Så vendte min lykke desværre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

692 visninger
11 svar
12 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. november 2017

Anonym trådstarter

I sommer blev jeg gravid med vores andet barn i første forsøg, vi fandt vores drømmehus, vi fik solgt vores eget hus på kun 18 dage, tog på en længe planlagt rejse i en lille månede. Vi er netop kommet hjem og på fredag får vi så nøglerne til vores nye hjem. For at sætte prikken over i'et friede min kæreste i går og jeg sagde ja til manden i mit liv

I dag har jeg så mistet mit job... Jeg er 20 uger henne og kan ikke længere skjule maven så det bliver ikke nemt at finde nået nyt inden jeg går på barsel, for hvem vil ansætte en højgravid som jeg jo vil være inden en evt. ansættelsesstart...

Vi kan godt klare det økonomisk, men det bliver skrabet... 

Nogle der har gode erfaringer med at søge job som gravid? 

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

8. november 2017

2017morigen

Profilbillede for 2017morigen

Det er ikke ret nemt at fyre en gravid lovligt så prøv lige at vende den med fagforening. 

Men der kan lade sig gøre. Jeg har en kollega der blev ansat som gravid og vi så hende aldrig før kun kom tilbage fra barsel. 

Anmeld Citér

8. november 2017

Carina:-)

Profilbillede for Carina:-)
Mod
2017morigen skriver:

Det er ikke ret nemt at fyre en gravid lovligt så prøv lige at vende den med fagforening. 

Men der kan lade sig gøre. Jeg har en kollega der blev ansat som gravid og vi så hende aldrig før kun kom tilbage fra barsel. 

Man må gerne fyre en gravid.

Bare ikke fordi hun er gravid.

Så længe der ikke står i opsigelsen at det er pga graviditet er det helt lovligt.

Anmeld Citér

8. november 2017

2017morigen

Profilbillede for 2017morigen
Carina:-) skriver:

Man må gerne fyre en gravid.

Bare ikke fordi hun er gravid.

Så længe der ikke står i opsigelsen at det er pga graviditet er det helt lovligt.

Men arbejdsgiver har bare ofte pokkers svært ved at bevise at det ikke er derfor selvom graviditeten ikke er nævnt i opsigelsen. Derfor ville jeg mene at det værd at vende det med fagforening. Om ikke andet for at få bekræftet at alt er foregået efter lovgivningen. 

Det kan også være at de eller a kasse har kendskab til job eller andet ts kan gøre i den situation hun er i. 

Anmeld Citér

8. november 2017

Møghe

Profilbillede for Møghe

Hvad er begrundelsen for opsigelsen? Bevisbyrden er vendt, så det er din arbejdsgiver, det skal bevise, at afskedigelsen er saglig. Dvs. at den ikke er begrundet i din graviditet. En usaglig afskedigelse ligger ifølge retspraksis omkring 12 måneders løn.

Anmeld Citér

8. november 2017

Anonym trådstarter

Møghe skriver:

Hvad er begrundelsen for opsigelsen? Bevisbyrden er vendt, så det er din arbejdsgiver, det skal bevise, at afskedigelsen er saglig. Dvs. at den ikke er begrundet i din graviditet. En usaglig afskedigelse ligger ifølge retspraksis omkring 12 måneders løn.

Der er ikke tale om en opsigelse kun "løftebrud" jeg har en tidsbegrænset ansættelse som udløber 31. dec. Siden maj månede har min chef talt om fastansættelse og gentagende gange sagt at de ikke kan undvære mig og vil beholde mig. I august får jeg det på skrift at de ønsker at beholde mig men at det formelle bare skal på plads. Men det har trukket ud og trukket ud og nu hvor min chef endelig vil gøre alvor af hendes løfte må hun ikke fordi jeg er gravid... 

Jeg har været for naiv og så glad for mit job at jeg har ønsket at blive der lidt for meget til at se kritisk på min situation. Jeg skulle jo være søgt væk i tide..

Anmeld Citér

8. november 2017

Møghe

Profilbillede for Møghe
Anonym skriver:

Der er ikke tale om en opsigelse kun "løftebrud" jeg har en tidsbegrænset ansættelse som udløber 31. dec. Siden maj månede har min chef talt om fastansættelse og gentagende gange sagt at de ikke kan undvære mig og vil beholde mig. I august får jeg det på skrift at de ønsker at beholde mig men at det formelle bare skal på plads. Men det har trukket ud og trukket ud og nu hvor min chef endelig vil gøre alvor af hendes løfte må hun ikke fordi jeg er gravid... 

Jeg har været for naiv og så glad for mit job at jeg har ønsket at blive der lidt for meget til at se kritisk på min situation. Jeg skulle jo være søgt væk i tide..

Har du på skrift, at din chef ikke må fastansætte, fordi du er gravid? Uanset hvad skal du gå til din fagforening og få deres hjælp. Man må heller ikke lave "løftebrud", hvis det grunder i din graviditet. Det vil være lige så problematisk som en afskedigelse.

Anmeld Citér

8. november 2017

Mortilenengel17

Profilbillede for Mortilenengel17
Anonym skriver:

Sådan gjorde min tidligere chef også jeg var gravid i uge 7 og var på midlertidige kontrakter og skulle fastansættes når min kontrakt udløb men fordi jeg var gravid blev jeg ikke fastansat og grunden var at "samarbejdet ikke fungerede" jeg var i fagforeningen og der er desværre ikke noget at gøre når det kun er tidsbegrænset ansættelse. Jeg abortede så 2 dage senere og jeg forbander den lorte arbejdsplads langt væk stadig og er glad for at jeg ikke er der længere. Fik et fantastisk arbejde 1 måned senere som støtter op om at vi er i behandling og prøver st blive gravid

Anmeld Citér

8. november 2017

Mod

Men arbejdsgiver har bare ofte pokkers svært ved at bevise at det ikke er derfor selvom graviditeten ikke er nævnt i opsigelsen. Derfor ville jeg mene at det værd at vende det med fagforening. Om ikke andet for at få bekræftet at alt er foregået efter lovgivningen. 

Det kan også være at de eller a kasse har kendskab til job eller andet ts kan gøre i den situation hun er i. 

Det hele ligger i formuleringen.

Jeg har selv fyret en gravid fordi hun gik fra at være en god medarbejder til at blive en elendig kollega .

Og da det gik ud  over arbejdsmiljøet måtte jeg fyre hende.

Især privat ansatte har sjældent en sag hvis arbejdsgiver forstår at formulere sig .

Nu er det ikke noget jeg normalt praktiserer men at tro man er fredet som gravid er ikke smart.

Ellers er jeg enig med dig i at det kan da være fagforeningen kan pege i en anden retning.

Anmeld Citér

8. november 2017

Mod
Anonym skriver:

Ærgeligt 

Men din chef har højst sandsynlig og Så en chef.

Og det er dyrt at have ansatte der bliver gravide og det kan være en kæmpe belastning for en mindre virksomhed..

.men  super ærgerligt 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.