Eksperthjælp: Min søn bliver for hidsig i børnehaven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

560 visninger
0 svar
2 synes godt om
17. oktober

Linda Stæhr

Hej med dig,

Jeg skriver, fordi jeg er i vildrede omkring min dreng på 4.5 år. For lige at opsummere hans liv, som nok kan forekomme noget kaotisk forholder det sig som følger. Far og jeg gik fra hinanden da han var 1.5. Han har en søster på nu 6.5, så to år mellem dem. Vi fandt begge to nye partnere da han var omkring 2. Far har fået en baby med ny kæreste, baby er 7 mdr. Jeg er gravid med min kæreste.

Samarbejdet er super. Far og jeg snakker flere gange ugentligt, kan drøfte når der er noget Los med børnene. Snakker godt sammen. Vi kan begge godt med den andens kæreste, jeg ses sågar med børnenes bonusmor bare hende og jeg indimellem, og vi hyggechatter mange gange ugentligt. Vi deltager alle 4 i mange arrangementer, fx når der er sommerfest i institution, børnene holder fødselsdag for klassen eller børnehaven osv. Så børnene ved, at vi kan sammen.

Vi har en 6/8 ordning. Den ene uge er de hos far to overnatninger, den anden uge 4 overnatninger. Resten af tiden her. Vi bor i samme by, meget tæt på hinanden, så børnenes hverdag brydes ikke af at være på samvær.

Anyway. Min søn lader til at have det svært i børnehaven. Flere gange nu har pædagogerne henvendt sig og sagt, at han er inde i en svær periode. Han har svært ved at håndtere konflikter med de andre børn hensigtsmæssigt, er meget vilje fast, men hvor han prøver at gennemtrumfe sin vilje på en meget uheldig måde, og i perioder rigtig gal og hidsig. Han kommer ofte ind på de andre børn skævt i de perioder. Måske går han hen og tager legetøjet fra nogen i et forsøg på at komme med i legen. Slår fra sig. Den slags uheldige ting.
Han er ikke upopulær i børnegruppen denne adfærd til trods. Han har jævnligt legeaftaler med flere forskellige børn, når vi kommer om morgenen bliver han ofte spurgt, om han vil lege. Han elsker sin børnehave, og har næsten ikke tid til at sige farvel om morgenen, og har bestemt ikke travlt med at komme med hjem.

Pædagogerne siger, at I de perioder plejer det at hjælpe lidt at vise ham, at de virkelig vil ham. Give ham ekstra meget positiv opmærksomhed og krammere, sidde sammen med ham til samling og sådan.

Men hans adfærd er alligevel "slem" nok til de tager det op med os, og at det fylder noget. De har ikke noget bud på hvad det stammer i, og jeg kommer selv til kort.

For jeg synes ikke helt vi oplever det samme herhjemme, men det er jo også nogle andre situationer. Jo, han er meget vilje fast og kan dælme blive gal, hvis ikke han får sin vilje. Men han er egentlig ret nem og meget hurtig at lede på rette kurs igen. Jeg synes, at han er ret god til at fortælle, hvorfor han bliver sur. Fx hvis han prøver at forklare noget, og man kommer til at hjælpe ham med at afslutte sætningen, så bliver han virkelig vred. Eller hvis man misforstår det han siger/vil. Så vi er selvfølgelig tålmodige og lader ham tale ud. Han er ikke bagud sprogligt og har i følge pædagogerne et rigtig flot ordforråd, så det er ikke der, skoen trykker.

Så er der selvfølgelig hans familiekontekst, som på overfladen er lidt kaotisk.. Men.. Jeg har ikke indtryk af, at han mistrives i det. Han taler ikke om savn af den forældre han ikke er hos. Man mærker ikke skiftedage på ham negativt.

Har da overvejet, om 7/7 var bedre så det var længere sammenhængende træk, men jeg bryder mig ikke om den ordning, hvor de ikke har en fast base. Omvendt har vi jo et super samarbejde, som er vigtigt i sådan en ordning. Der er jeg så i tvivl om savnet vil være for stor for vores datter, som modsat lillebror savner, når hun er hos den ene forældre.

