Spørgsmål angående flaskebarn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.902 visninger
13 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. marts 2018

Anonymor

Hej alle, 

Har en lille bebs der er knap 12 uger (3 mdr om en uges tid) , som er flaskebarn. Det er stadig en forvirrende verden da mine to første blev enten delvist ammet eller fuldammet.

Mit spørgsmål går på hvor meget af gangen jeres babyer spiste i den alder og hvor ofte? For mange siger, selv min sp at i den alder burde han kunne gå 4 timer, i hvert fald og især om natten, måske endda 5, men han spiser altså stadig hver 3. Time og nogen gange er han også sulten efter 2.

Det er forskelligt hvor meget han spiser, men vi er nødt til at regulere det, for uanset hvor stor flasken er, så tømmer han den altid, men hvis vi tager den fra ham før tid bliver han ikke utilfreds, så tænker han må være mæt. Desuden døjer han med en uafklaret refluksproblematik, så sundhedsplejersken har foreslået at vi prøver at sørge for han ikke spiser for store måltider. 

I forhold til samlet dagsmængde har vi fået at vide max en liter om dagen, og fra de er 2 mdr Ca 140 ml. Pr kilo, hvilket svarer til han skal have omkring 900-1000 ml dagligt. Han spise som regel mellem 800-900 ml hvilket er fint nok tænker jeg, da han er en stor dreng på allerede omkring 7 kg.

Men.. Flaskemængde .. Hvor meget af gangen? Hvor ofte?

Her er hvordan han spiste i går, det var i alt 865 ml. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2018

Anonym

For knap 3 år siden var tommelfingerreglen, at barnet skulle have ml svarende til 1/6 af dets vægt. Så hvis din dreng vejer 7 kg, skal han have knap 1.200 ml i døgnet. Så jeg tænker, at han spiser ofte, fordi han ikke bliver ordentligt mæt? Men når I er blevet bedt om at begrænse størrelsen på hans måltider, så tør jeg ikke sige, hvad I skal gøre anderledes ����‍♀️

Anmeld Citér

14. marts 2018

Anonymor

Anonym skriver:

For knap 3 år siden var tommelfingerreglen, at barnet skulle have ml svarende til 1/6 af dets vægt. Så hvis din dreng vejer 7 kg, skal han have knap 1.200 ml i døgnet. Så jeg tænker, at han spiser ofte, fordi han ikke bliver ordentligt mæt? Men når I er blevet bedt om at begrænse størrelsen på hans måltider, så tør jeg ikke sige, hvad I skal gøre anderledes ����‍♀️

Min læge og sp siger det hedder 1/6 del af vægt frem til de er 2 mdr. Derefter skal man begynde at reducere, således det hedder Ca 140 ml. Pr kg pr dag, og når de så er 6 mdr hedder det 1/9 af vægten pr dag. Fordi ellers vil de komme op på helt massive mængder, som deres nyrer ikke kan håndtere, også derfor Max en liter daglig.. Han tog også helt ekstremt på da han på et tidspunkt spiste mere end han gør nu, han havde taget 600 gram på på 10 dage her sidst :O det har normaliseret sig nu vi går efter det der cirka 140 ml pr kg pr dag.. Hold op mand det var sgu nemmere at amme, da skulle man ikke tænke over den slags 

Anmeld Citér

14. marts 2018

Vaya

Mængde husker jeg ikke så meget omkring, tror vi nogenlunde fulgte det der stod på dåsen (står der ikke noget der), og mindes noget med en liter i døgnet. 1/6 af vægten er vist, hvis det giver under en liter??

Nå, men det som jeg helt sikkert husker er, at min pige også spiste meget oftere end de andre i mødregruppen. Da vi gik over til flaske håbede jeg det ville holde hende mæt længere, da hun ammede hver 2. time. De andre i mødregruppen kunne snildt gå 3-4 timer uden mad. Det blev ikke synderligt bedre, da hun kom på flaske, så måske nogle børn bare er sultne oftere. Hun er snart 3, og der har ikke været problemer med mad/vægt på noget tidspunkt, så her har det ikke haft betydning. 

