Jeg har er barn med tics. Nu er han 5 år. Han har haft tics i et års tid. Han har haft perioder uden tics. Nu har han dem igen. Vi har snakket med børne psyk. Og børnelægen. Begge sagde at sålænge det er et barn det handler om så gør man ikke noget ved det. Først i trenageårene. Der findes adfærdsterapi og medicin. Det er vigtigt at ikke kommentere på hans tics og lade som ingenting. Og det er så svært.
Jeg har læst meget om tics. Og har læst at helt små børn kan få tics. Men det mest typiske er når det er 4-7 år.
Jeg kan virkelig godt forstå din bekymring. Det slog mig helt ud da mon søn fik tics. Han har nemlig også andre udfordringer. Jeg har brugt meget tid på at græde og har det af h til på hans vejne. Men heldigvis er jeg kommet dertil hvor jeg har accepteret at det er sådan det er. Og bare være der for ham.
Nu har jeg ikke set din dreng. Men der findes noget der hedder selv stimulering. Altså hvor barnet har brug for at mærke sin egen krop og derfor laver forskellige ting med kroppen. Der findes ikke meget litteratur om det på dansk, men der findes en del på engelsk. Det kan minde utrolig meget om tics. Og er faktisk svært at se forskellen.
Held og lykke med ham
Anmeld
Citér