Mange tak for alle de input i har givet! Jeg vil gerne prøve at svare jer alle.
Tin: du har ikke misforstået indlægget, men problemet ligger også i, at jeg gerne vil have hende til at sidde ved bordet når vi spiser - bare i 5 minutter, så jeg selv kan få skovlet bare lidt mad ind, for hun er ikke i stand til at være på gulvet mens vi sidder ved bordet. Vi skal helst være tæt på hvor hun leger eller nede i højde med hende. Jeg er også helt med på hun kan være utryg, men efter hun er blevet ældre og særligt inden for den sidste måned har hun ændret sig og vil mere bestemme, og det er også herefter det er gået helt galt, så tænker også hendes nyfundne vilje kunne spille ind.
BC: jeg er ikke i tvivl om vi er ude på et skråplan og dette er også grunden til jeg skriver herinde - for at få råd til hvordan vi skal gribe det an. Vores datter er for det meste med til både at tilberede maden og dække bord. Vi har ikke fokus på hun skal spise når vi sidder ved bordet. Vi gør vores bedste for at "ignorere" hende, men problemet ligger i, at vi ikke engang kan få hende i stolen inden hun skriger og græder. Måske fik jeg formuleret mig forkert i mit indlæg, men jeg er for så vidt ligeglad med om hun spiser når hun sidder i stolen. Jeg vil bare gerne have, at vi lærer hende, at når man skal have mad så skal man sidde i sin stol - om man spiser eller ej må man selv bestemme. Hun får altid nr to aftensmad så vi er ikke længere oppe og give mad om natten efter vi fandt ud af det virkede 
Smølfine123: som Loa skriver, så forventer jeg ikke de skal sidde der en halv time eller noget. Jeg vil bare gerne at vi overhovedet kan at hun sidder i stolen - om det er fem-ti minutter er fint med mig.
Soonmom: ja det er fordi vi har føjet hende, fordi vi har vidst, at hun var nødt til at få noget at spise for ikke at vågne sulten om natten. Og så har det så bredt sig til alle måltider. Jeg er klar over at en stor del af skylden for det her er hos os som forældre, og derfor søger jeg også råd hertil. Vores datter får meget meget sjældent snacks efter hun har spist eftermiddagsmad.
MysteriousAngel: kan godt forstå den bog minder dig om hvad jeg skriver, for det passer jo! Jeg kan godt mærke på dit og andres svar, at jeg ikke helt har fået gjort det tydeligt nok i mit indlæg, at vi gerne vil ind i kampen og jeg søger råd til, hvordan vi skal gribe det an. Skal vi lade hende ligge på gulvet og græde til vi er færdige med at spise? Skal vi nægte hende mad (også inden sengetid så vi skal op om natten), indtil hun forstår det? Aner ikke hvad vi skal. Jeg vil rigtig gerne gribe det an på en rolig måde, men jeg kan bare ikke selv se hvordan det skal lade sig gøre.
Ciss: vi har slet ikke fokus på maden. Nogle gange stiller vi ingenting foran hende, for så kan hun ikke blive sur over det. Vi kan ikke sætte os ved bordet og rigtig hygge os, da hun følger os tæt hele tiden. Beskrev det lidt til et andet svar længere oppe. Som sagt er jeg så ligeglad med om hun spiser, for hun skal nok få noget senere som du også selv skriver. Problemet er bare at intet af det mad hun spiser bliver indtaget ved bordet.