Bleen og det at selv at kunne tagetøj af og på

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

927 visninger
8 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. januar 2018

Anonym trådstarter

Min dreng bliver 3 her d. 1/2. Han har et par enkelte gange tisset på toilettet og lavet stort på potte. Men nu nægter han at komme på toilettet. Vi roste ham de gange han tissede. Vores datter var på denne her alder helt blefri så jeg føler mig lidt bagud med vores dreng. Han nægter også at tage hans tøj af og på. Han giver hurtig op og vil ikke og jeg har bare ikke tid om morgenen til at diskutere og vente på at han bliver færdig. Han bliver så sur når det ikke lykkedes os. Må sige at vores datter var mere fremme i det da hun havdeden alder. Det ender med at jeg hjælpe ham for tid har vi ikke så meget af om morgenen. Men hvad gør jeg?? Jeg ved at man ikke skal presse sit barn til touletbesøg men er det ikke på tide at han snart smider den ble?? Skal vi tage potten frem igen istedet for at sætte ham på toilettet?? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2018

Anonym trådstarter

19. januar 2018

migxher

Det er helt normalt at drenge er lidt senere om at blive blefri end piger, jeg ville nok bare forsætte med at tilbyde og opfrodre til potten, men ikke presse for meget, det skal nok komme når han er klar.
Vi er også ved at øve tøj af og på med vores dreng der bliver 3 til marts. Vi øver det på dage hvor vi har god tid, det vil sige som regel ikke i hverdagene da jeg oplever at stres og derved frustration intet godt gør for motiationen. 

Anmeld Citér

19. januar 2018

migxher

Det er helt normalt at drenge er lidt senere om at blive blefri end piger, jeg ville nok bare forsætte med at tilbyde og opfrodre til potten, men ikke presse for meget, det skal nok komme når han er klar.
Vi er også ved at øve tøj af og på med vores dreng der bliver 3 til marts. Vi øver det på dage hvor vi har god tid, det vil sige som regel ikke i hverdagene da jeg oplever at stres og derved frustration intet godt gør for motiationen. 

Anmeld Citér

19. januar 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Min søn gad på ingen møde toilet og potte.. men så kom han i børnehave og der fulgte han rutinerne hvilke bland andet var at alle skulle tisse af inden mad. Også dem med ble! Og det gjorde han uden bøvl. Der gik lidt tid inden han også ville derhjemme, men det kom. Jeg tænkte dengang at vi var dårlige forældre når det endte med at blive bhv der afvendte ham! Men vi havde i prøvet! Uden held. For ham skulle der noget andet til. Nemlig at se de andre børn gøre præcis det samme som ham. Så var der ikke noget pres.

min datter.. vi havde en god periode med potten da hun var 2,5.. men så mistede hun interessen og afviste komplet. Indtil en dag i december, 1,5 uge før hun fyldte 3, så kom hun og sagde "mor jeg skal tisse" og jeg blev helt mærkelig, men hjalp hende af med tøjet og så gik hun på toilet og gjorde hvad hun skulle, helt selv.. bum! Og af kom bleen. Vi har haft 4 uheld efter. That's it! Hun har ovenikøbet også smidt den om natten! Det gjorde storebror først da han var 5,5 og han har stadig uheld af og til.

det er altså ikke unormalt at de ikke kan/vil, iLife pludselig, så kommer det. Min erfaring er, vent på de selv giver klart tegn! Som fx at komme og sige de skal tisse.

mht tøj. Min datter er nu 3år og 1mdr. I denne uge, har hun lært at tage tøj på selv (med lidt hjælp til blusen, og strømper klarer mor stadig). For 14dage siden trode jeg der ville gå måneder! Jeg har været tålmodig og ladet hende prøve når vi havde tid om aftnen ved nattøj fx, men det er ikke lykkedes. Men igen. Pludselig så kunne jeg bare glemme at give hende bukser på! Hun ville selv! Og gjorde det. Tålmodighed ❤️ Og! Dit barn er overhovedet ikke langsomt  

Anmeld Citér

19. januar 2018

Lje

Min dreng bliver 3 her d. 1/2. Han har et par enkelte gange tisset på toilettet og lavet stort på potte. Men nu nægter han at komme på toilettet. Vi roste ham de gange han tissede. Vores datter var på denne her alder helt blefri så jeg føler mig lidt bagud med vores dreng. Han nægter også at tage hans tøj af og på. Han giver hurtig op og vil ikke og jeg har bare ikke tid om morgenen til at diskutere og vente på at han bliver færdig. Han bliver så sur når det ikke lykkedes os. Må sige at vores datter var mere fremme i det da hun havdeden alder. Det ender med at jeg hjælpe ham for tid har vi ikke så meget af om morgenen. Men hvad gør jeg?? Jeg ved at man ikke skal presse sit barn til touletbesøg men er det ikke på tide at han snart smider den ble?? Skal vi tage potten frem igen istedet for at sætte ham på toilettet?? 

