4 mdr - vælling . Lorte mor??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.305 visninger
28 svar
20 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. januar

Anonym trådstarter

Min søn er nu 4 mdr, og jeg har købt mel ind til at forsøge med vælling.. Jeg har ammet stort set fuldt indtil 3 mdr hvor jeg måtte supl. Med mme fordi han var så sulten hele tiden. Han vejede 4100 ved fødslen, han er en stor dreng!

Den sidste måned er han begyndt at vågne hver 2. Time for mad. Og om dagen kan han godt spise en gang i timen. Han virker enorm sulten, han er tvær og sover stort set ikke om dagen (20min af gangen).. Han blir mere og mere sur i løbet af dagen og er svær at få til ro. Han mangler virkelig søvn kan jeg både se og mærke på ham.

Min drøm om at fuldammer til 6mdr er ved at gå i vasken (gjorde den allerede da jeg måtte supplere med mme), men jeg tager sundhedsstyrelsens anbefalinger alvorligt og ville vente til han var 6 mdr. Jeg føler mig som en ELENDIG mor. Og jeg er bange for at ødelægge hans tarm system ..

Udover det viser han alle tegn på han er klar. Han startede med vand af kop for en måned siden, rækker ud efter alt mad, siger fra når han er mæt, har prøvet at give ham mme fra en ske og han kan sagtens og hygger sig med det.

Spørgsmålet er om jeg skal gå imod alt hvad jeg tror på, og give ham vælling for at se om han blir mæt? Synes virkelig det er en svær beslutning. Har mange følelser i Det, men det er også svært at bare vente og se på ens barn ikke blir ordenligt mæt.

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

13. januar

Anonym

Der ligger et apetit spring ved 4 måneder,så intet unormalt i at han vil spise ofte.

Det er kun en fase,og går over.

Hans tarme er ikke moden til ander end mælk.

Så hvis din overbevisning,er at de skal have ME/MME når de er 4 mdr,er det det du skal holde fast i.

Også kan de ikke virke klar til mad,da de ikke ved hvad mad er,i deres verden skal de leve af mælk resten af livet.

Anmeld Citér

13. januar

Astoria

Profilbillede for Astoria

Desværre er det helt normalt at de små vågner mere ofte og vil spise hele tiden i den alder (appetitspring og søvn regression). Min erfaring er at det ikke gør den store forskel om man giver andet end mælk eller ej. Det kan faktisk bare gøre situationen værre hvis maven ikke er klar. 

Anmeld Citér

13. januar

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Der ligger et apetit spring ved 4 måneder,så intet unormalt i at han vil spise ofte.

Det er kun en fase,og går over.

Hans tarme er ikke moden til ander end mælk.

Så hvis din overbevisning,er at de skal have ME/MME når de er 4 mdr,er det det du skal holde fast i.

Også kan de ikke virke klar til mad,da de ikke ved hvad mad er,i deres verden skal de leve af mælk resten af livet.

Han har været sulten siden lidt før han blev 3 mdr.. er godt klar over der er appetit spring nu. Men det er de andre ting der gør jeg kan mærke han ikke bliver mæt. Også med hans søvn..

Det ved jeg godt, men sp siger man skal se efter tegn på de er klar til andet. Jeg tænker slet ikke at starte på ske mad men vælling i flaske for at se om han bliver mæt..

Anmeld Citér

13. januar

Anonym trådstarter

Astoria skriver:

Desværre er det helt normalt at de små vågner mere ofte og vil spise hele tiden i den alder (appetitspring og søvn regression). Min erfaring er at det ikke gør den store forskel om man giver andet end mælk eller ej. Det kan faktisk bare gøre situationen værre hvis maven ikke er klar. 

Kan du fortælle hvorfor det kan ødelægge deres mave?

Har nemlig også hørt at det ikke er sikkert det hjælper, jeg kan bare ikk lide tanken om at han måske er sulten og jeg intet gør..

