Stoppe på videregående udd, hvad med SU?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.352 visninger
14 svar
0 synes godt om
5. december 2017

Anonym trådstarter

Sagen er den at jeg har kæmpet meget hårdt med min uddannelse startede i feb 2014 og har haft sygemelding pga både depression og angst til følge bare fordi jeg jo skal have en uddannelse, også selvom det ikke har været drømme uddannelsen - for den ved jeg ikke hvad er. 

Nu er jeg så kommet i praktik og eftersom det er min sidste praktik. Har et år tilbage til feb. Skulle det meste jo gerne sidde i skabet og jeg skulle kunne skille min terapeutiske rolle fra den private, hvilket har været en kæmpe udfordring i og med at linjerne er mere udvandet i denne praktik. Har nemmere kunne være i det når der var en klar linje imellem borger og jeg. 

I bund og grund er min vejleder i praktikken  blevet meget bekymret for mig både ud fra hvad de ser, er meget introvert og i forhold til det jeg selv har fortalt jeg er udfordret meget på. 

Og på grund af hvordan hun kan se jeg reagere psykisk efterfølgende har hun nu bedt mig kraftigt overveje om det er denne vej jeg vil.. Og bliver meget i tvivl om hvordan og hvorledes, om jeg faktisk vil det her eller om det primært er fordi jeg bare skal være sikker på jeg har en indkomst.. Har i dag været rundt ved de forskellige indstandser og fordi jeg er gift men ikke har eget barn så kan jeg nærmest ikke få noget plus det jeg ville få ville så blive fratrukket min mands a-kasse. 

Så er meget i tvivl hvordan med den SU jeg fik i sidste uge hvis jeg vælger at stoppe.. skal den betales tilbage eller hvordan? Vi står i forvejen rigtig skidt hvis jeg ingen indkomst har.. Men endnu værre hvis jeg skal betale både en hel SU og tilhørende lån tilbage.. 

Har tudet det meste af natten og dagen i går fordi jeg slet ikke ved hvad jeg skal gøre af mig selv.. SU kontoret var lukket i dag så der var ikke meget hjælp at hente 

Er der nogen der kender reglerne derude?

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

5. december 2017

Thea14

I teorien ja, så skal du betale tilbage, da SU er forudbetalt. Jeg er dog aldrig blevet bedt om det, og jeg er droppet ud tre gange.

ellers sygemeld dog resten af måneden og drop ud ved næste første. Bare husk at meddele det, sådan at du ikke får nogle penge igen, som skal betales tilbage.

og så husk at alt andet er bagudbetalt, så du får ikke noget d. 1 januar. Er du berettiget til kontanthjælp kan du dog få en engangsydelse.

det bedste jeg gjorde for mig selv, var at droppe studie og få job istedet. Også selv om økonomien var stram for en stund. 

Anmeld Citér

5. december 2017

Anonym trådstarter

Thea14 skriver:

I teorien ja, så skal du betale tilbage, da SU er forudbetalt. Jeg er dog aldrig blevet bedt om det, og jeg er droppet ud tre gange.

ellers sygemeld dog resten af måneden og drop ud ved næste første. Bare husk at meddele det, sådan at du ikke får nogle penge igen, som skal betales tilbage.

og så husk at alt andet er bagudbetalt, så du får ikke noget d. 1 januar. Er du berettiget til kontanthjælp kan du dog få en engangsydelse.

det bedste jeg gjorde for mig selv, var at droppe studie og få job istedet. Også selv om økonomien var stram for en stund. 

Jeg er ikke berettiget til mere end SU og vil muligvis kunne få udbetalt 3000 af dem som så ville blive fratrukket hos min mand af hans knapt 13.500 udbetalt i a-kasse.. Så vi ville stå dårligere end hvis jeg bare lod ham få mit fradrag. 

Ved ikke om jeg ville kunne få en sygemelding for er jo ikke direkte syg endnu, og min vejleder vil helst ikke presse mig til jeg knækker.. 

Tænker også jeg har brug for at komme væk fra alt med uddannelse og bare få et job. Har holdt fast med tænderne for at komme så langt som jeg er nu.. Men hvis jeg ikke kan håndtere arbejdet efterfølgende så er det jo hip som hap om jeg bliver færdig.. 

Anmeld Citér

5. december 2017

Thilde86

Profilbillede for Thilde86

Ja du skal betale både SU og SU lån tilbage, da det er forudbetalt. Og hvis du ikke betaler det tilbage trækker de det bare over din skat med renter, så du kan ligeså godt betale det tilbage.

