Fedt! Nye regler for børneopsparing

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.303 visninger
24 svar
14 synes godt om
16. december 2017

casperr

Jeg har en stor interesse i økonomi og økonomisk optimering. Da jeg så, at finanslovforslaget for 2018 blandt andet hævede indbetalingsgrænsen fra 3000 kr til 6000 kr blev jeg naturligvis glad, da jeg længe har ment, at ordningen var håbløs ringe. 

Det fik mig til at lave en lidt større gennemgang af hele setup'et omkring børneopsparinger, og hvordan man bruger det bedst muligt (hovedpointen med en børneopsparing er, at afkast fra renter og aktier er skattefrit). Jeg har skrevet om det på min blog:  https://bluelobster.dk/boerneopsparing.html - hvor jeg også har lavet en beregner. 

Det fik mig dog til at tænke på, hvor mange der i dag indbetaler til den maksimal grænse på 3000 kroner om året? Gør du? Og har du investeret pengene eller står de bare på en konto?

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

16. december 2017

Loa

Profilbillede for Loa
kan ikke ønske mig mere :)

Vi indbetaler 3.000 på hvert barns konto årligt. Tror “bare” de står på en konto. Har ikke super meget forstand på det, det er mere mandens område

Anmeld Citér

16. december 2017

Astoria

Profilbillede for Astoria

Må indrømme at vi ikke har en børneopsparing. Jeg synes faktisk ikke hun skal have så stor en portion penge når hun er 18/21 år. Hvis hun til den tid har brug for hjælp til uddannelse eller lignende så skal vi non hjælpe hende. 

Til gengæld har vi investeringer diverse steder.

Anmeld Citér

16. december 2017

moar34

Profilbillede for moar34
casperr skriver:

Jeg har en stor interesse i økonomi og økonomisk optimering. Da jeg så, at finanslovforslaget for 2018 blandt andet hævede indbetalingsgrænsen fra 3000 kr til 6000 kr blev jeg naturligvis glad, da jeg længe har ment, at ordningen var håbløs ringe. 

Det fik mig til at lave en lidt større gennemgang af hele setup'et omkring børneopsparinger, og hvordan man bruger det bedst muligt (hovedpointen med en børneopsparing er, at afkast fra renter og aktier er skattefrit). Jeg har skrevet om det på min blog:  https://bluelobster.dk/boerneopsparing.html - hvor jeg også har lavet en beregner. 

Det fik mig dog til at tænke på, hvor mange der i dag indbetaler til den maksimal grænse på 3000 kroner om året? Gør du? Og har du investeret pengene eller står de bare på en konto?

Vi indbetaler 2400 kr om året pr barn. Har 4.  Vi har dem i pulje med mellem risiko. Det giver et okay godt afkast hvert år 

Anmeld Citér

16. december 2017

Lenchick

Profilbillede for Lenchick

Min søn på 18 får sin opsparing når han fylder 21. Vi har indbetalt de 3000 lige siden han blev født og indtil maks grænse blev nået,  så han får en stor sum penge. Pengene er ikke investeret, så de er bare på kontoen  

Vores to små på 3 og 6 har også en opsparing hver på samme vilkår. 

Anmeld Citér

16. december 2017

Solsikken15

Vi indbetaler 3000 pr. barn, men det hæver vi helt sikkert til 6000 næste år. Pengene bliver investeret. Derudover har de en opsparing i frie midler og senest har vi oprettet en aldersopsparing til dem. Der er gode vilkår ved at oprette i 2017, så det har vi valgt. Den får ikke det store ind hver måned, men vi har givet vores børn mulighed for økonomisk at stå godt i sidste ende af deres arbejdsliv. Så alt i alt et par priviligerede unger, der står godt i begge ender  af arbejdslivet. 

Anmeld Citér

16. december 2017

Hck

Profilbillede for Hck
casperr skriver:

Er du en af dem som tjener point/penge hver gang der bliver trykket på dit link ?

Anmeld Citér

17. december 2017

FrkGranger

Profilbillede for FrkGranger

Vi og farfar indbetaler 3000 årligt... 

Anmeld Citér

17. december 2017

AnoMom

casperr skriver:

Jeg indbetaler 2400 kr om året til min søn. Hans far har også lavet en konto han indbetaler på (hvor meget ved jeg ikke) derudover sætter farmor 1000 kr ind om året (på hans fødselsdag) på en konto til ham også. Så i teorien har min søn 3 børneopsparinger. 

Anmeld Citér

17. december 2017

JC2014

Profilbillede for JC2014

Vi har en børneopsparing til vores børn, men vi indbetaler ikke max-beløb på den. Der kommer 1000 kr. ind hvert år, og så en ekstra 1000 kr. i forbindelse med navnefest, og måske igen hvis vi lige synes. Det giver minimum 22.000 kr. når børnene er 21 år, og det synes jeg allerede er vildt mange penge bare lige at få stillet til rådighed uden at have arbejdet for dem i den alder. Ingen af mine forældre havde lavet en børneopsparing til mig, og da jeg flyttede hjemmefra som 17-årig havde jeg selv sparet delvist op til indskud til lejlighed via mit fritidsjob. Resten måtte jeg låne i banken med min kæreste (som nu næsten 8 senere er min mand), og vi betalte beløbet ud tilbage så hurtigt vi kunne. Mine forældre har aldrig hjulpet mig med så meget som en rød reje, så jeg synes at det er enormt privilegeret at så mange får hjælp til både børneopsparing, kørekort og ofte også ferier... Noget mange unge måske endda tager som en selvfølge.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+