Eksperthjælp: Samlivsophævelse - skal min opsparing deles?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

570 visninger
0 svar
0 synes godt om
20. november

Helene Treschow

Kære Helene,

Hvis min kæreste og jeg skulle gå fra hinanden, vil han så være berettiget til noget af min større opsparing, eller har jeg fuld ret til at tage det hele af den med ud af forholdet?

Vi har boet sammen i mere end to år, har et barn, og jeg har ikke papirer på særeje. Som det ser ud nu, har han ikke adgang til depotet med pengene.

Spørgsmålet er teoretisk, da jeg går og tænker på, om det er nødvendigt at sikre pengene ved en advokat.

Mvh.

Helenes svar

Kære LM2402

Jeg tænker, I må være ugifte samlevende (fordi du bruger ordet ”kæreste&rdquo.

Du skriver dog også, at du ikke har papirer på ”særeje” (som en del af dit spørgsmål om, hvorvidt din samlever vil være berettiget til din opsparing). Jeg tænker, at du med det må mene, at du ikke har en ægtepagt. En ægtepagt er dog en skriftlig aftale imellem to ægtefæller, så det er ikke noget, I kan lave som ugifte samlevende. Der er dog rigtig mange, der forståeligt nok blander de begreber sammen.

Det er klart, at hvis I på et tidspunkt gifter jer, så vil det være oplagt at få lavet en ægtepagt, herunder i forhold til din opsparing.

Som ugifte samlevende, skal I ikke dele jeres formue, hvis I ophæver jeres samliv, Medmindre I har lavet aftale om deling, eller I begge havde stået som ejere af kontoen.

Så når/hvis kontoen alene står i dit navn (og I ingen aftale har om evt. deling), har din samlever ikke krav på halvdelen af opsparingen.

Gennem tiden har der udviklet sig en praksis, hvor ugifte samlevende under visse omstændigheder kan få et kompensationsbeløb, i tilfælde af samlivsophævelse. Det kan komme på tale, hvis man har bidraget til, at den man har boet sammen med, har kunnet oparbejde eller bevare en vis formue, f.eks. fordi man har bidraget i større omfang til hjemmets opretholdelse.

Din samlever kan derfor forsøge sig med et såkaldt kompensationskrav. Men det kommer han næppe igennem med efter det oplyste. Især ikke hvis det er en opsparing, du har bragt med dig ind i samlivet (så er du ikke blevet beriget på hans bekostning).

Hvis du ønsker en uddybende snak, er du velkommen til at kontakte mig på mit direkte nummer 53 73 17 79.

De bedste hilsner

Helene

Helene har stor erfaring med at rådgive og føre sager om forældremyndighed, børns bopæl og samvær. Helene rådgiver derudover i forbindelse med (overvejelser om) separation og skilsmisse, ægtefællebidrag og bodeling, samt om børnebidrag. Endvidere rådgiver Helene ugifte samlevende og (kommende) ægtepar, blandt andet om samejeoverenskomster, ægtepagter, og testamenter, herunder også børnetestamenter

Se Helenes hjemmeside: NexusAdvokater.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.