Nu vil jeg ikke sige noget ondt om at få børn sent i livet, men min mor var 37 da hun fik mig. Jeg er enebarn og har altid hadet det.
Jeg stod i en alder af 18-20 år da alle mine bedsteforældre enten var døde eller meget, meget syge. Begge mine forældre hader at de ikke har fået børnebørn endnu. Min mor ser bare så meget frem til pension osv, hvor hun har masser af tid til at pylre om børnebørn og min far som er syg (han er ved at være gammel) vil gerne nå at have børnebørn længe i hans liv.
Min pointe og måske også mit ønske er lidt, at du ikke kun tænker på dig selv når du vælger at få børn så sent i livet. Det er ikke så fedt for dig at du først er ved at være gammel når dit barn skal flytte hjemmefra, men tænk på dit barn. Dit barn vil ikke opleve at have søskende i så lang tid (nu ved jeg ikke hvor gamle dine børn er, men de flytter jo hjemmefra på et tidspunkt eller bliver teenagere, som ikke gider lege med et lille barn). Dit barn vil ikke have sine bedsteforældre særligt længe (måske) og dit barns børn vil heller ikke nå at have dig, lige så længe, som de måske ønsker. Når du og din kæreste er ældre er der også større sandsynlighed for, at i bliver syge (det har jeg i hvert fald oplevet), hvilket overhovedet ikke er rart for et barn at skulle opleve og tage sig af, uanset alder.
Jeg regnede ud, at hvis jeg først fik børn i den alder min mor havde da hun fik mig, så ville hun først få børnebørn som 74 årig. Det synes jeg er en vild tanke.
Jeg kan selvfølgelig ikke sige hvordan det er i jeres familie eller hvordan dine børn bliver påvirkede af det, men jeg ønsker for dem, at du overvejer hvilke konsekvenser det har hvis du får et barn sent i livet, hvor du forresten også kun har 12% chance for at for det.
Jeg er ikke ude på at dømme, jeg vil bare sætte nogen tanker igang :-)
Anmeld
Citér