"brugte" julegaver til børnene

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: kan vi tillade os det?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

817 visninger
21 svar
25 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
12. november 2017

Anonym trådstarter

Vores datter elsker sin bamse, og vil have den med til alt, så min mand og jeg har snakket om at give hende en dukkehøjstol i julegave.

Vi dog ikke har ret mange penge at gøre godt for, og slet ikke i december, så har vi overvejet at købe en brugt højstol til hende, men nu er jeg blevet i tvivl om vi overhovedet kan tillade os det. Hun er 3½.

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

12. november 2017

2017morigen

Profilbillede for 2017morigen

Selvfølgelig kan i det! 

Hvorfor skulle en brugt men velholdt dukke højskole ikke være lige så fin som en Ny? Det lyder til at hun vil syntes det er det mest fantastiske at få bamse med til bords

Anmeld Citér

12. november 2017

helle85

Profilbillede for helle85
Anonym skriver:

Vores datter elsker sin bamse, og vil have den med til alt, så min mand og jeg har snakket om at give hende en dukkehøjstol i julegave.

Vi dog ikke har ret mange penge at gøre godt for, og slet ikke i december, så har vi overvejet at købe en brugt højstol til hende, men nu er jeg blevet i tvivl om vi overhovedet kan tillade os det. Hun er 3½.

Ja det syntes jeg godt i kan.

Børn tænker ikke over om det er nyt eller brugt, så længe de få noget de har ønsket sig, eller som man ved de bliver glade for.

Jeg har før købt deres gaver brugt, feks noget Lego min søn ønskede sig men som var udgået.

Og nå de ønsker sig dyre ting som Playstation 3 osv.

I år har Freja fået min afdødes mors tlf i fødselsdagsgave. Hun ønskede sig en telefon og da det er den 2 tlf i år hun har ødelagt, så vil jeg ikke købe flere, men min mor døde så og i fællesskab med mine søskene, blev vi enige om at min datter kunne få den, da der ikke var nogen af os andre der mangler en tlf. Og hun fik den så i gave (mine børn få 2-3 gaver)

Planen havde ellers været at hun selv måtte spare op til en, så hun kunne lære at passe på tingene, og hun ved også hvis hun ødelægger denne så få hun ikke flere.

Men mine børn er blevet glæde hver gang, da det jo har været deres største ønske

Anmeld Citér

12. november 2017

Anonym

Selvfølgelig kan I købe brugt til jeres barn. 

Vi mangler intet og har egentlig penge nok - men hvis jeg kan finde noget der er brugt og i fin stand, går jeg ind for genbrug. 

Jeg har selv solgt en masse, som intet fejler og som andre børn kan få glæde af. 

Jeg har bl.a. købt brugt brio til vores søn da han var lille og my little pony til vores datter. Og dyrere ting som fx playstation har vi også købt brugt. 

Det er jo ærgerligt at kassere noget som andre kan få glæde af. 

Anmeld Citér

12. november 2017

JC2014

Profilbillede for JC2014

Ja, selvfølgelig kan I da tillade jer det. Min søn på 1,5 år har også en del super fint brugt legetøj (det meste har vi dog arvet). Til jul har vi ønsket os mega blocks til ham, da han er helt tosset med at lege med dem henne i dagplejen. Jeg har i fællesskab med min mor købt en kæmpe kasse brugt af en bekendt til ham, som hun så vil give ham i julegave (han får allerede noget andet af os, og min mor havde talt længe om at hun gerne ville give ham sådan nogle). Det er ikke brugt ret meget, og vi har fået sindssygt meget for pengene. Jeg køber generelt meget second hand fordi at jeg synes at det er fedt at spare penge og se ting få nyt liv via genbrug.  

