Hvornår stopper det!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.866 visninger
11 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. november 2017

Anonym trådstarter

Hej skønne kvinder og mænd!

Jeg har den dejligste lille pige på 9 måneder. Hun har et godt sovehjerte, glad og sund. Hun er et rigtig madøre og elsker "rigtig" mad og havregrød  så hun får nogle gange kun sin aftensflaske ellers er det mad, havregrød yougurt og vand der fyldes i hende.

Men hun bliver ved med at gylpe!

Da hun var spæd kunne hun overgylpe en så man fik et helt bad i gylp som man ser i film. Hun blev ammet med ammebrik så tænker hun fik slugt en del luft. 

Troede det snart ville stoppe når hun får så meget fast føde men nej det bliver ved. 

Her til morgen fik hun sin havregrød og vand til. Efterfølgende kom hun ned på gulvet og tøsen vil ikke ligge på ryggen så hun vender sig med det samme og kryber rundt og anstrenger sig og presser maven og har måtte tørre 4 gode portioner op og nogle små dryp hist og her for ofte sluger hin det igen..

Hvornår stopper det? Det er så klamt nu hvor det lugter af bræk og opdager jeg det ikke med det samme så kryber hun hen over det og er smurt ind i det.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. november 2017

ønskebørn74

Anonym skriver:

Hej skønne kvinder og mænd!

Jeg har den dejligste lille pige på 9 måneder. Hun har et godt sovehjerte, glad og sund. Hun er et rigtig madøre og elsker "rigtig" mad og havregrød  så hun får nogle gange kun sin aftensflaske ellers er det mad, havregrød yougurt og vand der fyldes i hende.

Men hun bliver ved med at gylpe!

Da hun var spæd kunne hun overgylpe en så man fik et helt bad i gylp som man ser i film. Hun blev ammet med ammebrik så tænker hun fik slugt en del luft. 

Troede det snart ville stoppe når hun får så meget fast føde men nej det bliver ved. 

Her til morgen fik hun sin havregrød og vand til. Efterfølgende kom hun ned på gulvet og tøsen vil ikke ligge på ryggen så hun vender sig med det samme og kryber rundt og anstrenger sig og presser maven og har måtte tørre 4 gode portioner op og nogle små dryp hist og her for ofte sluger hin det igen..

Hvornår stopper det? Det er så klamt nu hvor det lugter af bræk og opdager jeg det ikke med det samme så kryber hun hen over det og er smurt ind i det.. 

Få hende tjekket for reflux.

Anmeld Citér

17. november 2017

Anonym trådstarter

ønskebørn74 skriver:

Få hende tjekket for reflux.

Min sp. Nævnte det da hun var spæd men sagde at så længe det ikke var ubehageligt for hende så var det ganske almindeligt og det genere hende ikke.. Eller ihvertfald for det meste ikke. Nogle gange bliver hun ked af det fordi hun begynder at hoste af det. 

Hvad gør man ved refluks? Altså hvordan behandles det? 

Anmeld Citér

17. november 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart

Det kan godt risikere at blive ved i flere år i svære tilfælde. Det kan afhjælpes i nogen grad med medicin, så det er værd at få hende undersøgt hvis det bliver ved.

På den lange bane kan der også risikeres syreskader på tænder og spiserør i de svære tilfælde, men det kan jo være lidt svært at vurdere ud fra dit indlæg. Men igen en god grund til at holde øje med det.

Anmeld Citér

17. november 2017

MorTil3+

Reflux!!!! Vores søn havde det da han var mindre, man behandler det med syredæmpende medicin. Vi gav ham medicin i 2 uger men han fik det værre af det så vi har levet med hans gylperi, han har aldrig været generet af det og følger sin kurve. Det stoppede da han var ca et år, men han fortsatte med at gylpe lidt og sluge det til han var ca 2, man ku tit lugte at han lugtede af opkast ud af munden. Han er snart 3 år og der er ikk noget i dag.