Anmeld Citér

14. marts 2018

Nel

Min datter spiste altid hver 3 time, indimellem hver 4 i løbet af dagstimerne.  Hvis jeg baby vil have hver 3, så ville jeg give ham det. Nogle børn spiser mere end andre, jeg ville heller ikke holde mig helt skriks til den mængde jeres SP angiver, hvis i kan se at jeres barn vil have mere. Der skal naturligvis være en stopklods, hvis han kan drikke uendeligt meget, men det går jo heller ikke at han ikke bliver mæt. Lyt til jeres egen fornemmelse!

Anmeld Citér

14. marts 2018

Anonym

Har 2 tidligere flaskebørn og hver gang har de der mål og tider ikke passet. 

Min nr. 2 spiste allerede dobbelt så meget som han burde da han var 7 timer gammel. Sygeplejerskerne var i chock men de gav ham det alligevel da han jo var sulten. 

Min sp sagde begge gange at vi bare skulke give ham det han havde brug for i form af hvad han selv gav udtryk for han ville have. Han spiste vildt meget og vi måtte da også sørge for han ikke spiste for hurtigt men aldrig var vindue i at reducere. 

I dag er han 2 år og han er slet ikke for stor eller andet. 

Anmeld Citér

14. marts 2018

Lea2787

Profilbillede for Lea2787
Anonymor skriver:

Min læge og sp siger det hedder 1/6 del af vægt frem til de er 2 mdr. Derefter skal man begynde at reducere, således det hedder Ca 140 ml. Pr kg pr dag, og når de så er 6 mdr hedder det 1/9 af vægten pr dag. Fordi ellers vil de komme op på helt massive mængder, som deres nyrer ikke kan håndtere, også derfor Max en liter daglig.. Han tog også helt ekstremt på da han på et tidspunkt spiste mere end han gør nu, han havde taget 600 gram på på 10 dage her sidst :O det har normaliseret sig nu vi går efter det der cirka 140 ml pr kg pr dag.. Hold op mand det var sgu nemmere at amme, da skulle man ikke tænke over den slags 

Du siger det næsten selv; amning var nemmere fordi man ikke tænkte over mængder osv.  Jeg ville behandle ham helt som et ammebarn. Lad ham spise hvad han vil, og når han vil. Hold et par gode pauser under måltidet, så han ikke forsluger sig, fordi det går hurtigere med flaske end bryst. 

Anmeld Citér

14. marts 2018

Mom of Two

Den ældste var meget småtspisende og spiste hver 2-3 time i dagstimerne, så vi var sikre på hun fik nok. Hun meldte sig aldrig selv for mad og oftest skulle der meget tålmodighed til at få hende til at spise mere end 80 ml ad gangen. Det hjalp ikke at trække tiden mellem måltiderne.

Vores yngste spiste til flasken var tom, og lavede vi mere tog han også det. Han fik i starten hver 5 time, indtil vi udfasede natflasken, så gik vi på hver 4 time og holdt selv hver flaske (5 flasker i døgnet) på 180 ml og fra 3 mdr. Gik vi op til 210 ml.

Anmeld Citér

15. marts 2018

Anonym

Anonymor skriver:

Hej alle, 

Har en lille bebs der er knap 12 uger (3 mdr om en uges tid) , som er flaskebarn. Det er stadig en forvirrende verden da mine to første blev enten delvist ammet eller fuldammet.

Mit spørgsmål går på hvor meget af gangen jeres babyer spiste i den alder og hvor ofte? For mange siger, selv min sp at i den alder burde han kunne gå 4 timer, i hvert fald og især om natten, måske endda 5, men han spiser altså stadig hver 3. Time og nogen gange er han også sulten efter 2.

Det er forskelligt hvor meget han spiser, men vi er nødt til at regulere det, for uanset hvor stor flasken er, så tømmer han den altid, men hvis vi tager den fra ham før tid bliver han ikke utilfreds, så tænker han må være mæt. Desuden døjer han med en uafklaret refluksproblematik, så sundhedsplejersken har foreslået at vi prøver at sørge for han ikke spiser for store måltider. 

