Barn under uddannelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

233 visninger
6 svar
3 synes godt om
12. oktober

Anonym trådstarter

Hej allesammen! 

Jeg har valgt at være anonym, da der kommer oplysninger, som andre helst ikke må vide noget om endnu. 

Jeg har været skruk i et godt stykke tid og til sidst blev min kæreste og jeg enige om at tage "baby-snakken", for jeg kunne simpelthen ikke holde ud ikke at have noget at forholde mig til. 
Vi blev enige om at påbegynde baby projektet om et års tid, så nu har jeg endelig noget at kunne se frem til. Og nøj hvor det lettede!

Mit spørgsmål kommer i forbindelse med, at min kæreste og jeg er begge under uddannelse. Vi er nu ca. halvvejs i vores bachelor og hvis vi venter et år med at starte vil det passe med, at jeg kan tage et barselsår ind mellem BA og KA. 

Jeg ville gerne høre fra jer andre hvilke overvejelser og erfaringer i har gjort i forhold til at få børn under uddannelse? 
Jeg kan se at der er flere økonomiske tilskud osv. man kan få, men hvordan har i fået det hele til at løbe rundt? 
Også mht. til plads. Vi bor i en 2 værelses lejlighed. Jeg tænker sagtens der er plads, i hvert fald til de mest nødvendige ting, men er selvfølgelig enig med min kæreste i, at mere plads ville være at foretrække. Er der nogen her inde, som har erfaringer med at have en baby i en forholdvis lille lejlighed? 

Generelt bare alle informationer og kommentarer omkring baby som studerende eller andet i den dur vil være mere end velkomment.

PS. Jeg skrev sidste semester projekt om at kvinder i dag venter længere og længere med at få børn, både hvilke fordele og ulemper der er ved det. Bare som en ekstra interesse, ville det være lækkert at spørge hvad i tænker om aldersudviklingen her hjemme? Synes i det er blevet mere acceptabelt at få børn, når man er færdiguddannet med job, hus og bil osv. eller er det lige så okay når man er ung, studerende og ikke har lige så god økonomi. 
(jeg ved godt der er mange faktorer der spiller ind, jeg synes bare det er et interessant emne )

KH!

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

13. oktober

Thea14

Profilbillede for Thea14

Nu var det kun mig der var studerende da vi fik den første. Min mand (dengang kæreste) tjente for meget til at jeg fik nogen som helst tilskud, andet end de 12 barselsklip så jeg kunne holde barsel. 

Men jeg har bestemt erfaring med at bo en 2 værelses lejlighed

Da vi ventede den første var vi enige om at vi max kunne blive boende et par år endnu. Vi fik plads til en tremmeseng i soveværelset og en puslekommode i stuen, og det fungerede helt fint. Efterhånden som datteren blev større, kom der mere og mere legetøj. Først fik hun en kasse i stuen til det, senere 4 kasser i en ikeareol og det udviklede sig til gulvet foran og senere også hjørnet ved siden af sofaen. 

Det er nu 5 år siden at vi blev enige om at vi kun kunne bo her et par år mere. 

Nu er lillebror også kommet til verden, og vi har stadig kun vores to værelses. Vi forældre er rykket i stuen på en sovesofa, lillebrors tremmeseng står for enden af den. puslekommoden er tilbage i stuen og soveværelset er nu halvt garderobe og halvt børneværelse til den store. 

Hvor længe det kommer til at fungere på denne måde, skal jeg ikke kunne sige. Vi drømmer om at købe hus, hvilket er grunden til at vi ikke lejer noget større. Det ville være mere end en tredobling af huslejen hvis vi skulle have bare er værelse mere i vores område, og det ville være stort set alt hvad vi pt lægger på opsparingen om måneden. Så vi holder ud her lidt endnu  

Anmeld Citér

13. oktober

mikaster

Profilbillede for mikaster

Hej hej! 

