Hvad så efter jeg er gået fra ham?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2018

Anonym

Anonym skriver:

Så skulle din veninde have taget fat en advokat og gået i Statsforvaltningen med det. For så firkantede er reglerne ikke. Børnene skal heller ikke være særligt store, før de skal høres i de sager, hvor forældrene er uenige om samvær.

Vi flyttede dog begge fra vores hus, men blev boende i nærområdet de første par år - indtil jeg flyttede hjem til den by, hvor mine forældre bor. Og jeg fik børnene med mig.

Statsforvaltningen tilbyder i øvrigt gratis konfliktmægling til skilsmissepar - Det kan anbefales.

Det var netop statsforvaltningen der sagde det til hende. At fordi det er hende der fraflytter så tilfalder bopælsadressen faren. Fordi børnene ikke skal fjernes fra trykke og faste rammer. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2018

Anonym

Det var netop statsforvaltningen der sagde det til hende. At fordi det er hende der fraflytter så tilfalder bopælsadressen faren. Fordi børnene ikke skal fjernes fra trykke og faste rammer. 

Igen: Bopæl er noget, forældrene kan bestemme selv i samråd med Statsforvaltningen. Som udgangspunkt er det ikke noget, Statsforvaltningen fastsætter, uden forældrene har været til konfliktmægling først.

Bare fordi det er en anbefaling, behøver det ikke at være sådan. Hvis forældrene ikke er enige om bopæl, og hvis børnene er store nok, så vil børnene blive hørt ad, før sådan en beslutning træffes.

Jeg har to veninder, der er flyttet fra manden og taget børnene med sig. Situationen har været, at han havde råd til at blive i huset, og det havde de ikke. Den ene har sine små børn 10/4 (4 dage hos far, 10 dage hos hende). Den anden deler sine 8/6. Så jeg tror desværre, din veninde har hørt forkert ift den regel, og det er synd. Min egen erfaring er også, at Statsforvaltningen er god til at rådgive ud fra børnenes bedste - derfor blev jeg bopælsforælder efter min skilsmisse, fordi jeg altid har været primærforælder.

Anmeld Citér

10. januar 2018

Anonym

Anonym skriver:

Igen: Bopæl er noget, forældrene kan bestemme selv i samråd med Statsforvaltningen. Som udgangspunkt er det ikke noget, Statsforvaltningen fastsætter, uden forældrene har været til konfliktmægling først.

Bare fordi det er en anbefaling, behøver det ikke at være sådan. Hvis forældrene ikke er enige om bopæl, og hvis børnene er store nok, så vil børnene blive hørt ad, før sådan en beslutning træffes.

Jeg har to veninder, der er flyttet fra manden og taget børnene med sig. Situationen har været, at han havde råd til at blive i huset, og det havde de ikke. Den ene har sine små børn 10/4 (4 dage hos far, 10 dage hos hende). Den anden deler sine 8/6. Så jeg tror desværre, din veninde har hørt forkert ift den regel, og det er synd. Min egen erfaring er også, at Statsforvaltningen er god til at rådgive ud fra børnenes bedste - derfor blev jeg bopælsforælder efter min skilsmisse, fordi jeg altid har været primærforælder.

Ja ja så siger vi det

Anmeld Citér

10. januar 2018

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Normalvis kan den forældre der fraflytter den fælles bopæl ikke bare ændre bopælsadresse på børnene uden den anden forældres underskrift. Så hvis en mor “bare” flytter vil børnene automatisk få bopæl hos far indtil en bopælssag er afgjort i de forskellige instanser. Der skal være helt særlige ting der gør, at den fraflyttede forældre for lov til at skifte barnets bopæl uden underskrift fra den anden forældre. 

Anmeld Citér

10. januar 2018

Anonym

Det er korrekt at i teorien,bliver den part,der bliver boende bopælsforældre,men hvis den fraflyttede part,tager børnene med,vil adressen i løbet af ca 2 mdr blive flyttet,da det er lovpligtigt ifølge cpr loven.

