Jobsøgning til BabySam

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.896 visninger
15 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. februar 2018

Anonym trådstarter

Hej!

Jeg vil gerne søge job i BabySam. Lige nu føler jeg mig bare lidt blank, fordi jeg ikke lige ved, hvordan jeg skal starte i min jobansøgning. 

Nogle der kan hjælpe mig? Har I nogle tips? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2018

Thea14

Kan kun give er generelt svar ang. Jobansøgninger. Sidder selv i en stilling hvor jeg modtager 10-15 uopfordrede ansøgninger om ugen, og ansætter ca. 10 personer om året. Så har set min andel af ansøgninger

Start med at fortælle hvem du er, hvad type kollega du er og hvad du interesserer dig for. Dernæst fortæller du hvad du har lavet før, hvad du er god til og måske hvad du har erfaret du er mindre god til. Dernæst skal du fortælle hvorfor du søger lige denne stilling og hvorfor du er værd at bruge tid på at hive til samtale. Slut af med at fortælle hvor meget du ønsker at arbejde og hvornår det vil passe dig bedst at arbejde. - Husk at gøre dit forarbejde godt og tjek op på virksomhedens åbningstider og hvornår det meste personale er på. Hvis du fra start meddeler at du foretrækker at arbejde på tidspunkter de ikke bruger personale, så bliver du bare smidt ind i bunken. (Vi får fx mange der vil arbejde 8-16, men vi åbner først kl. 13 og det meste personale er først på fra kl. 17)

Husk at vedhæfte er CV. Du kan Google dig til korrekt opsætning af sådan et. De eneste ansøgninger vi godkender uden CV, er vores ungarbejdere, da de oftest ikke har noget at skrive på det alligevel.

Dem der bliver kaldt til samtale hos os, er dem der lyder til at passe ind i personalegruppen og som vi allerede ud fra ansøgningen har et godt billede af hvem er. Der er ingen tvivl om at vi fravælger mange gode kandidater, fordi deres ansøgning ikke er sigende nok.

De største fejl jeg ser ved ansøgninger, er folk der ikke har sat sig ind i hvad de egentlig søger, Folk der afleverer en standardansøgning som man ved at 20 andre også har modtaget, Folk der ikke skriver deres alder nogen steder og folk der slet ikke gør sig umage.

"Jeg skriver til jer fordi jeg gerne vil have et arbejde og tjene nogle penge" - er ikke en ansøgning og den ryger ikke engang i ansøgningsbunken, men direkte i skraldespanden.

Håber det kan hjælpe bare lidt  

mig husk at få en til at læse ansøgningen igennem inden du afleverer den.

Anmeld Citér

2. februar 2018

Bananaalice

Jeg synes du skal ringe og høre ad om hvordan man får et job derinde, om man kan være ufaglært, eller hvad uddannelse de kræver. Ja undskyld jeg måske dømmer, men hvis du havde en butiksuddannelse tror jeg du ville vide præcis hvad du skulle skrive Så ring og hør, præsenter dig selv, og spørg også hvem der modtager ansøgningen. 

Anmeld Citér

2. februar 2018

Miti's mama

Thea14 skriver:

Kan kun give er generelt svar ang. Jobansøgninger. Sidder selv i en stilling hvor jeg modtager 10-15 uopfordrede ansøgninger om ugen, og ansætter ca. 10 personer om året. Så har set min andel af ansøgninger

Start med at fortælle hvem du er, hvad type kollega du er og hvad du interesserer dig for. Dernæst fortæller du hvad du har lavet før, hvad du er god til og måske hvad du har erfaret du er mindre god til. Dernæst skal du fortælle hvorfor du søger lige denne stilling og hvorfor du er værd at bruge tid på at hive til samtale. Slut af med at fortælle hvor meget du ønsker at arbejde og hvornår det vil passe dig bedst at arbejde. - Husk at gøre dit forarbejde godt og tjek op på virksomhedens åbningstider og hvornår det meste personale er på. Hvis du fra start meddeler at du foretrækker at arbejde på tidspunkter de ikke bruger personale, så bliver du bare smidt ind i bunken. (Vi får fx mange der vil arbejde 8-16, men vi åbner først kl. 13 og det meste personale er først på fra kl. 17)

Husk at vedhæfte er CV. Du kan Google dig til korrekt opsætning af sådan et. De eneste ansøgninger vi godkender uden CV, er vores ungarbejdere, da de oftest ikke har noget at skrive på det alligevel.

Dem der bliver kaldt til samtale hos os, er dem der lyder til at passe ind i personalegruppen og som vi allerede ud fra ansøgningen har et godt billede af hvem er. Der er ingen tvivl om at vi fravælger mange gode kandidater, fordi deres ansøgning ikke er sigende nok.

