Spørgsmål til jer med børn der bærer briller

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.625 visninger
12 svar
2 synes godt om
4. januar 2018

VAA

Jeg mistænker, at min ene søn skal have briller. Derfor har jeg et par spørgsmål til jer, som har børn der bærer briller.

Hvor gamle var jeres børn, da i bemærkede, at der var noget galt med deres syn? Hvad var det der fik jer til at reagere? Og hvem kontaktede i først? (Altså øjenlæge, egen læge, optiker etc.) 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2018

MoarMoar

Jeg fik briller da jeg har 12 år. Den gang skulle jeg til øjenlæge inden jeg fik briller. Jeg gik også til øjenlæge inden til jeg blev voksen, nu bliver det bare tjekket hos optikkeren. 

Jeg ville bestille en tid hos en øjenlæge, hvis jeg havde mistanke om en af mine børn skulle have briller. 

Anmeld Citér

4. januar 2018

solskinsliv

Profilbillede for solskinsliv

Jeg har selv brugt briller siden jeg var 3 år, mine forældre lagde mærke til at jeg rykkede helt hen til fjernsynet og så skelede jeg på begge øjne, skelen blev jeg opereret for da jeg var 4 år. Min datter bruger også briller, hun fik de første som 4 årig, vi bestilte tid ved øjenlægen da hun ikke kunne se hvad vi pegede på som f.eks en fugl eller n flyvemaskine. 

Børn skal altid tjekkes af en Øjenlæge før de får briller da synet ved børn er meget følsomt, en optiker kan/må ikke udskrive briller til børn kun en øjenlæge. Jeg ville skynde mig at kontakte øjenlægen da de ofte har rigtig lang ventetid.

Anmeld Citér

4. januar 2018

Janey

Profilbillede for Janey

Vores datter har gået til fast kontrol hos øjenlægen siden hun var ca. 2, da hun har en falsk skelen (hun skeler skiftevis på højre og venstre øje men ikke det samme øje hele tiden). Vi snakkede om det hos vores praktiserende læge og fik en henvisning, men jeg ved ikke, om man kan tage til øjenlæge uden henvisning. Vores øjenlæge tog hende hurtigt ind, da han lader børn komme foran i køen, så tilstanden ikke risikerer at blive forværret af ventetid.

Hun fik hendes første briller, da hun var ca. 2-2½, og kunne kun få dem med en recept fra øjenlægen. Da vi ingen erfaring har med briller, gik vi til Louis Nielsen, der har gratis briller til børn. Det er dog kun nogle få udvalgte modeller og en glastype. Vores erfaring er, at det er nogle fine briller, men de er ikke velegnede til mindre børn, da de har samme stænger som dem til voksne. Hos andre optikere kan man få sat nogle gummi-dimser på, som går bag om ørene og holder brillerne på plads, selv når ungerne leger lidt vildt.

Anmeld Citér

4. januar 2018

VAA

Tak for jeres svar. Til jer, der selv bruger briller, ved i hvorfor jeres forældre tog jer til lægen for at få tjekket jeres syn?

Jeg spørger, fordi mit grundlag for at mistænke, at min søn ikke ser så godt måske er lidt svagt i lægefaglige øjne. Jeg har bare virkelig en fornemmelse af, at han ikke ser som os andre. Min mistanke kommer af,  og han er enorm dårlig til at bedømme afstande, hvilket gør, at han flere gange om ugen får store blå mærker, fordi han for eksempel løber ind i ting, eller falder når han skal hoppe fra ting til ting. Udover det har han svært ved at lokalisere en ting hvis jeg for eksempel siger til ham; mønten ligger på gulvet, så kan han stå og kigge enormt lang tid efter den, og spørge “hvor” mange gange, selvom jeg umiddelbart synes, at mønten ville være nem at spotte. Der er i øvrigt en arvelig bygningsfejl på øjet i min mands familie, samt min mand, og hans far er nærsynet. 

Mener i, at min grundlag er stærkt nok til at komme på venteliste til en i forvejen travl øjenlæge? Eller bør jeg vente til hans tre års undersøgelse, hvor de skal igennem tavletesten? (Han er 2 år og 7 måneder) 

Anmeld Citér

4. januar 2018

Chri9000

Profilbillede for Chri9000

Her er min søns “historie”

Min søn skelede fra en lille alder, et par mdr gammel. Han havde det meget med, når han skulle vise mig eller andre i familien noget, så holdt han det helt hen foran hovederne på os, fordi det jo var sådan han selv bedst så ting. Han sad tid med “hovedet” tæt på ting og tv osv.