Anmeld Citér

13. januar

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik-19-09-11, Lillebror juli '18

Det er noget med at tarmene ikke kan fordøje det endnu.. vist nok noget med at det ikke kan indtage vand til tarmene så de ender med forstoppelse..

vi gav vores søn vælling før 6 mdr på SP's anbefaling... den dag i dag har han stadig problemer med maven og skal hver dag huske at drikke ekstra vand for at undgå forstoppelse igen...

han er 6 år..

vi endte med at måtte give Movicol i dobbelt af anbefalet portion (i samarbejde med børneafd og egen læge) for at få gang i hans mave efter at have fulgt SP's anbefaling med hvad mad vi skulle give ham... vi valgte blindt at følge hendes råd til at starte med da vi var meget usikre på os selv som forældre... i bakspejlet skreg alt bare at vi skulle have sagt fra meget før...

men vil også sige hvis du føler din mavefornemmelse siger det er rigtigt at prøve med meget tynd vælling (vil lige advare mod med alm. hvedemel da der er gluten i som de absolut ikke kan fordøje fra starten af) så vil jeg sige du skal prøve i små mængder ad gangen...

lav det på majsmel, eller køb en vællingblanding og put ekstra vand/mælk i, i forhold til opskriften...

Anmeld Citér

13. januar

Meyer

Profilbillede for Meyer

Alle mine tre børn er startet op med grød da de var 4 mdr og de har ikke problemer med maven. Desuden var det helt normalt da de var små. De er 9, 11 og 12.

Hvis han var min ville jeg starte ham op på grød.

Anmeld Citér

13. januar

1977

Profilbillede for 1977

Det her er taget fra Sundhedsstyrelsen  du skal gøre hvad du føler for

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

13. januar

Anonym

Anonym skriver:

Min søn er nu 4 mdr, og jeg har købt mel ind til at forsøge med vælling.. Jeg har ammet stort set fuldt indtil 3 mdr hvor jeg måtte supl. Med mme fordi han var så sulten hele tiden. Han vejede 4100 ved fødslen, han er en stor dreng!

Den sidste måned er han begyndt at vågne hver 2. Time for mad. Og om dagen kan han godt spise en gang i timen. Han virker enorm sulten, han er tvær og sover stort set ikke om dagen (20min af gangen).. Han blir mere og mere sur i løbet af dagen og er svær at få til ro. Han mangler virkelig søvn kan jeg både se og mærke på ham.

Min drøm om at fuldammer til 6mdr er ved at gå i vasken (gjorde den allerede da jeg måtte supplere med mme), men jeg tager sundhedsstyrelsens anbefalinger alvorligt og ville vente til han var 6 mdr. Jeg føler mig som en ELENDIG mor. Og jeg er bange for at ødelægge hans tarm system ..

Udover det viser han alle tegn på han er klar. Han startede med vand af kop for en måned siden, rækker ud efter alt mad, siger fra når han er mæt, har prøvet at give ham mme fra en ske og han kan sagtens og hygger sig med det.

Spørgsmålet er om jeg skal gå imod alt hvad jeg tror på, og give ham vælling for at se om han blir mæt? Synes virkelig det er en svær beslutning. Har mange følelser i Det, men det er også svært at bare vente og se på ens barn ikke blir ordenligt mæt.

Tænker ikke vælling er det bedste. Som flere skriver er maven/tarmene ikke klar til det endnu.

Jeg fuldammede til og med 4 mdr. Og der begyndte jeg at give hirsegrød 1 gang dagligt. Dette må de gerne få fra 4 mdr. Jeg havde en pige der bøvlede meget når jeg ammede og sov af h til. Derudover kunne jeg amme 2 timer i streg hver aften og jeg kunne ikke mere til sidst. Jeg ville også fuldamme til 6 mdr. Men jeg var virkelig knækket. Ligesom dig. Det gør dig ikke til en dårlig mor at du vil prøve andet end mælk, men tror det er en bedre idé med noget meget tynds hirsegrød f. Eks. Det kan de bedre fordøje. Og tag det stille og roligt. Vi gik for hurtigt frem og endte med forstoppelse efterfulgt af total ammestrejke. Det er 20 gange værre end det du oplever nu.

Derfor mit råd til dig. Små meget tynde portioner grød og trap så meget stille og roligt op i portion str. Og måltider

Anmeld Citér

13. januar

migxher

Profilbillede for migxher

Det er helt normalt men helt sikkert hårdt at amme hver 1-2 time nogen børn ammet bare ofte uden at der nødvendigvis er en grund eller noget galt. Jeg synes da du skal holde fast i at vente til 6 måneder, både pga tarmende men også fordi tidlig introduktion til andet end bryst kan være forbundet med for tidlig ammestop eller amme strejke. Så hvis du i forvejen har problemer med amning kan vælling mm bare gøre det værre.

Min søn på 16 måneder ammer forresten stadig hver 2. Time om natten og han spiser masser af mad om dagen. Amning om natten skyldes ikke altid sult men også tryghed og nærvær.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+