Løbecykler til børn - go eller nogo?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. november 2017

Kurt_H

Profilbillede for Kurt_H
Fririllen skriver:

Hej allesammen, 

Dejligt forum med mange gode meninger! Jeg har ikke før nu haft brug for selv at bidrage til debatten, men har luret mange gange og fundet svar på mange af mine spørgsmål. 

Sagen er den, at jeg overvejer at anskaffe en løbecykel til min dreng på tre. Jeg har læst (her:  https://www.fribikeshop.dk/inspiration/hjaelp-dit-barn-godt-i-gang-med-at-cykle), at børn kan få glæde af det allerede fra de er to et halvt. Det synes jeg nu virker meget tidligt, men jeg vil gerne høre jeres erfaringer.

Har jeres børn gjort brug af løbecykler? Og har det været godt eller skidt? Og hvilken  skal man i så fald vælge?

På forhånd tak for svar!

//Fririllen

Jeg arbejder i en børnehave/vuggestue og har flere gange måtte "redde" et barn fri af en alt for tung løbecykel... udover dét, så kan jeg varmt anbefale løbecykler, fordi de er en perfekt overgang fra gå/løbe-ben (deri navnet løbecykel) til en cykel.

Pros

- børn som går uden støtte er 100% klar til løbecyklen

- børn med travle forældre der ikke har tid til at lære dem at køre på cykel

- de børn fleste kan skippe støttehjulene på deres første cykel

Cons

- glat underlag som blade, sne osv.

- for lille område de kan køre på, (stuen er no-go)

- tunge udgaver kan give dem traumer når de vælter på dem

- træudgaven er ikke mekanisk god, skruen i hjulet har det med at skrue sig ud, så booom... hul i hoved (worst case) !

Konklusion

Køb gerne en som kan holde mere end én sæson, fordi en alt for skrøbelig udgave er spildt penge, uanset prisen ! Jo mindre tingeltangel der er på den, jo mere sikker er den også. Et must er at den kan indstilles i sadlen ellers er den meget størrelsesbegrænset !

En lille hjelm som lige tager for de værste ture i jorden kan anbefales. Optimalt kan man lade dem starte på en græsplæne først, så er et fald ikke noget problem for selv de helt små børn !

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.