Jeg kan kun sige “go go go!” Vi har fået barn mellem min bachelor og kandidat, min kæreste er fuld tids håndværker, men en fra min mødregruppe er studerende, og ligeså er hendes kæreste, og det kan godt lade sig gøre de køber tingene brugt, og får så meget i fripladstolskud at de kun giver 400 kr om måneden for dagpleje  

jeg nyder at være studerende og have min datter, det giver mig en masse frihed til at hente tidligere og det er dejligt! Det betyder også at sygdom er lettere at overkomme, for man kan jo læse hjemme  

Jeg skrev selv et semesterprojekt om stigende alder for en førstegangsfødende på min BA, sjovt nok!  

til sommer skal min kæreste studere igen, og vi kan få det til at løbe rundt, selvom vi har købt et hus jeg har et SU-lån, et studiejob og min SU, og han skal have samme konstellation når han begynder at læse det betyder jo selvfølgelig at vi ikke har uanede mængder med penge, men det løber rundt, og vi har råd til det vi skal have råd til  

Jeg fik barselsdagpenge mens jeg var på barsel, fordi jeg havde været medlem af en a-kasse i over et bestemt stykke tid  

Håber du kan bruge mit svar!

knus til dig

Anmeld Citér

13. oktober

Anonym trådstarter

mikaster skriver:

Hej hej! 

Jeg kan kun sige “go go go!” Vi har fået barn mellem min bachelor og kandidat, min kæreste er fuld tids håndværker, men en fra min mødregruppe er studerende, og ligeså er hendes kæreste, og det kan godt lade sig gøre de køber tingene brugt, og får så meget i fripladstolskud at de kun giver 400 kr om måneden for dagpleje  

jeg nyder at være studerende og have min datter, det giver mig en masse frihed til at hente tidligere og det er dejligt! Det betyder også at sygdom er lettere at overkomme, for man kan jo læse hjemme  

Jeg skrev selv et semesterprojekt om stigende alder for en førstegangsfødende på min BA, sjovt nok!  

til sommer skal min kæreste studere igen, og vi kan få det til at løbe rundt, selvom vi har købt et hus jeg har et SU-lån, et studiejob og min SU, og han skal have samme konstellation når han begynder at læse det betyder jo selvfølgelig at vi ikke har uanede mængder med penge, men det løber rundt, og vi har råd til det vi skal have råd til  

Jeg fik barselsdagpenge mens jeg var på barsel, fordi jeg havde været medlem af en a-kasse i over et bestemt stykke tid  

Håber du kan bruge mit svar!

knus til dig

Hej!

Tusinde tak for svar :-) 

Hvor er det lækkert at få bekræftet, at det sagtens kan lade sig gøre! 

Ang. a-kasse.. kan du fortælle lidt nærmere om det? Var det grundet arbejde og hvor lang tid var du meldt ind inden? Er det en fordel for mig evt. at melde mig ind nu, hvis det giver pote i forhold til baby om lidt over halvandet år? :-) 

Anmeld Citér

13. oktober

mikaster

Det kan du tro! Som studerende kan du i mange a-kasser få kontingentfritagelse når du studerer, så hvis jeg var dig, så ville jeg bare få meldt mig ind !! Jeg tror det er over 3 måneder inden du slutter din BA du skal have været medlem, men når det ikke koster noget, så bare få meldt dig ind så får du barselsdagpenge på dimmitendsats, jeg mener jeg fik 10.000 ud om måneden  

Anmeld Citér

13. oktober

Anonym trådstarter

mikaster skriver:

Det kan du tro! Som studerende kan du i mange a-kasser få kontingentfritagelse når du studerer, så hvis jeg var dig, så ville jeg bare få meldt mig ind !! Jeg tror det er over 3 måneder inden du slutter din BA du skal have været medlem, men når det ikke koster noget, så bare få meldt dig ind så får du barselsdagpenge på dimmitendsats, jeg mener jeg fik 10.000 ud om måneden  

Ved godt det måske ikke er relevant for mig, men hvilken a-kasse var du med i? og er det ikke også nødvendigt at melde sig ind i fagforening samtidigt? 
Jeg kan se at flere koster mange penge om måneden :-D

Anmeld Citér

13. oktober

mikaster

Akademikernes a-kasse fagforening er ikke nødvendigt

du skal søge om kontingentfritagelse når du har meldt dig ind  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.