Ja, så her kommer et nok lidt usædvanligt spørgsmål fra en 3. gangs mor. Men min mellemste er næsten 5 år, så jeg kan virkelig ikke huske det.
Jeg har en dejlig lille dreng på 5 uger. Han er født 2.5 uge før termin, hvis det har relevans. Hvis i har fulgt mine debatter ved i, at vi var indlagt efter fødslen. Både han og jeg havde infektion, så de første 8 dage efter fødslen var lidt usædvanlige.
Efter vi kom hjem, da han var 8 dage, blev han tiltagende mere og mere kolik-agtig. Han blev fuldammet, ville amme hele tiden, sov sindssygt dårligt. Var svær at få til at sove, kunne kun sove i vores arme, fordi han hele tiden vågnede og skreg og skulle vugges til ro igen. Det blev værre og værre. Han skreg og skreg, vi havde INGEN vågne hygge-pludre stunder med ham.
For en 2 dage siden besluttede jeg at stoppe med at amme. Det har jeg en anonym debat om. Årsagen er dels at jeg stadig tager noget medicin fast, er psykisk påvirket af indlæggelsen og havde det ekstremt dårligt med amningen og stadig døjer med uafklaret sygdom, som er vanskeligt at restituere fra med amning en gang i timen til hver 1½. Jeg er helt afklaret med, at det er den rette beslutning. Efter jeg er stoppet begynder jeg at lige så stille at få det bedre fysisk, mit psykiske overskud til min søn stiger, og alt ser lysere ud. Beslutningen er velbegrundet, synes jeg.
Pudsigt nok er hans kolik stoppet efter jeg er stoppet med at amme. Jeg mistænker ikke, at jeg havde for lidt mælk. Snarere tror jeg, at jeg havde overproduktion, hvilket nok gav ham rigtig meget uro i maven hvilket resulterede i meget hyppig afføring, dårlig søvn osv.
Nu har vi en dreng som jeg egentlig opfatter som i stor trivsel. Men så kommer jeg jo pludselig i tvivl, nu hvor skiftet er så markant. Han har en rutine, hvor han spiser hver 3.-4. time, han melder sig selv. Så passer det med, om dagen, at han spiser en flaske, får skiftet ble, og så er han vågen sådan en time, nogen gange lidt mere, men som regel kun en time. Så bliver han træt, sover 2 timer i barnevognen, og så starter det forfra. Andre gange sover han endnu mere, så er han måske kun lige vågen til at spise, få ren ble, og så er han egentlig ret hurtigt klar til at sove igen.
Er det normalt og okay eller hvad? Altså vi var til 5 ugers undersøgelse i går, hvor han så fin ud, men det er bare fordi han indtil nu jo slet ikke har sovet eller haft ro, så bliver man pludselig bange for, om han sover for meget, har en ok dagsrytme osv.
Lang debat for kort spørgsmål, men synes baggrundsinfo var relevant!