Fedt! Nye regler for børneopsparing

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. december 2017

Karomissen

Rigtig gode tiltag der kommer men i sidste ender så handler det om at ligge et sund økonomi. Dette har jeg dog gjort gennem en god ven som er revisor, så mit barn kommer til at vokse op med en god start og hjælp  Jeg var rigtig glad for min start og børneopsparing da jeg selv blev 18, så vil da ønske det samme for mine børn!

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

17. december 2017

MorTil3+

Profilbillede for MorTil3+

Vi sætter også max ind om året. Jeg fik selv de 36000 den var sat til jeg var 21 men vi fik frigjort den da jeg blev 18, så havde jeg til kørekort og resten blev gemt til jeg flyttede hjemmefra som 19 årig på vaskemaskine møbler osv. Min vaskemaskine døde sidste år da jeg var 31 så det var et godt køb ��

Anmeld Citér

17. december 2017

Lenchick

Profilbillede for Lenchick
MorTil3+ skriver:

Vi sætter også max ind om året. Jeg fik selv de 36000 den var sat til jeg var 21 men vi fik frigjort den da jeg blev 18, så havde jeg til kørekort og resten blev gemt til jeg flyttede hjemmefra som 19 årig på vaskemaskine møbler osv. Min vaskemaskine døde sidste år da jeg var 31 så det var et godt køb ��

Fik du ikke meget mere, end de 36000? 

Der kommer da en del renter på. Der står meget mere på min søns konto nu. Han er 18, men får pengene når han er 21 

Anmeld Citér

17. december 2017

L-Mortil3

Profilbillede for L-Mortil3
3 vidunderlige unger!

Vi betaler max til alle 3 børn.

vi har så en seperat opsparing hvor vi også sparer op til efterskole og konfi, vælger de så en eller begge ting fra, falder pengene tilbage til vores alles familie opsparing.

rebten på disse er dog ringe sammenlignet med børneopsparing.

Mor til L 09  ,  M 11  og  M 16

Anmeld Citér

17. december 2017

MorTil3+

Profilbillede for MorTil3+
Lenchick skriver:

Fik du ikke meget mere, end de 36000? 

Der kommer da en del renter på. Der står meget mere på min søns konto nu. Han er 18, men får pengene når han er 21 

Jo det har jeg nok fået, kan ikke huske det præcise beløb, kan bare huske at de satte max ind, og det er jo 36. Jeg havde i hvert fald råd til mange ting. 

Anmeld Citér

17. december 2017

Lenchick

Profilbillede for Lenchick
MorTil3+ skriver:

Jo det har jeg nok fået, kan ikke huske det præcise beløb, kan bare huske at de satte max ind, og det er jo 36. Jeg havde i hvert fald råd til mange ting. 

Jeg er overrasket over hvor meget der er kommet i renter oveni de 36000 på min søns opsparing.

Anmeld Citér

17. december 2017

LineBL

Vi indbetaler 6.600kr om året til en konto der har vores datters navn, det er en helt almindelig konto. Vi burde egentlig ændre det, det er bare ikke gjort. Og hvis grænsen for en  almindelig børneppsparring ikke havde været lav, ville det have været en børneopsparing fra start af 

Anmeld Citér

28. december 2017

casperr

Vi indbetaler 6.600kr om året til en konto der har vores datters navn, det er en helt almindelig konto. Vi burde egentlig ændre det, det er bare ikke gjort. Og hvis grænsen for en  almindelig børneppsparring ikke havde været lav, ville det have været en børneopsparing fra start af 

Det vil jeg klar anbefale at få lavet om, hvis pengene er tiltænkt opsparing til voksenlivet - specielt nu når indbetalingsgrænserne er hævet. Afkastet fra en børneopsparing er trods alt skattefrit.

Et andet og mindst ligeså væsentligt problem er beskatning af afkast. Jeg har gennemgået det her :  https://bluelobster.dk/5.html - de pengegaver i som forældre giver til jeres børn, der skal et eventuelt afkast beskattes hor jer. Er giveren derimod barnets bedsteforældre, da skal afkastet beskattes hos barnet.

Det er måske ikke et aktuelt problem nu, men det kan det blive, og om ikke andet giver det ekstra administration.

Juraen:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=168178#Par5

KSL §5 Stk. 2. Har barnet modtaget en indtægtsnydelse eller formue som gave fra sine forældre, stedforældre eller plejeforældre, beskattes indtægtsnydelsen eller formueafkastet hos giveren, hvis denne er fuldt skattepligtig her til landet. Dette gælder dog kun til udløbet af det kalenderår, i hvilket barnet fylder 18 år, eller til barnet indgår ægteskab.

Vil du nørder det endnu mere, så er der en konkret sag her:
http://skat.dk/SKAT.aspx?oid=1805592&vid=0

Anmeld Citér

1. januar

Josymor

Profilbillede for Josymor

Jeg har valgt at sætte max beløb ind og så har jeg bevidst fravalgt aktier m.m., da min egen børneopsparing var sat i aktier og der var en masse bøvl med dette, da jeg skulle have pengene udbetalt. Dels var aktierne faldet og dels havde banken en eller anden uigennemskuelig procedure, som betød at jeg mistede penge, da det skulle gå fra at være en børneopsparing til alm. opsparing (stadig i aktier). Derudover havde jeg også et pres fra min mor om, at jeg ikke fik pengene udbetalt, men bibeholdt dem som aktier. I min verden gav det slet ikke mening at jeg skulle have denne her børneopsparing og så nærmest ikke 'måtte' bruge den.

Anmeld Citér

8. februar

casperr

Josymor skriver:

Jeg har valgt at sætte max beløb ind og så har jeg bevidst fravalgt aktier m.m., da min egen børneopsparing var sat i aktier og der var en masse bøvl med dette, da jeg skulle have pengene udbetalt. Dels var aktierne faldet og dels havde banken en eller anden uigennemskuelig procedure, som betød at jeg mistede penge, da det skulle gå fra at være en børneopsparing til alm. opsparing (stadig i aktier). Derudover havde jeg også et pres fra min mor om, at jeg ikke fik pengene udbetalt, men bibeholdt dem som aktier. I min verden gav det slet ikke mening at jeg skulle have denne her børneopsparing og så nærmest ikke 'måtte' bruge den.

Hvilket bøvl? Med mindre det var nogle har særlige eller eksotiske papirer, skulle de vel bare sælges.

Det er en fin pointe omkring forældres forventninger til, hvad en børneopsparing er fornuftig at bruge på. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+