Arbejdsgiver

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.243 visninger
19 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. december 2017

Anonym trådstarter

Hej

jeg har været sygemeldt pga hypermesis ... 

nu er jeg begyndt at bløde og jeg er sat til udskrab på mandag hvis det kroppen ikke klare det selv. 

Jeg skal tale med min chef mandag også. 

Kan hun kræve oplysninger om hvilken dag fosteret gik til grunde/ udskrab ? 

Har hun ret til journal oplysninger ? 

• Eller er mit ord fint nok ? 

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

15. december 2017

1977

Profilbillede for 1977

Hvad er det du vil fortælle din chef? Hvis det er pga en sygemelding har hun slet ikke ret til at vide hvorfor du er sygemeldt. 

Anmeld Citér

16. december 2017

Stivdie

Profilbillede for Stivdie

Hvis du er "almindeligt syg" må chefen end ikke spørge til, hvad du fejler, så jeg tænker her, at din chef her heller ikke har krav på at vide noget som helst andet end, hvornår du kan forventes tilbage og i stand til at passe dit arbejde igen. Hvis chefen ikke mener din tidshorisont er rimelig, kan der bedes om en mulighedserklæring indeholdende en lægeudtalelse. Se evt. her: https://www.avisen.dk/guide-det-maa-chefen-naar-du-er-syg_340769.aspx

Anmeld Citér

16. december 2017

Anonym trådstarter

1977 skriver:

Hvad er det du vil fortælle din chef? Hvis det er pga en sygemelding har hun slet ikke ret til at vide hvorfor du er sygemeldt. 

Jeg er pt sygemeldt pga graviditetesgener, men det er jeg jo ikke længere når jeg bløder det ud ig evt udskrab. 

Men jeg er så afkræftet og psykisk påvirket at jeg ikke lige kan se jeg startrrr arbejde tirsdag. 

Hun må gerne vide at jeg har mistet men kan hun kræve journaloplysnibger omkring udskrab fx? 

Anmeld Citér

16. december 2017

Anonym trådstarter

Stivdie skriver:

Hvis du er "almindeligt syg" må chefen end ikke spørge til, hvad du fejler, så jeg tænker her, at din chef her heller ikke har krav på at vide noget som helst andet end, hvornår du kan forventes tilbage og i stand til at passe dit arbejde igen. Hvis chefen ikke mener din tidshorisont er rimelig, kan der bedes om en mulighedserklæring indeholdende en lægeudtalelse. Se evt. her: https://www.avisen.dk/guide-det-maa-chefen-naar-du-er-syg_340769.aspx

Jeg er jo pt sygemeldt pga graviditetesgener, men det er jeg jo ikke længere når jeg bløder det ud og evt udskrab. Så min sygemelding ændre jo karakter. 

Men jeg er så afkræftet og psykisk påvirket at jeg ikke lige kan se jeg startrrr arbejde tirsdag.

Hun må gerne vide at jeg har mistet men kan hun kræve journaloplysninger omkring udskrabdato fx?

Anmeld Citér

16. december 2017

1977

Profilbillede for 1977
Anonym skriver:

Jeg er jo pt sygemeldt pga graviditetesgener, men det er jeg jo ikke længere når jeg bløder det ud og evt udskrab. Så min sygemelding ændre jo karakter. 

Hun må gerne vide at jeg har mistet men kan hun kræve journaloplysninger omkring udskrabdato fx?

Nej. Du kan fortælle du har mistet og hvornår du regner med at vende tilbage på job. Tag din TR med til mødet hvis du er usikker på hvad din chef vil sige

Anmeld Citér

16. december 2017

L-mor

Profilbillede for L-mor
Anonym skriver:

Din arbejdsgiver må ikke afkræve dig helbredsoplysninger og må ikke registrere dem. 

Du kan nøjes med at melde dig syg og du kan eventuelt oplyse hende om, at du har en hospitalsaftale xx dato. Du har ingen pligt til at oplyse, hvad formålet er.

Tag din TR med. Er der ingen lokal TR eller er du ikke medlem af en faglig organisation, så gå ind på deres hjemmeside og meld dig ind og ring til dem mandag morgen og få råd og vejledning. De kan også sende en repræsentant til mødet.

Anmeld Citér

16. december 2017

Stivdie

Profilbillede for Stivdie
Anonym skriver:

Chefen har på ingen måde krav på eller ret til journaloplysninger. Det eneste chefen har krav på at vide er, at du er sygemeldt og hvornår du kan forventes tilbage.

For nemheds skyld ville jeg selv i den situation fortælle, at jeg havde mistet da du allerede havde oplyst om en graviditet, men chefen har ikke krav på at vide hverken hvornår, hvorfor eller hvordan. Kun hvornår du forventer at påbegynde arbejde igen, og evt i hvilket omfang (fx deltid de første uger).

Husk at passe på dig selv og giv dig tid til at få det bearbejdet. Da jeg fik en udskrabning var jeg tilbage på fuld tid efter 3 dage og det var alt for tidligt! Jeg har heldigvis en god tillidsrelation til min chef, som derfor var velinformeret, og efter et par uger sendte mig hjem i yderligere 14 dage, så jeg kunne få den nødvendige ro. 

Anmeld Citér

16. december 2017

Boble123

Profilbillede for Boble123

Din chef har ikke ret til en kopi af din journal. 

Din sygemelding ændre ikke karakter, når du fortsat er sygemeldt efter aborten. Sygemeldinger er jo stadig graviditetsbetinget, til trods for at du efter udskrabningen ikke længere er gravid, så er det jo stadig graviditeten som er årsagen.

Jeg har selv lige været turen igennem med hyperemesis og ufrivillig senabort. 

Hvis du ikke allerede har fået udfyldt en lægeerklæring vil Udbetaling Danmark nok bede om en på et tidspunkt, så din arbejdsgiver kan få refusion for din løn. 

Anmeld Citér

16. december 2017

Anonym

Er du sygemeldt på grund af gener, så tidligt i en graviditet at det kan klares med udskrab.....?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+