Til jer, der er bange for at føde store børn..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

787 visninger
10 svar
7 synes godt om
31. december 2017

Anonymor

Profilbillede for Anonymor

Jeg sidder og bearbejder et langt fødsels - og indlæggelsesforløb disse dage. Og noget jeg kom på, at jeg vil give videre, er en lille fortælling til de af jer, der er vildt bange for at føde et stort barn på 4+ kilo, fordi i er bange for, at barnet vil sidde fast, og det ene og det andet. Måske kan min smertefulde erfaring være en hjælp.

Jeg har født to børn på hhv. 4380 og 4240 gram. Det har været nemme og ukomplicerede fødsler, og der har intet været i forhold til deres størrelse VS. Fødslen.

Den 22. Fødte jeg en dreng på 3710 gram, dvs hhv. 670 og 530 gram mindre end mine andre børn. Og han, trods han er den mindste, sad fast på vej ud, således at de måtte ligge et hårdt tryk på symfysen og trække mine ben hårdt op mod min mave. Det resulterede i akut symfyseløsning, som betød at jeg i 5 dage ikke kunne gå, ikke kunne komme ind og ud af sengen selv, ikke kunne sidde ret op og ned, ikke selv kunne gå ud på WC. Jeg er først nu trappet ud af morfin, som jeg har fået fast sammen med pamol og ibuprofen. Jeh kan stadig ikke løfte mine ben ret højt, og jeg kan ikke ligge på siden eller maven.

Jeg ved godt, det lyder som en skræmmehistorie, og det beklager jeg. Jeg synes bare det er så ærgerligt, at folk tror at et stort barn pr. Automatik betyder sværere fødsel. Det kan da ske, men nogen gange er det altså ikke størrelsen af barnet, der betyder noget. For her var det mit tredje og mindste barn, der ikke kunne komme ud og var meget kritisk til sidst. 

Frygt ej en 4+ kilo baby, med mindre der er noget fysiologisk ved dig, der taler for det 

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

31. december 2017

Vivienne

Anonymor skriver:

Jeg sidder og bearbejder et langt fødsels - og indlæggelsesforløb disse dage. Og noget jeg kom på, at jeg vil give videre, er en lille fortælling til de af jer, der er vildt bange for at føde et stort barn på 4+ kilo, fordi i er bange for, at barnet vil sidde fast, og det ene og det andet. Måske kan min smertefulde erfaring være en hjælp.

Jeg har født to børn på hhv. 4380 og 4240 gram. Det har været nemme og ukomplicerede fødsler, og der har intet været i forhold til deres størrelse VS. Fødslen.

Den 22. Fødte jeg en dreng på 3710 gram, dvs hhv. 670 og 530 gram mindre end mine andre børn. Og han, trods han er den mindste, sad fast på vej ud, således at de måtte ligge et hårdt tryk på symfysen og trække mine ben hårdt op mod min mave. Det resulterede i akut symfyseløsning, som betød at jeg i 5 dage ikke kunne gå, ikke kunne komme ind og ud af sengen selv, ikke kunne sidde ret op og ned, ikke selv kunne gå ud på WC. Jeg er først nu trappet ud af morfin, som jeg har fået fast sammen med pamol og ibuprofen. Jeh kan stadig ikke løfte mine ben ret højt, og jeg kan ikke ligge på siden eller maven.

Jeg ved godt, det lyder som en skræmmehistorie, og det beklager jeg. Jeg synes bare det er så ærgerligt, at folk tror at et stort barn pr. Automatik betyder sværere fødsel. Det kan da ske, men nogen gange er det altså ikke størrelsen af barnet, der betyder noget. For her var det mit tredje og mindste barn, der ikke kunne komme ud og var meget kritisk til sidst. 

Frygt ej en 4+ kilo baby, med mindre der er noget fysiologisk ved dig, der taler for det 

Kære dig 

Sikke en oplevelse... 

Jeg har ikke prøvet at føde en 4+ kg baby. Men jeg har født en på 3280 og en på 3730 gr. 

De sad begge fast. Jeg måtte danse rundt, sidde og øve på bolden, gå rundt... Intet hjalp. Begge gange måtte der prikkes hul i vandet. 1. Gang tog det 27 timer og 2. Gang "kun" 12. 

Alle dem som jeg kender med babyer på 4+ kg fødte på et par timer. 

Så ja, jeg er enig med dig. Det behøver ikke betyde noget. 

Godt nytår og rigtig god bedring

Anmeld Citér

1. januar

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.

Uha, god bedring, sikke en frygtelig oplevelse at have med sig, håber du kommer ovenpå igen hurtigt.

Jeg ville lige dele min positive oplevelse med at føde et 4+ kg barn.

