Baby - vegetarisk diæt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. december 2017

HvidSne

Profilbillede for HvidSne
Thea14 skriver:

Vil bare lige komme med en sidebemærkning.

At få din sundhedsplejerske til at se lyset, tror jeg du skal skyde en hvid pil efter. Det er ret svært for ikke vegetarer at se at man kan få alle næringsbehov dækket, uden kød. (Indrømmer gerne at jeg selv har svært ved at se det). - Spørg istedet dig selv om ikke det er ligegyldigt hvad sundhedsplejersken mener. Det er dit barn og hvis du kan sørge for at barnets behov er dækket ind, så behøver sundhedsplejersken ikke at være enig med dig.

Jeg aner ikke selv noget om næringsbehov eller lign. Og har ikke sat mig ind i vegetarisk kost, men jeg formoder at I som forældre ved det. Især når i selv lever vegetarisk. 

Og med hensyn til instititution, så er der jo ikke andet for end at spørge dem. Tror der er stor forskel på institution og pædagoger, så det er svært at komme med et endegyldigt svar. Der må I nok tage ud og snakke med dem.

Og så stå ved jeres valg. I vil formegentlig støde på flere der er uforstående overfor jeres valg, og som vil være forarget over at I har taget det valg på jeres barns vegne også. (Og så kan man jo argumentere at vi andre jo også har valgt for vores børn, at de skal spise kød)

Du har helt ret - tak for det fornuftige svar!

Jeg døjer med en efterfødselsreaktion, så mit selvværd i forhold til mine morevner er ikke i top. Det resulterer i, at jeg gør myg til elefanter lidt for ofte.

I sidste ende kommer min datter jo kun til at spise mad, som jeg er sikker på, vil være sundt og nærende. 

Og eftersom min SP også er imod vikler, bæreseler, probiotika og andet godt, så burde jeg efterhånden lære at stole mere på mig selv.

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

27. december 2017

Idabc

Profilbillede for Idabc
HvidSne skriver:

Du har helt ret - tak for det fornuftige svar!

Jeg døjer med en efterfødselsreaktion, så mit selvværd i forhold til mine morevner er ikke i top. Det resulterer i, at jeg gør myg til elefanter lidt for ofte.

I sidste ende kommer min datter jo kun til at spise mad, som jeg er sikker på, vil være sundt og nærende. 

Og eftersom min SP også er imod vikler, bæreseler, probiotika og andet godt, så burde jeg efterhånden lære at stole mere på mig selv.

Jeg synes også du skal stole på at dig selv og at du jo gør det du finder bedst for dit barn :-) Og jeg ville også være lidt ligeglad med hvad SP synes om vegetarkost, for der er vitterligt intet i vejen for at børn lever uden kød :-) Men forstår godt at det kan være svært ar være helt ligeglad med andres mening om det, også fordi man jo bare vil det bedste for sine børn og kender det godt. Men er sikker på du gør det super godt �� Der er også mange gode plantebaserede forældre blogs/Instagrams hvor jeg personligt finder leget inspiration, måske du kender dem?

Anmeld Citér

27. december 2017

Idabc

Profilbillede for Idabc
Idabc skriver:

Jeg synes også du skal stole på at dig selv og at du jo gør det du finder bedst for dit barn :-) Og jeg ville også være lidt ligeglad med hvad SP synes om vegetarkost, for der er vitterligt intet i vejen for at børn lever uden kød :-) Men forstår godt at det kan være svært ar være helt ligeglad med andres mening om det, også fordi man jo bare vil det bedste for sine børn og kender det godt. Men er sikker på du gør det super godt �� Der er også mange gode plantebaserede forældre blogs/Instagrams hvor jeg personligt finder leget inspiration, måske du kender dem?

PS hvordan kan man være imod vikler? 

Anmeld Citér

27. december 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart
Idabc skriver:

Det har vores dagplejer også været nærmest fra barnet startede hos hende. Hun har en idé om at det ikke er godt at blive båret så meget, at det giver dårligere motorik og fordi barnet tidligere ikke sad med så ret ryg som nogle af de andre, så var det fordi der blev brugt vikle.

