt når man leger sådan nogle lege at alle synes det er sjovt - en snak om at man altid kan sige stop. Både så hun ikke for overskredet sine grænser og så hun ikke kommer til at overskride andre.. og så ville jeg nok ikke gøre så meget mere ud af det.. :) 

Anmeld Citér

22. marts 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg ville bare tage en kort snak med hende om at det er vigtigt når man leger sådan nogle lege at alle synes det er sjovt - en snak om at man altid kan sige stop. Både så hun ikke for overskredet sine grænser og så hun ikke kommer til at overskride andre.. og så ville jeg nok ikke gøre så meget mere ud af det.. :) 

Det var en god ide.. Havde ikke lige tænkt over det på den måde .. Blev lidt øhm forfjamsket eller hvad man kan kalde det i situationen... Havde ikke lige regnet med hun sagde sådan noget..  men ved jo at børn udforsker . Tak for dit råd. 

Anmeld Citér

22. marts 2018

Anonym

Anonym skriver:

Min datter på 5 fortalte  mig igår at da hun havde besøg af en veninde og da de legede, synes de lige at de skulle røre ved deres egne tisse koner.... Det var lidt mærkeligt men sjovt at gøre det sagde hun .. Jeg blev lidt paf.. Øh hvordan reagere man lige på det? Jeg har læst at børn har en sexualitet og ikke skal irettesættes... Jeg spurgte hende hvorfor de fandt på den der tossede leg? Hun sagde det gjorde vi bare mor.. Jeg er glad for hun tør vende sådan nogle ting og sige det til mig... Men hvordan reagere man lige? Det skal lige siges jeg ikke blev vred eller hævede stemmen det gjorde jeg meget ud af.. Og så snakkede vi ikke mere om det.. Men ..  det lidt underligt at stå i den situation . 

Åh, det er klart noget der kan give mig bekymringer, mem altså omkring om jeg håndterer det rigtigt. Min datter er kun 3, men det virker til der er begyndt at komme øjeblikke hvor hun synes det kilder sjovt i svømmehallen ved en vandkanon eller lignede. Det er enormt vigtigt for mig at etablere kommunikation omkring det, der ikke er fordømmende eller irettesættende, men tværtimod åben, hvor hun på sigt skal have en følelse af at det er noget hun kan snakke med mig om. Men synes det er svært, for jeg har ikke praktiske værktøjer, bare gode ideer omkring det.. Men jeg ville også snakke om det i det omfang hun har lyst til at snakke om det. Og understrege, at alt skal gøres så vidt man selv og andre er trygge omkring det, og ikke noget nogen skal overtales eller presses til. Få en snak om generel respekt for grænser,  på børneniveauet. Held og lykke med det 

Anmeld Citér

22. marts 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Åh, det er klart noget der kan give mig bekymringer, mem altså omkring om jeg håndterer det rigtigt. Min datter er kun 3, men det virker til der er begyndt at komme øjeblikke hvor hun synes det kilder sjovt i svømmehallen ved en vandkanon eller lignede. Det er enormt vigtigt for mig at etablere kommunikation omkring det, der ikke er fordømmende eller irettesættende, men tværtimod åben, hvor hun på sigt skal have en følelse af at det er noget hun kan snakke med mig om. Men synes det er svært, for jeg har ikke praktiske værktøjer, bare gode ideer omkring det.. Men jeg ville også snakke om det i det omfang hun har lyst til at snakke om det. Og understrege, at alt skal gøres så vidt man selv og andre er trygge omkring det, og ikke noget nogen skal overtales eller presses til. Få en snak om generel respekt for grænser,  på børneniveauet. Held og lykke med det 

Tak for dit råd �� blev bare lige slået ud af kurs... 

Anmeld Citér

22. marts 2018

esioul

Anonym skriver:

Det er helt normalt. 

Gør det endelig ikke til en skamfuld ting og træk voksen seksualitet ned over din datter. 

Hun rører og det føles rart. Der er ikke mere i det. Hun er bare ved at lære sig selv og sin krop at kende 

Anmeld Citér

22. marts 2018

Anonym

Jeg har en søn på to år, der i perioder udviser stor interesse for sin tissemand.

Jeg siger altid til ham, at det er helt okay, at han gør det, men at han enten skal gøre det inde på sit værelse eller på badeværelse - ikke i sofaen eller ved spisebordet ��

Anmeld Citér

23. marts 2018

Anonym

Vores datter var 4 år da hun begyndte at være meget interesseret i sin tissekone. Hun syntes dog det var sjovt at vise den frem til andre. Noget vi som forældre ikke syntes var ret så sjovt. 

Vi har forklaret at man ikke må rende og vise tissekone (eller bar numse), til andre mennesker. Skal man være uden bukser og underbukser, er det på eget værelse eller badeværelset når man er i bad/på toilettet. 

Ikke fordi jeg ser noget sexuelt i det hun gør, men fordi jeg ikke ønsker hun skal rende rundt i børnehaven (eller andre steder) og vise sin tissekone til andre mennesker. Lidt almindelig pli må hun gerne få  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.