Anonym skriver:
Min datter på 5 fortalte mig igår at da hun havde besøg af en veninde og da de legede, synes de lige at de skulle røre ved deres egne tisse koner.... Det var lidt mærkeligt men sjovt at gøre det sagde hun .. Jeg blev lidt paf.. Øh hvordan reagere man lige på det? Jeg har læst at børn har en sexualitet og ikke skal irettesættes... Jeg spurgte hende hvorfor de fandt på den der tossede leg? Hun sagde det gjorde vi bare mor.. Jeg er glad for hun tør vende sådan nogle ting og sige det til mig... Men hvordan reagere man lige? Det skal lige siges jeg ikke blev vred eller hævede stemmen det gjorde jeg meget ud af.. Og så snakkede vi ikke mere om det.. Men ..  det lidt underligt at stå i den situation .
Åh, det er klart noget der kan give mig bekymringer, mem altså omkring om jeg håndterer det rigtigt. Min datter er kun 3, men det virker til der er begyndt at komme øjeblikke hvor hun synes det kilder sjovt i svømmehallen ved en vandkanon eller lignede. Det er enormt vigtigt for mig at etablere kommunikation omkring det, der ikke er fordømmende eller irettesættende, men tværtimod åben, hvor hun på sigt skal have en følelse af at det er noget hun kan snakke med mig om. Men synes det er svært, for jeg har ikke praktiske værktøjer, bare gode ideer omkring det.. Men jeg ville også snakke om det i det omfang hun har lyst til at snakke om det. Og understrege, at alt skal gøres så vidt man selv og andre er trygge omkring det, og ikke noget nogen skal overtales eller presses til. Få en snak om generel respekt for grænser, på børneniveauet. Held og lykke med det 
Anmeld
Citér