Det der med skævt baghoved...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11.837 visninger
20 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. oktober 2017

OscarMor

Hej,

Vores søn på knap 3 mdr. har skævt og fladt baghoved.. Jeg har simpelthen så dårlig samvittighed . Jeg føler at der er mig som har "svigtet" vores søn, da jeg ikke har været obs. på det. 

Han ligger på maven hele dagen, både sover og træner ryg. Så vores problem er om natten.

Vi kan simpelthen ikke få ham til at kigge til den side hvor han ikke er skæv dvs. Vores søn er flad i venstre side og vi kan ikke få ham til at kigge til højre, så vi kan rette skævheden op.   

Vi har prøvet at ligge et sammenrullet håndklæde under ham, således at han ligger på siden og sover. Det resultere bare i at vores søn, istedet for at ligge og kigge til højre, så ligger han bare og kigger lige op i luften eller han skubber sig ned fra håndklædet og kigger igen til venstre .

Vi har hørt om hjertepuden, og ved ikke rigtig om den kan hjælpe os. Vi har også hørt fra Svenske sundhedsplejerske at vi skal lade vores søn sove med en hovedpude. Dette skulle afhjælpe det flade baghoved. Vi er dog lidt skeptiske overfor begge ting. 

Vores søn er blevet tjekket hos kiropraktor, og han har ikke nogle skævheder i kroppen eller nogen spændinger..  

Har i nogle erfaringer med skævt baghoved? Retter det sig når han bliver ældre? og hjælper hjertepuden overhoved?  

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2017

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Hjertepuden hjalp min datter da hun begyndte at blive lidt flad i baghovedet. Men med det du beskriver ville jeg få baby undersøgt af en kiropraktor eller lignende. Det lyder som om han har en låsning et sted. 

Anmeld Citér

15. oktober 2017

OscarMor

MummiT skriver:

Hjertepuden hjalp min datter da hun begyndte at blive lidt flad i baghovedet. Men med det du beskriver ville jeg få baby undersøgt af en kiropraktor eller lignende. Det lyder som om han har en låsning et sted. 

Tak for svar. Som jeg skrev har vi fået vores søn er blevet tjekket hos kiropraktor.  Han har ikke nogle skævheder i kroppen eller nogen spændinger i hverken ryggen eller nakken. Kiropraktoren har fortalt os at det nok "bare" er en vane vores søn har fået 

Dejligt at hører at hjertepuden har hjulpet din datter. Er hendes falde baghoved helt forsvundet, eller kan man stadig se det lidt?   

Anmeld Citér

15. oktober 2017

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
MiaNielsen skriver:

Tak for svar. Som jeg skrev har vi fået vores søn er blevet tjekket hos kiropraktor.  Han har ikke nogle skævheder i kroppen eller nogen spændinger i hverken ryggen eller nakken. Kiropraktoren har fortalt os at det nok "bare" er en vane vores søn har fået 

Dejligt at hører at hjertepuden har hjulpet din datter. Er hendes falde baghoved helt forsvundet, eller kan man stadig se det lidt?   

Årh det overså jeg, sorry. 

Hun har super flot hovedform nu. Det kan overhovedet ikke ses at det har været fladt. 

Anmeld Citér

15. oktober 2017

OscarMor

MummiT skriver:

Årh det overså jeg, sorry. 

Hun har super flot hovedform nu. Det kan overhovedet ikke ses at det har været fladt. 

Dejligt at hører 

Anmeld Citér

15. oktober 2017

Thea14

Vi brugte også hjertepuden til vores datter, da hun absolut ville kigge lige op i luften, og det kunne ret hurtigt ses på hendes baghovede. Syntes ret hurtigt det hjalp på hende og i dag er hun 4 år og har en helt fint hovedform.

Vores dreng på 3 uger vil også rigtig gerne kigge til venstre. Det hjælper lidt at ligge ham den anden vej i sengen, så han skal se til højre for at se mod os, men han får alligevel ret hurtigt drejet hovedet den anden vej. - man kan endnu ikke se noget på hans hovedform, og jeg håber at kunne undgå at skulle købe en hjertepude til ham også. Men bliver det nødvendigt gør jeg det.