Anmeld Citér

12. november 2017

Anonym

Tillade jer det? Jeg tror simpelthen ikke, jeg forstår det. Tillade jer det? For hvem? :-) det er jeres barn? Det er da et underligt spørgsmål. (I mine øjne) 

Det er noget andet, hvis man står og skal til fødselsdag. Der kender man ikke folks holdning til det. Børn spørger da ikke, hvor det er købt? Og hvis de får det de ønsker, så er der også ligeglade. Den eneste grund til at købe nyt er ombytning eller garantien på gaven ved elektronik. Men der skal barnet også være en del ældre. kan slet, slet, slet ikke se, at det skulle være et problem? :-)

Og jeres eget barn? I må da lade være med at give gaver, købe 16.000 nye bamser eller noget helt andet? Ligesom I kan tillade jer at købe en brugt bil eller leje et hus i stedet for at eje er?

Det er da et holdningsspørgsmål, som familien bestemmer.

Hos os er der mest brugt legetøj/tøj og ting. Det er noget jeg har valgt sammen med min mand. Hvis det er god stand - bare man kan vaske det eller tørre det af ect.

her er barnet seng, klapvogn, tøj, højstol - ja faktisk tror jeg at 80 procent er genbrug. Men det vil du ikke kunne gætte. Det er sådan aer kun gaver, vi har fået fra nye.  

1. Det er MEGET bedre for miljøet.

2. Vi som familie går mere op i funktionen af legetøjet, frem for om det er nyt. 

3. Det er spild af penge og ressourcer at købe nyt, når det er SÅ nemt at købe brugt

4. Vi køber kun nye ting, hvis det kun findes i ny udgave, eller det handler om stand eller akutbehov (hvilket er sjældent) 

5. Brugt tøj har fået vasket kemikalierne ud - og det er vigtigt, da vores barn er allergisk. Og man kan finde ALLE mærker brugt, hvis det handler om mærker på tøjet. 

Vi har råd til at købe alt fra nyt da vi sidder med to relativt gode lønninger. Ingen problemer der. Men det er simpelthen et holdningsspørgsmål. Præcis som, at vi også spiser overvejende økologisk og gerne med mindre portioner kød, da miljøet belastes mindst og det er sundere for heldbredet (synes og tror vi på) 

At andre synes noget andet - det må de da selv om. I kan tillade jer præcis det i synes som familie :-) 

Anmeld Citér

12. november 2017

Hectar

Profilbillede for Hectar

Selvfølgelig kan I da tillade jer det!

Nu har jeg ikke børn selv endnu, men min nevø har flere gange fået brugte ting i gave af mig. Til barnedåben var det et rokkefår og til sidste fødselsdag fik han en flyttekasse fyldt med Lego. Min søster er heldigvis helt med på idéen. Man får mange gange så meget mere for pengene.

Anmeld Citér

12. november 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

Ja da min datter på 3 får en brugt cykel den er så fin og velholdt, så hvorfor dog give mere end højst nødvendigt  

Anmeld Citér

12. november 2017

Lillefis90

Profilbillede for Lillefis90

Selvf. Kan I tillade jer det..

Anmeld Citér

12. november 2017

Cherraly

Profilbillede for Cherraly

Undrer mig også over formuleringen om at kunne tillade sig det. Det føles også som om man nærmest er nødt til at svare med argumentation for hvorfor det er okay, man er sådan lidt undskyldende. Eller er det bare mig? Det er jo virkelig ærgerligt, med så uendelig mange gode, brugbare ting der smides ud konstant, ofte ikke pga. de er i stykker, så burde det nærmest være fælles mål og pligt at forsøge at genbruge så meget vi kan. Der sidder også stadig en rest af den her usikkerhed i mig, selv om jeg samtidig er glad og stolt over hvor lidt nye ting vi egentlig har. Det meste legetøj, tøj og møbler er brugt. Og så elsker jeg at finde kvalitetsting som vil fortsætte med at holde i år endnu, men som jeg måske ikke ville have råd til, og i stedet må støtte de her billige produktioner, med kort levetid. Støtter helt sikkert op om I skal købe gaven i genbrug, og uden nogen som helst samvittighedskvaler osv.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.