Fødte for 6 et halvt år siden (tænk sig hvor blev tiden af) en dreng på 4.500g, fødslen gik lige efter bogen og tog 6 timer fra aktiv fødsel til han var ude, ingen komplikationer overhovedet 

De anede ikke han var så stor, jordemoder havde skudt ham til 3.500g på dagen. De vejede ham med to forskellige vægte da han kom ud, for at være helt sikker på hans fødselsvægt 

Anmeld Citér

1. januar

Thea14

Jeg har født en på 2800 og en på 3900. Begge fødsler er forløbt fint og hurtigt. Jeg var dog langt hurtigere på benene efter ham på 3900 end jeg var efter hende på 2800. Der viste det sig så også at jeg forstuvede skambenet under fødslen. 

Så jeg tror ikke størrelsen har det store at sige. Ham på 3900 havde endda en hånd med ud ved hovedet. 

Anmeld Citér

1. januar

Flomama

Profilbillede for Flomama

Jeg har selv født for tidlig og selvom mine børn var store var de ikke +4 kg så det gælder ikke rigtig, tilgengæld for vi generelt store børn i min familie

Min mor fik min bror og jeg, jeg var et helved at føde og måtte tages med sugekop og adskillige sting til følge, jeg vejede 4 kg præcist. 

Min bror veje 4750 gram og det var en perfekt fødsel.

Min moster har 3 børn, nummer 2 var helved og vejede kun 3 kg de andre vejede henholdsvis 4.640 gram og 5100 gram 

Min anden moster har 4 børn, her  var nr 3 den værste og de  næst mindste, den mindste  var 2800 gram og den største  var 4700 gram 

Min tredje, fjerde og femte moster  var det nr 1 der  var den mindste og den værste (klip, sygning og ks) og den største den nemmeste (4200, 4500, 4550 gram) 

Mine 3 onklers koner var det alle nummer 3 (de her 4 .5 og 5 børn) der var den værste, alle deres børn er over 4 kilo. 

Hos min momor  var nummer 6 den værste og den mindste han blev taget 4 uger før tid med kejsersnit efter 54 timers fødsel, alle de andre var over 4 kg og gik let.  

Ja vi har en milliard børn i min familie 

Anmeld Citér

1. januar

Anonymor

Profilbillede for Anonymor

Super dejligt i bidrager til tråden, så vi kan få aflivet den sejlivede myte om, at store børn er værst at føde. Jeg tror virkelig heller ikke, det drejer sig om dét. Jeg aner ikke, hvorfor min søn sad fast med skuldrene denne gang, når mine andre børn ikke gjorde. Men hans fysiske størrelse var i hvert fald ikke årsag  

Anmeld Citér

1. januar

2017morigen

Profilbillede for 2017morigen

Jeg har arbejdet sammen med obstetrisk overlæger og der har en af dem udtalt at hvis der ikke fysiske problemer med mors bækken og baby står som den skal så skal op omkring 5kg før det er problematisk. 

Strørrelses mæssigt kan jeg slet ikke være med her da min største var 3840 og den mindste af 3625 og har stået regelmæssigt og er født med få sting til mig. 

Anmeld Citér

1. januar

Miia90

Profilbillede for Miia90
Mor til Philippa - Baby på vej til dec2017

Jeg fødte en lækker dreng d. 22/12-17 til en perfekt hjemmefødsel, han smuttede bare ud. 4550g og 56 cm 

Storesøster vejede ved hendes fødsel 3860g og 54 cm 

Anmeld Citér

1. januar

LilleLy

Profilbillede for LilleLy

Jeg fødte en baby på 4100 gram. Hun stod skævt med hovedet, så latensfasen tog en evighed. Men da vandet først gik og fødslen rigtig gik i gang, forløb det helt problemfrit. Og selv om 4 kg måske lyder stort så er det jo stadig en lille bitte fin baby man får sig 

Anmeld Citér

1. januar

CC79

Profilbillede for CC79
Mor til dreng 2002, dreng 2011, pige 2012 og dreng 2017.

Min fjerde baby vejede 4129 og det kunne jeg til dels godt mærke da han skulle ud. Men det skyldtes også hans skuldre og krop var ligeså bred at føde som hans hoved og derfor sad han kortvarigt fast. Mine andre vejede mellem 3-3,5 kg og han var også kun skønnet til 3,5 kg. Men når det så er sagt var han ikke specielt meget sværere at føde bortset fra hans krop også var som at føde et ekstra hoved men kunne godt mærke forskel da jeg fødte mit tredie barn som vejede 3152. Hun kom ud så let som ingenting men tror ligeså meget det handler om veernes effektivitet. Fik vedrop med hende så det gav en meget hurtig og effektiv fødsel mens de andre fødsler skred langt roligere frem. Men nej størrelsen bør ikke bekymre en. Det er selve fødslen der er afgørende for oplevelsen er jeg ret overbevist om.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.