Anmeld Citér

17. november 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

Min søn gylpede også mega meget og også efter vi startede på fast føde.. sp ville intet undersøge for så længe han ikke var generet af det og i øvrigt fulgte sin kurve, var alt godt.. det stoppede først efter han var rundet et år.. hans krop reagerer stadig oftest med opkast ved sygdom eller sløjhed, ved ikke om det har en sammenhæng, men det er lidt underligt. Han er 6 nu.  

Anmeld Citér

17. november 2017

Anonym trådstarter

MorTil3+ skriver:

Reflux!!!! Vores søn havde det da han var mindre, man behandler det med syredæmpende medicin. Vi gav ham medicin i 2 uger men han fik det værre af det så vi har levet med hans gylperi, han har aldrig været generet af det og følger sin kurve. Det stoppede da han var ca et år, men han fortsatte med at gylpe lidt og sluge det til han var ca 2, man ku tit lugte at han lugtede af opkast ud af munden. Han er snart 3 år og der er ikk noget i dag.

Da jeg var barn havde jeg "kolik" men det kaldte man jo alt man ikke vidste hvad var..

Jeg er har nu som voksen været på syrehæmmende medicin i 6 år da jeg ellers får for meget mavesyre og får smerter og halsbrand.. Gad vide om det er arveligt

Anmeld Citér

17. november 2017

Skouboe

Reflux er når mavemunden ikke lukker ordentligt til, og indholdet af maven kan komme op i spiserøret. Hvis barnet er tydeligt generet at det, eller har syreskader i spiserøret, behandler man det med medicin, såkaldte proton pumpe hæmmere, der dæmper produktionen af mavesyre.

Det lyder ikke som om det er medicin krævende, så løsningen er at tænke over hvordan man undgår at hun "flyder over" så at sige. Hvis det er et problem at hun gylper i sengen, når hun skal sove, så hæv hovedenden på sengen 10 cm, hvis det er, når hun ligger på gulvet, så sørg for, at hun ikke ligger fladt når hun lige har spist, men leg og tuml med hende, når hun lige er vågnet og før hun har spist, så er der ikke noget i maven, der kan komme op osv.

Mange reflux børn er bagefter grovmotorisk af samme årsag, fordi de ikke kan tumle så meget som andre børn - de indhenter det senere.

På den positive side, vokser langt de fleste børn fra det i løbet af de første par år, og indtil da, er det et spørgsmål om omtanke og masser af vasketøj.

Men kig på hvornår det sker, i forhold til hvornår hun har spist, og hvad hun laver og prøv at se om du kan ændre på noget, så hun er mest muligt lodret efter måltider.

Anmeld Citér

17. november 2017

Lomm

Profilbillede for Lomm
Anonym skriver:

Da jeg var barn havde jeg "kolik" men det kaldte man jo alt man ikke vidste hvad var..

Jeg er har nu som voksen været på syrehæmmende medicin i 6 år da jeg ellers får for meget mavesyre og får smerter og halsbrand.. Gad vide om det er arveligt

Det fik vi ved vores den ældste at vide det mistænkes at være (der har åbenbart ikke været nok sager til at de kan sige det helt klart). Lægen sagde at hvis man havde fået et barn med refluks, så var der 25% chance for at nr 2 også havde det. Her har far af og til problemer, og begge unger har haft det, så ja - i mine øjne bevis nok for at det er arveligt.

Anmeld Citér

18. november 2017

NosaNosa

Uanset om det er reflux eller ej, så synes jeg du skal sørge for ikke at ligge hende på ryggen lige efter at hun har spist.
Det man selv aktivt kan gøre for at undgå at indholdet fra maven løber tilbage op gennem spiserøret er at hæve hovedenden i hendes seng. Fx ved at ligge en pude under hendes madras. 

Min datter er 7 måneder og selvom hun aldrig har gylpet så sørger jeg bare altid for at hun ikke kommer ned at ligge de første 20 minutter efter hun har spist 

Og så ville jeg nok gå til lægen. Selvom ens SP siger at barnet trives så er det jo ikke meningen at de skal gylpe hele tiden 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.