Jeg henvendte mig hos egen læge, der sendte od videre til et forløb på sygehuset. Vi var vel intet løbende forløb på ca 1 års tid, hvor vi a 5-6 omgange var derude og fik kontrolleret hans syn, skelen mv., bla. ved at dryppe øjne med kontrastvæske, for at se pupillernes reaktion osv.

Mellem kontrollerne skulle han jævnligt have klap for øjet for at træne det dovne(skelen) øje op.

Han fik briller som knap to-årig og har efterfølgende frem til 10års alderen gået til kontrol hos en øjenlæge. Han har aldrig taget brillerne af som lille, men har nok også kommet sig af at jeg selv bærer briller (fik selv briller som 17årig, skulle nok have haft lidt før.

Idag skeler han ikke mere og ser skøn ud med briller på 

Anmeld Citér

4. januar 2018

solskinsliv

Profilbillede for solskinsliv
VAA skriver:

Tak for jeres svar. Til jer, der selv bruger briller, ved i hvorfor jeres forældre tog jer til lægen for at få tjekket jeres syn?

Jeg spørger, fordi mit grundlag for at mistænke, at min søn ikke ser så godt måske er lidt svagt i lægefaglige øjne. Jeg har bare virkelig en fornemmelse af, at han ikke ser som os andre. Min mistanke kommer af,  og han er enorm dårlig til at bedømme afstande, hvilket gør, at han flere gange om ugen får store blå mærker, fordi han for eksempel løber ind i ting, eller falder når han skal hoppe fra ting til ting. Udover det har han svært ved at lokalisere en ting hvis jeg for eksempel siger til ham; mønten ligger på gulvet, så kan han stå og kigge enormt lang tid efter den, og spørge “hvor” mange gange, selvom jeg umiddelbart synes, at mønten ville være nem at spotte. Der er i øvrigt en arvelig bygningsfejl på øjet i min mands familie, samt min mand, og hans far er nærsynet. 

Mener i, at min grundlag er stærkt nok til at komme på venteliste til en i forvejen travl øjenlæge? Eller bør jeg vente til hans tre års undersøgelse, hvor de skal igennem tavletesten? (Han er 2 år og 7 måneder) 

Jeg synes dine tanker om det er rigeligt til at få det tjekket, det bedste der kan ske er jo at han ser fint, mit grundlag for at få tjekket min datter var ikke meget anderledes end dit ogher viste det sig at hun skulle have briller.

Anmeld Citér

4. januar 2018

Majamol

Min datter fik briller, da hun var 3 1/2. Hun begyndte at skele en smule på det ene øje og holdt sig faktisk for det øje, når hun fx sad med ipad.

Jeg ringede selv til en øjenlæge - Man behøver ikke-en henvisning. Hun konstaterede, at hun var lidt langsynet og henviste os derefter til skeleklinik, hvor de bekræftede hendes langsynethed og at hun havde/har et dovent øje. Hun fylder 4 om 2 uger og går med plaster for det dovne øje, som allerede er blevet meget bedre

Det har aldrig været et problem at få hende til at gå hverken m briller eller plaster. Hun mærker jo tydeligt at det hjælper hende til at se bedre.

I børnehaven sagde de andre børn 'nå' og det var det 

Vi har valgt meget bløde, fleksible briller, som kan holde til lidt af hvert. De sidder fint fast - Også når hun slår kolbøtter eller hænger med hovedet nedad!

Anmeld Citér

5. januar 2018

VAA

Tak for jeres svar 

Jeg ringer til lægen i dag, og fortæller om min bekymring

Anmeld Citér

5. januar 2018

Mor Christa

Hej

mine to store har lige fået briller; den ene var 6 og den anden 3. Ham på 6 var pga han stod så tæt på fjernsynet altid, hende på 3 var pga hun havde svært ved at afstandsbedømme, faldt tir osv. Vi ringede direkte til øjenlægen! Så bare spring over egen læge :-) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.