Legeaftaler og usunde ting

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. februar 2018

lineog4

Jeg tror der sidder en lille mand nede i hver evig eneste barn der råber hungersnød i det øjeblik de kommer på legeaftale, for den sags skyld også hver gang de skal på togtur, kommer forbi en pølsevogn eller andet.

Jeg er dybt forundret over hvor meget mad mine børns venner kan spise når de er på besøg og for den sags skyld også hvor meget mine egne børn spiser når de har nogle på besøg. Jeg synes ikke partout de spørger om søde sager, men bare MAD....

Og mine egne børn om de så lige har spist 3 rundommer og drukket 3 glas mælk for 5 minutter siden, så når vi kun de 5 minutters gågang ned til stationerne før mindst en af dem af har sagt: jeg er sulten eller jeg er tørstig.... Det har nu resulteret i, at jeg har en task fyldt med mad og drikke hver gang vi skal nogle steder - og nej de siger ikke nej tak til det som man skulle tro, fordi de ønskede slik, hapsdog eller hvad ved jeg - tror simpelthen den lille mand i maven virkelig tror der er hungersnød og leverpostejsmad eller gulerødder er mindst lige så gode som hapsdog

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2018

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg ved ikke om det er normalt, men min pige går i 2. klasse og de kommer også ofte og spørger om slik. Nogen gange får de noget og andre gange ikke. Jeg ved godt, hvilken piger der godt kan få lidt slik og hvilken piger det er bedre for, at få noget skåret frugt

Hvis det er et problem for din datter, at få noget synes jeg, at du skal skrive til de forældre din datter har en legeaftale hos, at jeres datter har kostomlægning og om de ikke vil tage hensyn

Anmeld Citér

16. februar 2018

Mother-love

MoarHvidovre skriver:

Jeg ved ikke om det er normalt, men min pige går i 2. klasse og de kommer også ofte og spørger om slik. Nogen gange får de noget og andre gange ikke. Jeg ved godt, hvilken piger der godt kan få lidt slik og hvilken piger det er bedre for, at få noget skåret frugt

Hvis det er et problem for din datter, at få noget synes jeg, at du skal skrive til de forældre din datter har en legeaftale hos, at jeres datter har kostomlægning og om de ikke vil tage hensyn

Det er ikke et problem for os at hun får noget når hun er andre steder. For hun er ikke tyk på den måde. Hun har taget på i den periode hvor vi har renoveret hus fordi vi selv har været for dovne til at lave mad osv.

så vi tænke meget over hvad vi spiser nu. Når vi er herhjemme. Hun må skam gerne få når hun er ude. 

Det er jo ikke hendes skyld at vi har være skod til at lave ordentlig mad.

og sålænge hun ikke er overvægtig så skal hun også have lov.

det jeg undre mig over det er at de børn der kommer herhjem beder om slik når de lige har spist en tallerken med frugt og grønt, smoothies osv. 

Nu er de jo ferie så kan man bedre forstå det. Men f.eks efter skole osv vil jeg jo ikke fylde dem med usunde ting lige inden de skal hjem og spise aftensmad.

de får også noget her en gang imellem.

jeg undrer mig bare over at de sende min datter ind for at bede om den slags. Og det er 3 legeaftaler i streg. 

Anmeld Citér

16. februar 2018

Janey

Profilbillede for Janey

Vores datter har allerede her i børnehaven mange legeaftaler, men der er aldrig nogle, der har spurgt efter usunde ting, og de har heller ikke fået det, da jeg ikke mener, at de skal have det til hverdag men også fordi jeg ikke ved, hvad alle de andre forældre har af holdning til søde sager mv. i hverdagene, så vil ikke risikere at træde over nogens grænser. 

Min datter kommer som regel selv uden opfordring fra gæsten og gerne vil servere noget for dem og her bliver som regel serveret grovkiks (som heller ikke er det sundeste men ok hos os) eller skåret frugt med mælk eller vand til, og det plejer de at hygge sig fint med.

Anmeld Citér

16. februar 2018

Bebsen

Min dreng går i 1. klasse og jeg oplever det samme. Kan tydeligt høre og nogle gange se at gæsten hviskende spørger ham om ikke han kan spørge hans mor om de må få noget slik, Chips eller is  

og selvf får de noget  de får altid noget brød, frugt osv først, men et eller andet guf har vi næsten altid i huset

Dog har han en bedste kammerat, der os bor meget tæt på os, og de leger derfor i perioder hver dag, og der har jeg lidt sat en stopper for det, både fordi de ses så tit, men os fordi jeg ved at hans mor ikke er fan af slik osv. Og knægten går all-in og jeg tror han ville tømme skålen uanset om der er 100g slik i eller 1kg. 