Jeg ved ikke, hvordan jeg skal hjælpe ham. For mig lyder det til, at han i perioder meget let frustreres og føler sig presset (men hvorfor...?) og han kan have svært ved at udtrykke sine behov og komme i kontakt optimalt. Men jeg forstår ikke hvorfor. Han havde også sådan en periode før sommerferien.. Han er ellers en dreng med et stort hjerte, empati og masser af gejst, energi, glæde og gåpåmod..

Hjælp en bekymret mor, så er du en engel..

Lindas svar

Kære Mamma Muffi

Hvor er det skønt at møde en så velfungerende udvidet familie, som tager samarbejdet så alvorligt og endda han hygge jer sammen og accepterer hinanden!

Så til sagen: Jeg kan sagtens høre, at I er frustrerede. Jeg synes dog ikke sagen lyder så alvorlig, som du virker til at tage den. Jeg ønsker ikke at forklejne det du siger. Jeg vil bare minde om, at det er OK, at børn i perioder frustreres, når de øver sig på nye ting. Det er med andre ord forventeligt, at nogle børn lige skal have et skub indimellem uden at det behøver skabe de store forandringer. Hvilket jeg er sikker på du også allerede ved.

Når pædagogerne informerer

Pædagoger skal ikke først melde sig, når problemerne bliver ”slemme nok”. De skal tværtimod gøre opmærksom på børnenes kampe og sejre, så forældrene kan følge udviklingen. Lige nu gør pædagogerne opmærksomme på, at dit barn har nogle kampe, med at mestre det der med at bestemme kontra det at trække sig og lade andre komme til. For mange børn i denne alder er dette en svær kunst!

Der er to ting der er meget positive her

1. At din søn er vellidt og let kan finde legekammerater
  2. At pædagogerne har udviklet strategier til at vise ham ’kærlighed’ midt i det svære

Af disse to grunde, ser jeg problemstillingen som midlertidig og synes bestemt IKKE, at I skal til at ændre samværsordninger osv. Den slags strukturelle forandringer vil bare presse ham yderligere og jeg hører ikke der er grundlag for det.

Mine forlag til dig

1. Når børn er ved at lære noget svært, vil de let blive ekstra sårbare og tage nederlagene personligt. Giv ham (som pædagogerne gør) lidt ekstra kærlighed og bekræftelse i denne tid.
  2. Vær meget opmærksom på om ”historien” om ham bliver for negativ, både pædagogernes, børnenes og specielt hans egen historie. I så fald skal han have hjælp til at opbygge en mere positiv fortælling om den han er og det han kan. For ellers bliver han mere ”hidsig” fordi det forventes af ham. Læs mere om dette her.
  3. Ros hans evne til at vide hvordan han kommer i kontakt med andre og deles med andre, når det lykkes for ham. Sig gerne højt, hvad du selv gør, som virker. Opbyg hans tillid til at andre er villige til at lade ham komme til og beskriv også det du ser andre børn gør der virker. På den måde får han positive forbilleder i sig selv og andre, der kan hjælpe ham finde vej.
  4. Hjælp ham sætte ord på hans vrede! Vreden er tegn på at noget i ham vil høres af andre. Sæt derfor god tid af til, når han bliver vred. Sæt ord på hans vrede: ”Jeg kan se du bliver vred”, hjælp ham fortælle om det der er VIGTIGT for ham. Gæt evt. hvis han endnu ikke har ord for det. Fx: ” Blev du vred, fordi du også ville have skovlen og du ikke vidste hvad du skulle sige?”. Find evt. inspiration i denne tekst om vrede på min hjemmeside eller i denne om behovsudsættelse.

Når alt dette er sagt vil jeg igen mane til ro og god tid. For nogle børn tager denne fase/læring ekstra tid, og de har derfor brug for lidt ekstra støtte. De problemstillinger, vi voksne ser, skal vi passe på ikke får FOR meget opmærksomhed, så kan vi gøre dem værre. Så… Træk vejret og hav tillid til, at det hele går, hvis I støtter ham og guider ham derhjemme.

Jeg ønsker jer alle (i hele jeres udvidede, skønne familie) alt det bedste.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.