Jeg vil ikke mene man skal gå på en uddannelse, hvis eneste grund er at have en indkomst. Så er der mange bedre alternativer til at have en indkomst.

Anmeld Citér

5. december 2017

Anonym trådstarter

Thilde86 skriver:

Ja du skal betale både SU og SU lån tilbage, da det er forudbetalt. Og hvis du ikke betaler det tilbage trækker de det bare over din skat med renter, så du kan ligeså godt betale det tilbage.

Jeg vil ikke mene man skal gå på en uddannelse, hvis eneste grund er at have en indkomst. Så er der mange bedre alternativer til at have en indkomst.

Nu var det ikke det jeg mente. Tager udd for at kunne få et godt betalt job efterfølgende, fordi jeg er blevet revset med at uddannelse er vigtigst derfor meget fokus på økonomi, men uddannelsen dræner mig og det er det min vejleder er meget bekymret for.

Lige nu står jeg bare i et hul hvor jeg ikke har noget sikkerhedsnet hvis jeg stopper. Kan ikke få noget for det jeg ville kunne få ville blive fratrukket min mands a-kasse og så stod vi bare endnu værre. Jeg vil langt hellere være selvforsørgende hvis jeg stopper. Spørgsmålet er bare hvis jeg stopper hvor meget skal jeg kæmpe forsat for et måske uundgåeligt slut resultat, for jeg har bare ikke råd til at betale tilbage hvis jeg stopper.

Har ingen intentioner om at nasse på systemet som jeg oplever lidt en snert af hentydning til. Håber ikke det var meningen med din kommentar.

Anmeld Citér

5. december 2017

Bettinnie

Profilbillede for Bettinnie

Hvis du melder dig ud ad uddannelsen den 2. Eller senere i en måned, så får du lov at beholde hele månedens SU og lån.

Så du kan godt udmelde dig nu og beholde december måneds SU.

Anmeld Citér

5. december 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Nu var det ikke det jeg mente. Tager udd for at kunne få et godt betalt job efterfølgende, fordi jeg er blevet revset med at uddannelse er vigtigst derfor meget fokus på økonomi, men uddannelsen dræner mig og det er det min vejleder er meget bekymret for.

Lige nu står jeg bare i et hul hvor jeg ikke har noget sikkerhedsnet hvis jeg stopper. Kan ikke få noget for det jeg ville kunne få ville blive fratrukket min mands a-kasse og så stod vi bare endnu værre. Jeg vil langt hellere være selvforsørgende hvis jeg stopper. Spørgsmålet er bare hvis jeg stopper hvor meget skal jeg kæmpe forsat for et måske uundgåeligt slut resultat, for jeg har bare ikke råd til at betale tilbage hvis jeg stopper.

Har ingen intentioner om at nasse på systemet som jeg oplever lidt en snert af hentydning til. Håber ikke det var meningen med din kommentar.

Jeg læser bare, at hun giver dig ret - når du ikke kan se dig selv gøre uddannelsen færdig og arbejde indenfor faget, er der jo ikke andre årsager til at blive på studiet end at modtage SU, og dermed er din beslutning nok den rette. Der er ingen hentydninger til nasseri i dét. 

Anmeld Citér

5. december 2017

Anonym trådstarter

Bettinnie skriver:

Hvis du melder dig ud ad uddannelsen den 2. Eller senere i en måned, så får du lov at beholde hele månedens SU og lån.

Så du kan godt udmelde dig nu og beholde december måneds SU.

Ved du om det står et eller andet sted? For det ville i hvert fald gøre min situation nemmere at håndtere.. 

Anmeld Citér

5. december 2017

Bettinnie

Profilbillede for Bettinnie
Anonym skriver:

Ved du om det står et eller andet sted? For det ville i hvert fald gøre min situation nemmere at håndtere.. 

Det står på  http://www.su.dk/su/om-su-til-videregaaende-uddannelser-universitet-journalist-laerer-mv/udbetaling/

der Står: 

Du får en hel måneds SU i den sidste måned af din uddannelse, med mindre du stopper den første dag i måneden (for eksempel den 1. november).

hvilket oversat er det samme som jeg skrev.

Anmeld Citér

5. december 2017

Ena

Profilbillede for Ena
Thilde86 skriver:

Hvilke bedre alternativer er det, trådstarter har?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.