dilemma om vens valg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.584 visninger
11 svar
5 synes godt om
26. oktober 2017

Anonym trådstarter

Jeg er normal en person som ikke blande mig i folk valg jeg er dog kommet i tvivl i denne situation min ven har et barn som på troede af loven siger at børn ude 135 cm skal brug sikkerhedsudstyr, der passer til deres vægt og højde. Det der bekymrer mig er at selvom barnet ikke er høj nok har min ven valgt at stoppe med af brug sikkerhedsudstyr og banet sidder nu bare på det almindelig bilsæde virke jeg mener er uansvarlig jeg vil genre høre jer mening om jeg skal tag det op med fare for et venskab der forsvinder det er jo banet sikkerhed det handler jeg er samtid i tvivl om hvordan jeg gør det på en god måde ��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Jeg er normal en person som ikke blande mig i folk valg jeg er dog kommet i tvivl i denne situation min ven har et barn som på troede af loven siger at børn ude 135 cm skal brug sikkerhedsudstyr, der passer til deres vægt og højde. Det der bekymrer mig er at selvom barnet ikke er høj nok har min ven valgt at stoppe med af brug sikkerhedsudstyr og banet sidder nu bare på det almindelig bilsæde virke jeg mener er uansvarlig jeg vil genre høre jer mening om jeg skal tag det op med fare for et venskab der forsvinder det er jo banet sikkerhed det handler jeg er samtid i tvivl om hvordan jeg gør det på en god måde ��

Jeg skal bare lige høre om jeg forstår dig.

Barnet sidder nu uden sæde eller andet i bilen, men bare på bilens almindelige sæde?

Har du en ide om hvor højt barnet er?

Anmeld Citér

26. oktober 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

hedder det ikke at de må sidde uden noget ved 135cm eller 36kg? I så fald. Ved du da hvad barnet vejer? 

Anmeld Citér

26. oktober 2017

Thea14

Kender din ven loven? 

Et barn på under 135cm (hvilket i gennemsnit vil svare til ca. 10 år og 25 kg i følge FDM), skal sidde i autostol/på selepude der er godkendt til deres højde/vægt. Undtaget er dog lejlighedskørsel hvis fx bedsteforældre uplanlagt skal have barnet med i bilen for en kortere tur.

Hvis det var min veninde, og jeg var sikker på at barnet var under 135, så ville jeg stille og roligt spørge om hun godt ved at det er lovpligtigt at anvende selepude eller lign. Evt ville jeg linke til lovgivningen (kan findes på FDM's hjemmeside). Der står også mere om anbefalinger, risikoer osv.

Hvis hun stadig valgte at være ligeglad, ville jeg blande mig udenom. Du kan alligevel ikke tvinge hende til at bruge den.

Anmeld Citér

26. oktober 2017

FruSteffensen

Thea14 skriver:

Kender din ven loven? 

Et barn på under 135cm (hvilket i gennemsnit vil svare til ca. 10 år og 25 kg i følge FDM), skal sidde i autostol/på selepude der er godkendt til deres højde/vægt. Undtaget er dog lejlighedskørsel hvis fx bedsteforældre uplanlagt skal have barnet med i bilen for en kortere tur.

Hvis det var min veninde, og jeg var sikker på at barnet var under 135, så ville jeg stille og roligt spørge om hun godt ved at det er lovpligtigt at anvende selepude eller lign. Evt ville jeg linke til lovgivningen (kan findes på FDM's hjemmeside). Der står også mere om anbefalinger, risikoer osv.

Hvis hun stadig valgte at være ligeglad, ville jeg blande mig udenom. Du kan alligevel ikke tvinge hende til at bruge den.

Helt enig i dette. Det er en sag mellem hende og politiet og i øvrigt op til hendes samvittighed ifht hvor meget hun vil sikre sit barn for risikoen i en ulykke.

Her er ikke tale om omsorgssvigt som skal meldes til kommunen eller lignende.

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Jeg skal bare lige høre om jeg forstår dig.

Barnet sidder nu uden sæde eller andet i bilen, men bare på bilens almindelige sæde?

Har du en ide om hvor højt barnet er?

Ja barnet sidder bare på bilen almindelig sæde jeg barnet er lige blev 3 og vejer 15 kg og er lang ude 135 cm 

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Anonym trådstarter

FruSteffensen skriver:

Helt enig i dette. Det er en sag mellem hende og politiet og i øvrigt op til hendes samvittighed ifht hvor meget hun vil sikre sit barn for risikoen i en ulykke.

Her er ikke tale om omsorgssvigt som skal meldes til kommunen eller lignende.

Er helt enig i det ikke er omsorgssvigt men 2000 kr er mange penge i sær når man som min ven er på su ville det så ikke være bedre af prøve af tale til den sundefornuft ��

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Er helt enig i det ikke er omsorgssvigt men 2000 kr er mange penge i sær når man som min ven er på su ville det så ikke være bedre af prøve af tale til den sundefornuft ��

Du kan jo nævne at det et lovkrav at de skal have passende autostole. Og at barnet slet ikke er beskyttet ved et uheld når han/hun er så lille. Jeg synes det er helt ok at sige noget når barnet er SÅ meget for lille til at måtte sidde uden stol. Det er jo at gamble med sit barns sikkerhed.

tror du ikke at din ven bare er uvidende om emnet? 

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Babilooo

Altså man kan få en stol brugt for 500kr.

barnet dør ved et uheld i almindelig sele. Den må da også skære ved halsen..?

Anmeld Citér

28. oktober 2017

Babilooo

Smølfine123 skriver:

Altså man kan få en stol brugt for 500kr.

barnet dør ved et uheld i almindelig sele. Den må da også skære ved halsen..?

Min søn på 8,5 sidder stadivæk i stol...? Og jeg er ikke tæt på at skille mig af med den..?

hborfor tror du din ven gør det..?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.