De største fejl jeg ser ved ansøgninger, er folk der ikke har sat sig ind i hvad de egentlig søger, Folk der afleverer en standardansøgning som man ved at 20 andre også har modtaget, Folk der ikke skriver deres alder nogen steder og folk der slet ikke gør sig umage.

"Jeg skriver til jer fordi jeg gerne vil have et arbejde og tjene nogle penge" - er ikke en ansøgning og den ryger ikke engang i ansøgningsbunken, men direkte i skraldespanden.

Håber det kan hjælpe bare lidt  

mig husk at få en til at læse ansøgningen igennem inden du afleverer den.

Hvorfor skrive alder? Det er ulovligt at diskriminere på alder, så arbejdsgiver har reelt ikke ret til den information?

Anmeld Citér

2. februar 2018

Anonym

Stary med at finde ud af hvorfor du vil søge i Babysam. Motivationen er noget af det vigtigste. Ved du ikke hvorfor, kommer du ikke langt. Der er 20 andre ansøgere der er brand motiverede og fortæller, at det her er det helt perfekte job og det helt perfekte sted for dem, og også hvad de kan bidrage med og hvilken værdi de har for stedet/virksomheden.

Anmeld Citér

2. februar 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Miti's mama skriver:

Hvorfor skrive alder? Det er ulovligt at diskriminere på alder, så arbejdsgiver har reelt ikke ret til den information?

Det er da helt almindelig praksis at skrive sin alder på sit CV. Det fremgår oftest alligevel omtrentligt af de årstal, man skriver dér for dimission fra diverse uddannelser etc. Jeg har til dato aldrig set en ansøgning, hvor alderen ikke nævnes. HVIS arbejdsgiver absolut ikke vil ansætte en 25-årig, sorteres man jo alligevel fra efter samtalen med en anden begrundelse, og så har man spildt begge parters tid. 

Det er også ulovligt at diskriminere på køn, men det holder man jo ikke hemmeligt af den grund 

Anmeld Citér

2. februar 2018

Ena

Anonym skriver:

Hej!

Jeg vil gerne søge job i BabySam. Lige nu føler jeg mig bare lidt blank, fordi jeg ikke lige ved, hvordan jeg skal starte i min jobansøgning. 

Nogle der kan hjælpe mig? Har I nogle tips? 

Når jeg engang imellem skal ansætte nogen, lægger jeg vægt på at jeg kan mærke, hvilket menneske, der har skrevet ansøgningen. En sides opremsning af erfaring, kan jeg ikke bruge til ret meget. Det er, hvad cv'et er til - fortiden. I ansøgningen skal det være en beskrivelse af, hvordan fremtiden vil se ud med den pågældende ansøger i stillingen. Erfaringer og uddannelse kan være fint at nævne, hvis det bruges som argument for, hvad det har af betydning ift. kompetencer, kvalifikationer osv. Eksempelvis: jeg har omfattende teoretisk viden om... i kraft af min uddannelse i...  og det betyder at jeg til stillingen som salgsassistent kan bidrage med... 

Det er nemt at skrive, at man er en god kollega eller sælger. Som modtager af en ansøgning, vil jeg gerne vide, hvordan du er en god kollega og hvordan du konkret er en god sælger. Det kan være med eksempler, hvad din faglige drivkraft er, hvad der er vigtigt for dig. Godt nok arbejder jeg overhovedet ikke i servicebranchen, men håber meningen er forståelig  

Cv'et læser jeg først. Og noget, som jeg virkelig sætter pris på er, at der øverst er et resume. 6-7 linjer der opsummerer, hvad cv'et indeholder. Vi får mange, mange ansøgninger og bruger højst 2 min. på at CV i første gennemlæsning runde og et resume er ufatteligt brugbart. Nogle bliver faktisk sorteret fra, hvis cv'et er rodet, uoverskueligt eller for langt/for kort. Og så læser vi ikke engang ansøgningen. Generelt bruger folk ofte alt for lidt krudt på CV. 

Rigtig meget held og lykke. 

Anmeld Citér

2. februar 2018

Anonym

Hvilken BabySam vil du sende ansøgning til? Og hvor mange timer tænker du? Jeg arbejder selv i BabySam, og pt mangler vi ikke nogen fuld eller deltids 

Anmeld Citér

2. februar 2018

Anonym trådstarter

Tusinde tak for jeres inputs. Det er så rart, når man har nogle eksempler man kan blive inspireret af og for lige at blive skubbet igang.  Har I flere ting I kan byde ind med må I meget gerne

Anmeld Citér

2. februar 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvilken BabySam vil du sende ansøgning til? Og hvor mange timer tænker du? Jeg arbejder selv i BabySam, og pt mangler vi ikke nogen fuld eller deltids 

Det er sådan lidt hvad end jeg kan få egentligt, da jeg er på dagpenge og har brug for at komme ud og arbejde. Savner at stå i en butik. Det er lige pt enten Silkeborg eller Randers 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.