Idet ts lejer af sine forældre,er det selvfølgelig hendes mand,der må flytte,og mit gæt er,at han ikke tager børnene med,så ts vil blive bf.

Anmeld Citér

10. januar 2018

Sprit25

Fra socialministeres hjemmeside: 

Spørgsmål: Hvis mor flytter ud, og barnet stadig har adresse i huset, hvor barnet har boet med begge forældre, kan mor så godt ændre barnets bopælsadresse uden fars samtykke? Vi har en 7/7-ordning.

Svar: Når der er fælles forældremyndighed kræver en flytning af barnets bopæl i CPR-registeret som udgangspunkt samtykke fra begge forældre.

Hvis forældrene ikke kan blive enige om, hvor barnet skal bo, kan de kontakte statsforvaltningen, som vil vejlede forældrene og også kan tilbyde børnesagkyndig rådgivning. Statsforvaltningen kan træffe en midlertidig afgørelse om barnets bopæl, mens sagen behandles der. Hvis det ikke lykkes for forældrene at blive enige med statsforvaltningens hjælp, kan de bede om, at sagen bliver sendt i retten. Retten kan også træffe en midlertidig afgørelse om barnets bopæl under behandlingen af sagen.

Afgørelsen om, hos hvem barnet skal have bopæl, træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet. Det vurderes ud fra barnets samlede situation.

Anmeld Citér

10. januar 2018

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Det er korrekt at i teorien,bliver den part,der bliver boende bopælsforældre,men hvis den fraflyttede part,tager børnene med,vil adressen i løbet af ca 2 mdr blive flyttet,da det er lovpligtigt ifølge cpr loven.

Idet ts lejer af sine forældre,er det selvfølgelig hendes mand,der må flytte,og mit gæt er,at han ikke tager børnene med,så ts vil blive bf.

Så enkelt er det nu ikke helt, tænker at dine veninder og dig har haft nogle “ nemme” sager. Adressen bliver ikke bare automatisk flyttet efter 2 måneder medmindre at der ligger en afgørelse på det fra en instans . Den fraflyttet forældre kan derimod blive “ anklaget” for ikke at bringe børnene hjem til deres bopæl.

Anmeld Citér

10. januar 2018

L-mor

Anonym skriver:

Tusind tak for jeres svar, i ska vide jeg har læst dem, og er rigtig glad for i vil hjælpe. Har været igennem in rusjebane tur af følelse idag, men er slet ikke i tvivl om at vi ikke skal være sammen mere. Gjorde det også klart for ham i morges, men det simpelthen som om han er i en drømme verden og slet ikke hører hvad jeg siger, hvis det giver mening. 

Han ringede sågar nogle timer efter fra sit job, for at hører om han lige skulle blive og lave bil inden han kom hjem, som om intet er hændt.? 

Vi lejer af mine forældre så selvom det ikke er en udskreven regl, mener jeg det giver sig selv at jeg bliver boende her. Men pt. Kan jeg ikke se hvordan jeg kan få ham til at forstå jeg mener vi ikke KAN mere sammen og jeg ingen energi i forholdet har tilbage... 

Vores ældste datter er 7 år, så at cykle 9-10 km er nok lige voldsomt nok. ? 

Undskyld mit sene svar, men har ikke haft overskud før nu, Går og frygter han kommer hjem og “bare” ignorerede mig og mit budskab.

Med hensyn til bil og transport ville jeg først få overblik over min økonomi, inkl. ekstra tilskud, friplads og lign. Mødrehjælpen eller din bank kan hjælpe.

Derefter se på brugte mikrobiler. Jeg har en Skoda citigo, som koster 375 kr om året i afgift og kører over 20 km/l. Brugte biler er billige nu til dags og du kan både få lån fra banken og forhandlerne. Og lån er billige nu til dags. 

I det hele taget: skriv en liste med spørgsmål og opgaver. Og så tag tingene en af gangen, så er det ikke så uoverskueligt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.