Eksperthjælp: Min hustrus arv er særeje - men min arv var ikke særeje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.578 visninger
2 svar
4 synes godt om
6. februar 2018

Helene Treschow

Hej Helene.
Jeg har været gift i snart 25 år og kendt min kone i 30 år. Hendes mor er nu død og min kone arver alle hendes penge jævnfør testamente.
Jeg er overrasket , da vi ellers altid har deles om alting , heriblandt en arv jeg fik for cirka 15 år siden.
Min første reaktion er at gå den arv jeg tilførte vores ægteskab tilbage.
Derudover en eller anden form for særskilt økonomi , så jeg også "har nogen penge til mig selv".
Er der noget du kan anbefale mig , så jeg selv får nogen af "mine egne penge " ?

Helenes svar

Kære du

Jeg kan sagtens forstå, at du synes, det er en urimelig situation. Dog skal du huske, at det er din hustrus afdøde mor, der har bestemt, at arven skal være hendes særeje (jeg tolker det du skriver som om, at din hustrus afdøde mor har bestemt i et testamente, at arven til hende skal være hendes særeje).

Måske din hustru ikke ønsker at praktisere det på den måde? Med andre ord – du skriver, at I altid har deles om alting, så måske din hustru tænker, at arven alligevel blot skal bruges i jeres ægteskab, og ikke blot stå på en konto urørt?

Hvis du selv ønsker en form for særeje, har du mulighed for – sammen med din hustru – at oprette en ægtepagt, hvor I heri bestemmer, hvilke af dine ting, der skal være dit særeje. Mulighederne er mange. Dog kræver det, at I er enige, da I begge skal signere digitalt på en sådan ægtepagt.

Hvis du har brug for en snak, herunder en uddybning, er du hjertelig velkommen til at kontakte mig på mit arbejdsnummer direkte 53 73 71 79, eller på min arbejdsmail ht@nexusadvokater.dk.

De bedste hilsner og ønsker for jer fra

Helene

Helene har stor erfaring med at rådgive og føre sager om forældremyndighed, børns bopæl og samvær. Helene rådgiver derudover i forbindelse med (overvejelser om) separation og skilsmisse, ægtefællebidrag og bodeling, samt om børnebidrag. Endvidere rådgiver Helene ugifte samlevende og (kommende) ægtepar, blandt andet om samejeoverenskomster, ægtepagter, og testamenter, herunder også børnetestamenter

Se Helenes hjemmeside: NexusAdvokater.dk

Anmeld Citér

7. februar 2018

Janey

Profilbillede for Janey

TS jeg håber, at du tager imod Helenes tilbud om en snak, for det lyder som om, du bebrejder din kone noget, der slet ikke er hendes skyld. Hvorvidt en arv er særeje eller ej, er jo noget den afdøde har bestemt i sit testamente, så det ville da være trist, hvis en arv og en bestemmelse om særeje fra din svigermor skal ødelægge eller slå skår i dit og din kones lange ægteskab. 

Jeg kan fortælle dig, at vi også har lavet testamente herhjemme, hvor vi har skrevet, at vores børns arv skal være deres særeje. De er 2 og 5, så det er ikke fordi, vi har noget imod deres ægtefæller, da de jo selvsagt ikke har en sådan endnu. Vi har kun gjort det for at sikre dem og den arv, de måtte få efter os. Hvordan de vil bruge arven er jo så op til dem selv. At det er deres særeje, forhindrer dem jo ikke i at dele den med deres evt. kommende ægtefæller, og jeg håber da ikke, at vores beslutning, vil give dem problemer med en evt. ægtefælle til den tid.

Anmeld Citér

7. februar 2018

Newsence

Jeg tænker at TS måske netop skriver fordi konen ikke mener jun skal dele arven til trods for st han gjorde det. 

Hvis konen havde sagt pyt skat vi deler bare havde han vel ikke grund til at skrive 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.