Baby - vegetarisk diæt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.584 visninger
19 svar
21 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. december 2017

HvidSne

Profilbillede for HvidSne

Jeg overvejer at holde min baby til vegetarisk kost, da jeg selv er vegetar. Jeg håber lidt på, at der er nogen herinde, som har prøvet det, eller kender babyer, som har spist vegetarisk?

Hun får MME med fiskeolie i, og ellers vil jeg give tilskud af fiskeolie, når hun ophører med MME. 

Det er lakto-ovo vegetarisk, der er tale om.

(Vores sundhedsplejerske er meget traditionel, så hun er ikke glad for ideen.)

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

26. december 2017

Idabc

Profilbillede for Idabc

Hej :-)

min kæreste og jeg er selv vegetarer og det er vores søn på 18 mdr også. Det er gået helt naturligt og nemt, da han bare får det vi også får, og vi sørger for at lave god, varierende og næringsrig mad. Vores sundhedsplejerske synes det var fint, også fordi vi sagtens kunne berette at have styr på den vegetariske kost :-) Synes da at du skal gøre sim du føler for og give dit barn vegetarisk kost :-) Kan anbefale brochuren om vegetarisk og vegansk kost til børn fra Dansk vegetarforening (kan bestilles gratis på deres hjemmeside) Den har vi haft god gavn af :-)

Mvh, Ida

Anmeld Citér

26. december 2017

HvidSne

Idabc skriver:

Hej :-)

min kæreste og jeg er selv vegetarer og det er vores søn på 18 mdr også. Det er gået helt naturligt og nemt, da han bare får det vi også får, og vi sørger for at lave god, varierende og næringsrig mad. Vores sundhedsplejerske synes det var fint, også fordi vi sagtens kunne berette at have styr på den vegetariske kost :-) Synes da at du skal gøre sim du føler for og give dit barn vegetarisk kost :-) Kan anbefale brochuren om vegetarisk og vegansk kost til børn fra Dansk vegetarforening (kan bestilles gratis på deres hjemmeside) Den har vi haft god gavn af :-)

Mvh, Ida

Mange tak for svar! 

Jeg tænker netop også, at mere information vil hjælpe med at få vores konservative sundhedsplejersken til at se lyset

Hvad med i forhold til institution, hvis jeg må spørge?

Anmeld Citér

26. december 2017

Idabc

Profilbillede for Idabc
HvidSne skriver:

Mange tak for svar! 

Jeg tænker netop også, at mere information vil hjælpe med at få vores konservative sundhedsplejersken til at se lyset

Hej igen :-)

Vores søn er næsten lige begyndt i vuggestue, og der er ingen madordning, så på den måde er det ret nemt for os - alle får deres egen madpakke med :-) Personalet i vuggestuen sagde ikke ret meget, de noterede det bare, så han ikke får tilbudt kød hvis lejligheden skulle byde sig :-) 

Anmeld Citér

27. december 2017

lineog4

Profilbillede for lineog4
Mod
HvidSne skriver:

Mange tak for svar! 

Hvis I er på en insitution med mad, så vil jeg tro jeres barn får tilbudt det samme mad som de andre - I kan bede om han ikke får tilbudt animalsk mad, men I kan ikke forvente der bliver laver særlig mad. Det er kun ved egentlig sygdomme og muslim mener jeg også går under, men ikke fx kosher mad mm.

Anmeld Citér

27. december 2017

HvidSne

lineog4 skriver:

Hvis I er på en insitution med mad, så vil jeg tro jeres barn får tilbudt det samme mad som de andre - I kan bede om han ikke får tilbudt animalsk mad, men I kan ikke forvente der bliver laver særlig mad. Det er kun ved egentlig sygdomme og muslim mener jeg også går under, men ikke fx kosher mad mm.

Nej, det tror jeg, du har helt ret i, og det ville jeg heller ikke forvente. Men jeg kan godt være nervøs for, om institution vil respektere og rent faktisk lade være med at tilbyde kød.

Anmeld Citér

27. december 2017

Thea14

Vil bare lige komme med en sidebemærkning.

At få din sundhedsplejerske til at se lyset, tror jeg du skal skyde en hvid pil efter. Det er ret svært for ikke vegetarer at se at man kan få alle næringsbehov dækket, uden kød. (Indrømmer gerne at jeg selv har svært ved at se det). - Spørg istedet dig selv om ikke det er ligegyldigt hvad sundhedsplejersken mener. Det er dit barn og hvis du kan sørge for at barnets behov er dækket ind, så behøver sundhedsplejersken ikke at være enig med dig.

Jeg aner ikke selv noget om næringsbehov eller lign. Og har ikke sat mig ind i vegetarisk kost, men jeg formoder at I som forældre ved det. Især når i selv lever vegetarisk. 

Og med hensyn til instititution, så er der jo ikke andet for end at spørge dem. Tror der er stor forskel på institution og pædagoger, så det er svært at komme med et endegyldigt svar. Der må I nok tage ud og snakke med dem.

Og så stå ved jeres valg. I vil formegentlig støde på flere der er uforstående overfor jeres valg, og som vil være forarget over at I har taget det valg på jeres barns vegne også. (Og så kan man jo argumentere at vi andre jo også har valgt for vores børn, at de skal spise kød)

Anmeld Citér

27. december 2017

Muffinmus

Profilbillede for Muffinmus

De fleste læger og sundhedsplejersker fraråder særlige diæter til børn under 2 år.... 

Livet er hvad vi gør det til

Anmeld Citér

27. december 2017

Lje

Profilbillede for Lje
lineog4 skriver:

I vores vuggestuen i København, der bliver de tilbudt vegetarmad. I forvejen er ugen fordelt med dagene: 1 vegetarmad, 1 med grød, 1 med fisk 1 med kød og 1 med rugbrød. Så når det er hhv. fisk, kød og rugbrød (pålæg) er der et fint alternativ. Så nogen steder vil de gerne understøtte det (og det ser mega lækkert ud deres mad. Jeg knuselsker vores vuggestue-kok 

)

Trådstarter et konkret råd: lav en madpakke for 30 dage og indhent råd og vejledning hos SP med noget konkret i hånden. Vi spiser ikke ret meget læs hjemme (lidt men godt) og jeg har 10-15 opskrifter uden kød, som jeg lige løb igennem med SP. Få justeringer mens han var under 2. Og så igang. 

Anmeld Citér

27. december 2017

HvidSne

Muffinmus skriver:

De fleste læger og sundhedsplejersker fraråder særlige diæter til børn under 2 år.... 

I følge sundhed.dk er det primært veganerkost, man fraråder.

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/sundhedsoplysning/kost/vegetarkost-for-boern/

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+