I forhold til samlet dagsmængde har vi fået at vide max en liter om dagen, og fra de er 2 mdr Ca 140 ml. Pr kilo, hvilket svarer til han skal have omkring 900-1000 ml dagligt. Han spise som regel mellem 800-900 ml hvilket er fint nok tænker jeg, da han er en stor dreng på allerede omkring 7 kg.

Men.. Flaskemængde .. Hvor meget af gangen? Hvor ofte?

Her er hvordan han spiste i går, det var i alt 865 ml. 

Sidder lidt med følelsen af, at det overkompliceres.

4 børn her.

Jeg har ALDRIG noteret, hvor meget de har spist, jeg har observeret et tilfreds barn med fine våde bleer og regelmæssig afføring, der fulgte sin egen vægtkurve. That's it.

Er det, fordi vi lever med en mobil i hånden, at alting skal være sådan nu? Jeg forstår det ikke.

En bekendt har en dreng, der som 3 måneder spiste 360 ml på et måltid, min førstefødte spuste nok 1/3 - men det er fuldstændig individuelt, og drengen var i god trivsel, og han gik bare længere mellem måltider. Jeg siger ikke, at det er ideelt, men det normale har vidde grænser.

Hvis dit barn ikke kaster op i stride strømme - så ville jeg ikke bruge så meget energi på spekulationerne om refleksproblematikken, stol på din intuition!

Anmeld Citér

15. marts 2018

Anonymor

Sidder lidt med følelsen af, at det overkompliceres.

4 børn her.

Jeg har ALDRIG noteret, hvor meget de har spist, jeg har observeret et tilfreds barn med fine våde bleer og regelmæssig afføring, der fulgte sin egen vægtkurve. That's it.

Er det, fordi vi lever med en mobil i hånden, at alting skal være sådan nu? Jeg forstår det ikke.

En bekendt har en dreng, der som 3 måneder spiste 360 ml på et måltid, min førstefødte spuste nok 1/3 - men det er fuldstændig individuelt, og drengen var i god trivsel, og han gik bare længere mellem måltider. Jeg siger ikke, at det er ideelt, men det normale har vidde grænser.

Hvis dit barn ikke kaster op i stride strømme - så ville jeg ikke bruge så meget energi på spekulationerne om refleksproblematikken, stol på din intuition!

Synes dit svar er fyldt med fordømmelse. Først og fremmest synes jeg, at du skal læse noget om silent refluks. Dernæst tænker jeg, at du skal komme og passe min baby, der kæmper med smerter og dårlig søvn pga de sure opstød i en dag, før du fejer en fremmed af på dén måde. Tage en snak med min læge. Eller vores sundhedsplejerske, der har mange års erfaring med refluksbørn fra børneafdelingen, før du kommer med den slags kommentarer. Som hun siger: de fleste børn med en refluksproblematik kaster faktisk IKKE op, det er kun nogen af dem. Vi har så i vores tilfælde valgt at afdække alle alternative muligheder, før det kommer på tale, at vores barn skal medicineres i håbet om, at det kan virke. Og én af disse initiativer er så flere men mindre måltider. Men i fald det ikke hjælper spørger jeg ind til, hvilken størrelse måltider andres børn i den alder spiser, fordi jeg ikke har erfaring med flaskebørn.

Desuden bærer dit svar præg af en antagelse om, at hvis man tracker sit barns måltider, så må det skyldes man sidder med telefonen i hånden hele tiden - eller hvad? Ja, jeg sidder med den nu (han sover), men at jeg tracker det er en aftale med sundhedsplejersken for at være obs på hans indtag kontra hans refluksproblematik. Dette fordi at børn med silent refluks kan risikere at overspise, da de gennem at drikke fra flasken søger at slukke "ilden" i halsen. Jeg ved ikke med dig, men jeg kan godt huske at jeg for en time siden gav ham en flaske  og så taste det ind, når han enten sover eller er beskæftiget på anden vis - jeg er ikke enlig mor, jeg er ikke den eneste, der er sammen med min baby  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.