Så vidt jeg husker fra da min søn var lige knap 1 år fik han altid en godnat babs, liggende ned. Så faldt han til ro og jeg sang et par sange og nussede ham indtil han faldt i søvn tæt på mig. Når han så sov tung så løftede jeg ham over i hans egen seng. Fungerede fint.
Når de er så små er det et spørgsmål om behovstilfredsstillelse. Og her har der altid været brug for meget tryghed og nærhed - og så er det sådan.
Da han så blev lidt ældre lærte han at falde i søvn i egen seng hvor vi sad ved siden af i vores seng og holdt ham i hånden imens, så han kunne mærke vi var der. Det var lang tid vi gjorde det og MEGET ondt i armen.
Nu, hvor han er 2 år, falder han selv i søvn. Han puttes med bog, sang og kys og så går vi ud. Han ved vi kommer hvis han kalder. Lægger nogle gange og snakker og mosler lidt - men de fleste gange er han faldet i søvn indenfor 15 min.
Din barn er stadig småt. Giv hvad han/hun efterspørger - nærhed og tryghed. De andre ting skal nok komme.
Og så husk, alt med babyer og børn er bare en periode. Og jeg tror ikke du finder en forældre der ikke har stået over en tremmeseng og fået ondt i ryggen eller en hvis arm har mistet blodforsyningen igennem tremmerne i sengen. I perioder er det bare sådan.
Anmeld
Citér