Hun har i det hele taget problemer med at sætte sig ind i ting hun ikke selv har gjort eller som ikke har ramt hendes egne børn. Så de mennesker findes skam derude.

Anmeld Citér

27. december 2017

HvidSne

Idabc skriver:

Jeg må helt sikkert få kigget på nogle blogs. Det var slet ikke faldet mig ind, fjollet som det måske lyder. Mange tak for alle dine gode svar i denne her tråd

Og jeg begriber det heller ikke. Men babyer skal sove i egen seng eller i barnevogn i følge vores SP. Punktum. Hun blev meget overrasket, da min datter var fem uger gammel og stadig kun ville sove lure på min mave - og vikle ville da kun lære hende at være afhængig af mig til søvn! 

Anmeld Citér

27. december 2017

Hck

Profilbillede for Hck

Altså, nu spørg jeg måske lidt dumt, men jer forældre der bestemmer at jeres små poder kun må få vegetar egnet kost, tænker i aldrig på hvor meget de for nej til at spise i institutionen ?. Altså, de må ikke smage den ( måske kedelige) pølse de andre griller en eller 2 gange i børnehaven, de må ikke sidde og nyde maden til den årlige julefrokost i børnehaven ( for de må ikke få det) og generelt så må de ikke smage eller være med i de mad ting der kan være, for mor siger at det må jeg ikke.

Anmeld Citér

27. december 2017

HvidSne

Altså, nu spørg jeg måske lidt dumt, men jer forældre der bestemmer at jeres små poder kun må få vegetar egnet kost, tænker i aldrig på hvor meget de for nej til at spise i institutionen ?. Altså, de må ikke smage den ( måske kedelige) pølse de andre griller en eller 2 gange i børnehaven, de må ikke sidde og nyde maden til den årlige julefrokost i børnehaven ( for de må ikke få det) og generelt så må de ikke smage eller være med i de mad ting der kan være, for mor siger at det må jeg ikke.

Jo - det har min mand og jeg snakket om mange gange. Det er en svær balance, synes jeg, og hvis min datter får lyst til at smage kød, så vil jeg absolut holde den dør åben. Jeg har bare ikke behov for selv at opfordre til det, da jeg ikke mener, kød er en nødvendighed for en sund og balanceret kost.

Anmeld Citér

27. december 2017

Hck

Profilbillede for Hck
HvidSne skriver:

Jo - det har min mand og jeg snakket om mange gange. Det er en svær balance, synes jeg, og hvis min datter får lyst til at smage kød, så vil jeg absolut holde den dør åben. Jeg har bare ikke behov for selv at opfordre til det, da jeg ikke mener, kød er en nødvendighed for en sund og balanceret kost.

Så din datter må godt være med til de samme mad mæssige " begivenheder" i institutionen som de andre børn ?. Det har ikke så meget at gøre med hvad du opfordre til eller ej, men  hvad dit barn må være med til og prøve helt naturligt med de andre børn.

Anmeld Citér

28. december 2017

HvidSne

Så din datter må godt være med til de samme mad mæssige " begivenheder" i institutionen som de andre børn ?. Det har ikke så meget at gøre med hvad du opfordre til eller ej, men  hvad dit barn må være med til og prøve helt naturligt med de andre børn.

Det tager vi til den tid, da hun kun er 6 måneder. Men min pointe er, at vi absolut ikke har planer om, at hendes kost skal være vegetarisk for enhver pris.

Desuden var jeg selv eneste vegetar i min børnehave for 20+ år siden, og jeg har ikke følt mig udenfor af den grund.

Anmeld Citér

28. december 2017

Anonym

Nu ved jeg ikke hvor i landet i bor. Men ved at der eksistere flere institutioner som udelukkende tilbyder vegetarisk kost. Har selv lavet vegetarisk mad til 50 børnehavebørn. Institutionen var en udflytterbørnehave fra KBH. 

Desuden kan man, med en masse viden i bagagen, sagtens ernære børn med vegetarisk kost. Er ikke selv vegetar, eller det der ligner, men har en ernæringsfaglig uddannelse som baggrund. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+