Men som mkn sundhedsplejerske sagde dengang med vores datter, så retter de fleste hovedforme sig selv før eller siden - for så mange skolebørn ser man trods alt ikke med skæve hovedet  

Anmeld Citér

15. oktober 2017

OscarMor

Thea14 skriver:

Vi brugte også hjertepuden til vores datter, da hun absolut ville kigge lige op i luften, og det kunne ret hurtigt ses på hendes baghovede. Syntes ret hurtigt det hjalp på hende og i dag er hun 4 år og har en helt fint hovedform.

Vores dreng på 3 uger vil også rigtig gerne kigge til venstre. Det hjælper lidt at ligge ham den anden vej i sengen, så han skal se til højre for at se mod os, men han får alligevel ret hurtigt drejet hovedet den anden vej. - man kan endnu ikke se noget på hans hovedform, og jeg håber at kunne undgå at skulle købe en hjertepude til ham også. Men bliver det nødvendigt gør jeg det.

Men som mkn sundhedsplejerske sagde dengang med vores datter, så retter de fleste hovedforme sig selv før eller siden - for så mange skolebørn ser man trods alt ikke med skæve hovedet  

Tusinde tak for dit svar. Det var lige hvad vi havde brug for at hører! 

Vores sundhedsplejerske er ikke vildt interesseret i at snakke om skæve og falde baghoveder, og mener at vores søn bare skal ligge på den anden side, og så skal vi ikke gøre mere ved det. 

Jeg vil bare så nødigt have at det bliver værre.. 

Anmeld Citér

15. oktober 2017

Bissen

Prøv at ligge en rispose under venstre skulder når han sover på ryggen. Og lig en par bøger under venstre ben på sengen så hele sengen tipper imod højre. 

Kan han aktiv dreje hovedet imod højre når han er vågen eller kan han slet ikke? Og kan i dreje det passivt, eller går det heller ikke? Fordi så skal han tilses af en læge, hvis det er tilfældet! 

Vores datter havde stram halsmuskel og kunne slet ikke se imod højre.. vi var i lang behandling med fys og operation (ikke at det er tilfældet for jer!) men hun fik udtalt skævt og fladt hoved. Nu som 3-årig kan man næsten ikke se det. Og slet ikke når hun jo har fået hår på hovedet. 

Anmeld Citér

15. oktober 2017

OscarMor

Prøv at ligge en rispose under venstre skulder når han sover på ryggen. Og lig en par bøger under venstre ben på sengen så hele sengen tipper imod højre. 

Kan han aktiv dreje hovedet imod højre når han er vågen eller kan han slet ikke? Og kan i dreje det passivt, eller går det heller ikke? Fordi så skal han tilses af en læge, hvis det er tilfældet! 

Vores datter havde stram halsmuskel og kunne slet ikke se imod højre.. vi var i lang behandling med fys og operation (ikke at det er tilfældet for jer!) men hun fik udtalt skævt og fladt hoved. Nu som 3-årig kan man næsten ikke se det. Og slet ikke når hun jo har fået hår på hovedet. 

Vi har prøvet at ligge både risposer, sammenrullede håndklæder/stofbleer, dyner osv. under hans skulder således at han ligger på højre side. Problemet er at han så bare drejer hovedet så han ligger og kigger op i luften.  

Vi har prøvet at tippe hele liften som han sover i. Det resultere i at han rutsjer hel hen til kanten og ligger stadig og kigger lige op i luften.   

Han bevæger helt frit hovedet både til venstre og højre. Han græder heller ikke når vi vender hans hoved mod venstre. Vi har haft ham til kiropraktor som fortæller os at han ikke har nogle spændinger/stramme muskler. 

Vi kan godt passivt dreje hans hoved til højre når han sover, så ligger han på højre side af hovedet indtil han vågner lidt og vender hovedet igen. Så ligger han og kigger lige op i luften eller til venstre. 

Vi er ved at løbe tør for ideer, han "mokser" nemlig alt væk, både risposer, håndklæderne og dynerne.   

Anmeld Citér

15. oktober 2017

Anonym

Jeg vil bare lige advare om at min søn altså var ved at miste livet på grund af hjertepuden. Det sker sansynligvis ikke for andre. Han havde så også et aflangt hoved (fordi han er ekstremt præmatur) og kunne derfor ikke drje hovedet ordenligt til siden. Han døjer også med reflux, så han gylpede mens han lå på ryggen og ikke kunne dreje hovedet ordenligt og gylpen smuttede ned i lungerne.

Hvis ikke jeg, af arbejdsrelaterede årsager, havde haft et førstehjælps kursus, ville jeg ikke have kunne redde ham.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.