Jupiter skriver:
Hej med jer
Vi har to børn på 4,8 og 1,8 år. De deler værelse og sover også sammen derinde.
Den store sover for det meste igennem, og kommer en sjælden gang ind og ligge på madras i soveværelset i løbet af en nat.
Den lille er også rigtig god til at sove, men vågner hver aften/nat med en forventning om at komme ind og sove videre i vores seng.
Det er naturligvis vores egen skyld, for vi har jo ladet hende gøre det. Og det er som sådan ikke er problem, men jeg har en klar fornemmelse af at det er vane og ikke et behov.
De få gange hun har sovet uden mor og far, har hun enten bare sovet igennem, eller i hvert fald lagt sig fint til i sin egen seng igen, når hun er vågnet om natten, og det så fx er moster der kommer ind.
Jeg har prøvet at ligge mig hos hende, sidde ved siden af sengen, ae hende, ikke ae hende, tage hende op og trøste og lægge hende ned igen. Men hun bliver bare så gal, og falder først til ro i vores seng.
Så har jeg forsøgt at tage hende med ind til os og lade hende falde til ro og så lægge hende tilbage, men enten bliver hun igen gal, eller også vågner hun igen efter kort tid og vi kan starte forfra.
Har i måske nogle forslag til at vænne hende af med at vågne? Hun har sengen fuld af yndlingsbamsen og sutter som hun selv kan se, og der er ingen problemer med sult, bleer eller andet.
Konstruktiv kritik modtages rigtig gerne, men "lad hende bare selv sige fra en dag når hun ikke gider mere" er ikke i den kategori. For det siger sig selv at det er sådan det bliver, hvis vi ikke finder en løsning der virker for hende. Vi kunne bare godt tænke os ro i soveværelset og en god (bedre) soverytme for vores datter 
Jeg tror egentlig også at meget af "natteroderiet" handler om vane. Min den store kom også ind hos os midt om natten nærmest i søvne, de første 3-4 år og det fik han lov til, men jeg indrømmer at mor og far sov af røven til når han også lå der. Da lillesøster begyndte at ville det samme, må jeg indrømme, at jeg tænkte, åh nej ikke 4 år mere ( det lyder måske lidt hårdt). Vores løsning blev, at jeg smed en god madras ind på gulvet ved siden af hendes seng ( for hun skulle samtidig ikke være utryg), så når hun vågnede tøffede jeg bare ind og lagde mig der. Ret hurtigt efter vågnede hun ikke mere om natten, og jeg tror det var fordi at hun blev i sin egen seng.