forfatter, gennemlæsning og forfatter brev

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2018

Anonym trådstarter

Thea14 skriver:

Jeg brugte 15 år på at få mod på at udgive min den første bog, og det var version 11 hvor jeg endelig havde modet til det og var klar til at få nye øjne på.

Hvis du er så øm omkring den og allerede nu har besluttet at der ikke kan ændres i den (ud over stavefejl osv), så skal du måske overveje at udgive selv? Forlagene kan have meget strenge krav til udgivelsen og de kan finde på at pille historien helt fra hinanden for derefter at samle den igen. Mere så du er forberedt  

Hvis du ender med at betale fx 75 kr pr side for redigering (hvilket jeg personligt aldrig ville betale for det), så sørg for at se noget af vedkommendes tidligere arbejde.

Jeg betalte 1500kr i alt for at få min bog igennem korrektur læsningen. Betalæserne gjorde det gratis. 

De bøger jeg selv at korrekturlæst og gennemlæst for andre, har jeg taget mellem 1000 og 5000 for, alt efter længden på historien. 

75 kroner pr lyder også fuldstændig overdrevet og det vil jeg bestemt ikke.

har du et godt bud på hvor jeg finder gode beta læsere? Helst ikke et sted hvor jeg skal ligge det online. Men evt. En læse gruppe eller lign? Dem kan man vel også give et beløb i stedet, altså for gennemlæsning og input  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2018

Thea14

Anonym skriver:

75 kroner pr lyder også fuldstændig overdrevet og det vil jeg bestemt ikke.

har du et godt bud på hvor jeg finder gode beta læsere? Helst ikke et sted hvor jeg skal ligge det online. Men evt. En læse gruppe eller lign? Dem kan man vel også give et beløb i stedet, altså for gennemlæsning og input  

Jeg benytter mig af et par læseglade kollegaer og senest af min chef. Det vigtigste er at det er nogen der er vant til at læse indenfor den genre så de ikke kritisere fordi de ikke er til den type historie. Finder du en mere professionel der kan se udenom genren og bare så på flowet, behøver de ikke kende til genren. Og så skal en betalæser turde være ærlig og ikke være bange for at såre følelser.

Det er ikke lykkedes mig at finde nogen danske læsegrupper, ligesom jeg har haft svært ved at finde mig et dansk netværk af forfattere. Har et internationelt netværk, men de kan selvfølgelig ikke læse mine ting igennem. 

Jeg ved ikke om du har hørt om NaNoWriMo (står for national novel writing month). Men det er simpelthen en udfordring om at man i november måned, skriver en roman på en måned. Har deltaget et par gange, og på deres hjemmeside er en afdeling for Danmark hvor flere danskere aftalte at mødes og skrive sammen. Ved dog ikke om folk er aktive derinde når det ikke er november måned. Ellers har Newpub, som jeg nævnte tidligere, flere arrangementer. Får man først et netværk med andre forfattere, er det meget normalt at man betalæser hinandens ting.

Anmeld Citér

8. januar 2018

Anonym trådstarter

Thea14 skriver:

Jeg benytter mig af et par læseglade kollegaer og senest af min chef. Det vigtigste er at det er nogen der er vant til at læse indenfor den genre så de ikke kritisere fordi de ikke er til den type historie. Finder du en mere professionel der kan se udenom genren og bare så på flowet, behøver de ikke kende til genren. Og så skal en betalæser turde være ærlig og ikke være bange for at såre følelser.

Det er ikke lykkedes mig at finde nogen danske læsegrupper, ligesom jeg har haft svært ved at finde mig et dansk netværk af forfattere. Har et internationelt netværk, men de kan selvfølgelig ikke læse mine ting igennem. 

Jeg ved ikke om du har hørt om NaNoWriMo (står for national novel writing month). Men det er simpelthen en udfordring om at man i november måned, skriver en roman på en måned. Har deltaget et par gange, og på deres hjemmeside er en afdeling for Danmark hvor flere danskere aftalte at mødes og skrive sammen. Ved dog ikke om folk er aktive derinde når det ikke er november måned. Ellers har Newpub, som jeg nævnte tidligere, flere arrangementer. Får man først et netværk med andre forfattere, er det meget normalt at man betalæser hinandens ting.

du rammer nemlig lige præcist alle mine bekymringer, netop at venner og familie ikke duer fordi de de viser hensyn til mine følelser, det kan jeg groft sagt ikke bruge til noget. 

Den næste er det med genren, for det nytter ikke noget at den bliver dømt ude fordi vedkommende heller vil læse fantasy.. 

nu skriver du at du laver korrektur? Er det også på bøger som min? for så vil jeg meget gerne sende dig en pb. 

tak for rådene, jeg har meldt mig ind på facebook og venter på godkendelse

Anmeld Citér

8. januar 2018

Wallflower

Altså jeg er ikke professionel, men jeg er journaliststuderende og har ret godt styr på sprog, grammatik og kommatering. Jeg læser meget forskellig litteratur, så genren er ikke noget problem, som du skriver, at du frygter, at det ville blive. Hvis du altså vil kunne bruge mig som korrekturlæser? 

Anmeld Citér

8. januar 2018

Thea14

Anonym skriver:

du rammer nemlig lige præcist alle mine bekymringer, netop at venner og familie ikke duer fordi de de viser hensyn til mine følelser, det kan jeg groft sagt ikke bruge til noget. 

Den næste er det med genren, for det nytter ikke noget at den bliver dømt ude fordi vedkommende heller vil læse fantasy.. 

nu skriver du at du laver korrektur? Er det også på bøger som min? for så vil jeg meget gerne sende dig en pb. 

tak for rådene, jeg har meldt mig ind på facebook og venter på godkendelse

Det er ikke indenfor den genre jeg selv skriver, men mange af de historier jeg har beskæftiget mig med, har da at strejf af det. Men har før gennemlæst og korrekturlæst science fiction, som jeg ellers kunnet til på film. Så jeg kan godt se ud over interessantheden for mig og istedet se på den samlede helhed.

Du er velkommen til at sende en PB til mig, og det er da ikke utænkeligt at jeg gerne vil kigge på din historie hvis vi kan finde ud af noget.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.