Vores søn er 3 måneder yngre end din og har været rimelig skrap med tøjet siden efteråret. Han kan sagtens godt men kanten på boxershorts og bukser kræver nogle gange lidt hjælp.

I vores vuggestue øver de hver dag "tøj på" efter lur. Fra børnene starter på den mellemste stue. Måske du kunne høre, om vuggestuen kunne øve mere selvhjulpenhed med børnene (nu antager jeg, at de ikke øver)?

Når det er sagt, så hjælper jeg hyppigt til om morgenen på hverdage. På fridage og i weekenden klarer han det selv om morgenen. Tilsvarende om eftermiddagen. Af med tøj og ble, når vi kommer hjem. Nattøj fixer han selv. 

Toilettet øver vi hver dag. Han bliver tilbudt at tisse på toilettet og lige nu er han glad for at være nøgen ergo går det godt med at øve. Så danser vi en fjollede dans, hujer og hejer når det lykkedes .  Vi tager også på små ture uden ble på. I andre perioder VIL han have ble på. Vi tilbyder og opfordre. Han bestemmer. Jeg tror ikke på tvang lige hvad det angår. Jeg synes, potter er voldsomt ulækre. Vi har købt sådan et lille bræt med en skammel til at sætte på vores toilet. Men det gider han ikke mere. Trækker sin skammel hen og bruger "det store toilet". 

Så bliv ved med at opmuntre og tilbyd ham toilettur. Og øv tøj så meget som muligt. Eventuelt lidt af gangen. Øv strømper den ene uge, bluse ugen efter. Så er den der lige pludseligt. 

Vh. 

Anmeld Citér

20. januar 2018

Bb2015

Har også en søn på knap 3 år (d. 2/3) og med ham oplever vi faktisk nogle af de samme problemer. Han er ikke god til det med tøj og han er lidt blandet med det med potten. Har to dage denne uge lavet på potten men vil helst ikke og holder sig gerne stædigt i flere timer fordi han ikke vil. Vi forsøger med at han får privatliv som nogle gange hjælper og andre gange vil han gerne sidde og holde mor i hånden og synge en sang imens. I morges havde han ikke tisset i bleen og fik tilbud om at komme ud og tisse men “det skulle han ikke” - ti minutter efter var bleen fyldt med tis og han bad om at få den skiftet..

Vi har netop talt med dagplejens pædagog om hans udvikling med henblik på børnehavestart og hun talte en del om at fordi han kognitivt er så langt fremme, så er det naturligt at halte lidt på andre områder. Han snakker meget godt og husker godt men halter så med at tage tøj på som han helst vil have hjælp til. Måske det kan være tilfældet hos jer også? Vores søn er også begyndt at ville være en baby - han ved uden tvivl at der sker noget om lidt når lillesøster kommer til verden og han vil ikke være en stor dreng som der forventes for meget af. 

Eneste råd jeg kan give (vi arbejder også stadig selv med det) er at tage det i hans tempo. Og fortsætte med at rose ham og juble når han gør det. Og tilbyde ham det så meget som muligt. Evt som det første om morgenen, inden sovetid og lige efter mad  held og lykke. 

Anmeld Citér

20. januar 2018

Christabelle

Min datter var 3,5 år før hun smed bleen om dagen (4 år og 2 mdr nu og bruger den stadig om natten). Hun nægtede kategorisk at sidde på toilet, indtil hun en dag kom og sagde at hun ikke ville have ble på i børnehave. Altså fra den ene dag til den anden. Hun har haft måske 5-6 uheld i børnehaven, men vi havde bare givet ekstra skiftetøj med derover så det var intet problem  

i startet kunne hun stadig ikke mærke at hun skulle tisse/el. andet, men vi lavede en aftale med børnehaven om at de sendte hende afsted hver time ca, og så langsomt øgede intervallerne. Nu har hun aldrig uheld længere. 

Det varer dog nok længe før hun for natbleen af, da hun aldrig har haft en tør ble, men det går nok

Anmeld Citér

20. januar 2018

Lomm

Profilbillede for Lomm

Der kan være absurd stor forskel børn imellem, og så afgjort også mellem piger og drenge. Vores pige lavede stort på potten fra 1,9, og smed dagsbleen helt ved 2,3. Natble brugte hun helt til 5 år, dagen før hendes fødselsdag besluttede hun selv at det var slut.

Vi har også været ret frustrerede over vores dreng der nærmer sig de 3 (25/2), for han har absolut ikke været interesseret i hverken potte eller toilet. Men pludselig en dag i en weekend for en måneds tid siden kom han og sagde han skulle. Vi øvede i et par uger (i samarbejde med bh), og så røg bleen. Vi har kun haft et enkelt uheld.

Jeg tror bare det kommer lige pludselig, jeg tror vores dreng har været fysisk klar længe, men de skal også selv VILLE det, og mon ikke det kommer for jeres dreng når han kommer i bh og ser de store på toilettet.

Det samme med tøjet, vores dreng er først nu ved at fatte interesse for selv at lære det, og det skyldes da helt klart at han ser alle de andre i bh der kan selv.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.