Eksperthjælp: Gravid og uden tag over hovedet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.424 visninger
2 svar
5 synes godt om
19. februar 2018

Helene Treschow

Hej, ja jeg står i den situation at jeg blev smidt ud af min lejlighed tilbage i oktober da jeg flyttede ned til kæresten i december og lod nogle venner bo deroppe som så smadrede hele lejligheden. Jeg har et indskudslån til kommunen som jeg ikke har betalt tilbage endnu da pengene ikke har været der, jeg har ikke haft nogen indtægt overhovedet siden juli 2017. Da jeg blev gravid gik mig og min kæreste så fra hinanden og jeg var tvunget til at bo hjemme hos en ven og hans mor. Nu er jeg 20 uger henne og mangler et sted at bo da det ikke er en mulighed at bo her mere, jeg har så spurgt på kommunen om det er en mulighed at kunne få et indskudslån igen da jeg står uden tag over hovedet og er gravid. De siger at jeg skal betale hele mit gamle lån tilbage på 15.000kr før jeg kan låne et nyt, men da jeg ikke har nogen indtægt er dette jo ikke en mulighed overhovedet. Jeg har opbrugt de venner jeg kan bo ved nu og kommunen mener stadig ikke de kan hjælpe. Så min spørgmål er om det kan være rigtigt at de må afvise en gravid en bolig så de skal bo på gaden til de selv kan skaffe en ny lejlighed?

Helenes svar

Kære du

Stort tillykke med graviditeten.

Dit spørgsmål ligger indenfor det område, vi i min branche kalder socialret. Det er derfor udenfor mit speciale, som er familieret. Jeg vil anbefale dig følgende hjemmeside:

https://moedrehjaelpen.dk/akut-boligmangel-raadgivning/

Mødrehjælpen tilbyder også rådgivning til sårbare gravide. Der er forskellige rådgivningstilbud. Se mere her:

https://moedrehjaelpen.dk/kontakt-og-fa-hjaelp/

Jeg ønsker det bedste for dig og din kommende lille ny.

Bedste hilsner

Helene

Helene har stor erfaring med at rådgive og føre sager om forældremyndighed, børns bopæl og samvær. Helene rådgiver derudover i forbindelse med (overvejelser om) separation og skilsmisse, ægtefællebidrag og bodeling, samt om børnebidrag. Endvidere rådgiver Helene ugifte samlevende og (kommende) ægtepar, blandt andet om samejeoverenskomster, ægtepagter, og testamenter, herunder også børnetestamenter

Se Helenes hjemmeside: NexusAdvokater.dk

Anmeld Citér

19. februar 2018

Møghe

Profilbillede for Møghe

Ja udgangspunktet er, at du ikke kan få et nyt indskudslån, så længe du fortsat skylder på et tidligere. Der er dog visse undtagelser.

Selv hvis du var i målgruppen for er indskudslån, ville kommunen fortage en økonomisk behovsvurdering. Hvis du ikke har nogen indtægt, vil de alt andet lige vurdere, at du ikke har råd til de løbende udgifter.

Derfor er første punkt, at du får søgt om hjælp til den løbende forsørgelse i form af fx kontanthjælp eller uddannelseshjælp. 

Dernæst kan du i stedet søge kommunen om hjælp til depositum efter aktivlovens paragraf 85 og 81. Disse regler adskiller sig fra reglerne om boligindskudslån. Du skal medsende afslaget på hjælp til indskudslån. Alternativt notere på ansøgningsskemaet, at kommunen har oplyst, at du ikke kan få bevilget er indskudslån. Du kan også søge om hjælp til depositum i private lejemål.

Det lyder som om, at du lever en lidt ustabilt tilværelse for tiden (beklager hvis jeg fejlfortolker). Du kan altid kontakte familieafdelingen og bede dem hjælpe dig med at få skabt stabile rammer for dit kommende barn. 

Anmeld Citér

20. februar 2018

100%anonym

Helene A. K. M. Treschow skriver:

Hej, ja jeg står i den situation at jeg blev smidt ud af min lejlighed tilbage i oktober da jeg flyttede ned til kæresten i december og lod nogle venner bo deroppe som så smadrede hele lejligheden. Jeg har et indskudslån til kommunen som jeg ikke har betalt tilbage endnu da pengene ikke har været der, jeg har ikke haft nogen indtægt overhovedet siden juli 2017. Da jeg blev gravid gik mig og min kæreste så fra hinanden og jeg var tvunget til at bo hjemme hos en ven og hans mor. Nu er jeg 20 uger henne og mangler et sted at bo da det ikke er en mulighed at bo her mere, jeg har så spurgt på kommunen om det er en mulighed at kunne få et indskudslån igen da jeg står uden tag over hovedet og er gravid. De siger at jeg skal betale hele mit gamle lån tilbage på 15.000kr før jeg kan låne et nyt, men da jeg ikke har nogen indtægt er dette jo ikke en mulighed overhovedet. Jeg har opbrugt de venner jeg kan bo ved nu og kommunen mener stadig ikke de kan hjælpe. Så min spørgmål er om det kan være rigtigt at de må afvise en gravid en bolig så de skal bo på gaden til de selv kan skaffe en ny lejlighed?

Helenes svar

Kære du

Stort tillykke med graviditeten.

Dit spørgsmål ligger indenfor det område, vi i min branche kalder socialret. Det er derfor udenfor mit speciale, som er familieret. Jeg vil anbefale dig følgende hjemmeside:

https://moedrehjaelpen.dk/akut-boligmangel-raadgivning/

Mødrehjælpen tilbyder også rådgivning til sårbare gravide. Der er forskellige rådgivningstilbud. Se mere her:

https://moedrehjaelpen.dk/kontakt-og-fa-hjaelp/

Jeg ønsker det bedste for dig og din kommende lille ny.

Bedste hilsner

Helene

Helene har stor erfaring med at rådgive og føre sager om forældremyndighed, børns bopæl og samvær. Helene rådgiver derudover i forbindelse med (overvejelser om) separation og skilsmisse, ægtefællebidrag og bodeling, samt om børnebidrag. Endvidere rådgiver Helene ugifte samlevende og (kommende) ægtepar, blandt andet om samejeoverenskomster, ægtepagter, og testamenter, herunder også børnetestamenter

Se Helenes hjemmeside: NexusAdvokater.dk

Vil bare sige at jeg forstår din frustration. Jeg stod selv som gravid uden bolig da mit barns far og jeg ikke var sammen. Der fik jeg ordret at vide af kommunen “det er ikke vores skyld du er gravid. Du kunne bare få en abort”  

Så min erfaring er også at kommunen ikke hjælper selvom man er gravid uden bolig. Der gik næsten 3 år før jeg fik en bolig og det var IKKE gennem kommunen. De hjalp dog med indskudslån. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.