Anmeld Citér

16. februar 2018

drabo

Profilbillede for drabo

Jeg tænker, at de ikke spørger selv - jo kan have noget med generethed at gøre. Kan mærke herhjemme at der er stor forskel på legerupperne og dem som kun er her indimellem og så bedste veninden på hvor meget gæsten tør spørge om.

Men altså vi opdrager jo selv vores børn og hinanden til at forvente, der er en form for hyggelig forplejning, når man er i byen - så mon ikke bare det er den kommer til udtryk.

Tænker at det ikke som sådan er et problem de spørger - det er vel kun et problem, hvis de bliver sure og fornærmede, hvis der bliver sagt nej eller hvis der er folk som bliver valgt fra fordi forplejningen hos dem ikke er god nok. Ellers tænker jeg børn bare bruger anledningen til at se om der skulle være mulighed for slik eller chips - ligesom når de spørger om nyt legetøj hver gang man går forbi en fætter BR.

Jeg holder det også mest til det sunde, men har vi bagt kage i weekenden, så får de et stykke af det og noget frugt

Anmeld Citér

16. februar 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi

Hihi da jeg var barn håber jeg da også at få de usunde ting når jeg var på lege aftale. For det var ikke noget jeg fik derhjemme hihi. 

Jeg slet ikke der er nogen forventning om at det SKAL der bare være, eller det høre med en legeaftale. Jeg tror børn prøver og går den så går den, det gør de sikkert også hjemme hos de andre forældre.  

Da jeg var barn var det altså også frugt og kiks.. Men så en sjælden gang i mellem var det slik eller chips. Og så var det jo også det fedeste når man så fik det!!.. 

Så jeg tror det er lidt en balancegang, hvor det er okay nogle gange. 

Anmeld Citér

16. februar 2018

Carina:-)

Her bliver der ikke serveret slik i hverdagene.

Ikke fordi vi er fanatiske,men vi bliver simpelthen så fede hvis vi guffer det hver gang der er nogle gæster- 

Ungerne har nogen med hjem hverdag ,og de får rugbrød osv 

Frugt og engang imellem kage eller popcorn. 

Men desideret chips og slik får de ikke andet når vi rammer fredag. 

Der går vi til gen gæld all inn med chips slik i lange baner og cola ! 

Anmeld Citér

16. februar 2018

Mother-love

Kan høre det er meget normalt.

og kan høre t det nunok er sådan børn er.

min datter er lige flyttet skole. Og er nok lidt bekymret for om det kan have nogen effekt iforhold til lege kammerater at der ikke er slik

det har været et svært skift for hende. 

Men jeg bekymre mig nok for meget. Men min holdning er bare det ikke er nødvendigt. Og specielt ikke i hverdagene.

men er glad for det ikke er et must.

Anmeld Citér

23. februar 2018

Kurt_H

Mother-love skriver:

hej piger.

jeg har en datter der startede i skole i sommers.

og der følger jo selvfølgelig legeaftaler med.

hvilket jo er rigtig dejligt.

men jeg har undret mig over noget den sidste tid.

nu har vi det lidt lydt her i huset. Så vi kan næsten høre alt hvad der foregår på min datters værelse.

og de sidste 3 legeaftaler (med 3 forskellige) har jeg kunne høre at der er blevet spurgt min datter om ikke de skulle have noget slik eller Chips eller lign. Hvorefter min datter så kommer ud og siger at vedkommende gerne vil have noget usundt.

kan de virkelig være rigtig at det er sådan det foregår idag?

jeg laver altid en tallerken med skæret frugt og grønt, samt så får de  smoothies og evt. En riskiks. Og tænker at dette burde være fint?

eller er det mig der er helt forkert på den?

min datter elsker også usunde ting, hvem gør ikke det? Men hun ved godt at det ikke nødvendigvis følger med en legeaftale.

det er ikke for at virke hellig eller lign. Jeg undre mig blot.

også fordi vi sjældent har disse ting i huset. For de bliver simpelthen spist før det nærmest er kommet indenfor dørene ��hehe. 

Så for at vi ikke konstant æder dette lader vi være med at købe det andet end til fredags hygge.

Yep, det er sådan tidens børn gør... eller tillader sig selv at gøre, fordi nogle forældre har lidt svære ved at sige nej... og dog... da jeg var i den alder, så fik vi da ofte sodavand/saftevand og kiks med smør/syltetøj... ellers så var der rugbrød...

Børn i dag er lidt mere "lige på", når deres kropssignaler fortæller dem at de er lidt sultne.

Du er i din fulde ret til at byde ind med hvad dit hjem vil tilbyde legekammeraterne, hvilket du i den grad også gør med noget lækkert.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.