Hej, jeg er sådan set i samme båd som dig, bortset fra at jeg lige når at føde lige før strejken rammer.
ved min første fødsel gik jeg 13 dage over tid, så havde jeg veer i et døgn, så gik de i stå, så satte de mig i gang ved at tage mit vand, så udvidede jeg mig ikke, så gav de mig vedrop som fik mig til at vride af smerte, så dykkede min søns hjertelyd, så fik jeg epidural. udvidede mig ikke. hjertelyden dykkede endnu mere. ender i akut kejsersnit i fuld narkose fordi epiduralen ikke virkede ordentligt. det viste sig at han lå helt skævt og at jeg ikke ville kunne føde ham selv..oh my.. forfærdeligt.
Jeg kan også mærke at angsten, eller måske mere pessimismen er kommet snigende i løbet af graviditeten selvom jeg ikke har haft traumer efter oplevelsen. vores første fødsel er den eneste erfaring med fødsel som vi har, og det er helt naturligt at føle angst og bekymring osv. jeg har også svært ved at tro på at min krop kan føde selv, men jeg prøver at fortælle mig selv at der faktisk er lige så gode chancer for at jeg føder helt normalt.
Samtidig har jeg læst rigtig meget om smertefri fødsel, hvor man kan bruge sin krop og vejrtrækning til at få en nemmere fødsel. man kan også hjælpe baby med at lægge sig i en god position ved forskellige øvelse, og man kan også gøre nogle ting selv for at sætte gang i veerne. Det handler om at tage så meget kontrol som man kan, ved at forberede sig så godt som muligt, og ikke fokusere på de negative tanker. Psyken og kroppen hænger uløseligt sammen og jo mere rolig og kontrolleret man kan være jo større chance er der for at fødslen bliver en god oplevelse.
Vi skal tage så meget af skeen vi kan, i egen hånd og gå ind til næste fødsel med en god portion mod og styrke og begejstring. vi må lægge den første fødsel bag os ,og sige at vi starter helt forfra denne gang. Du skal nok klare det helt fantastisk
Anmeld
Citér