Datter bange for fabrik. Hvad kan man gøre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.503 visninger
12 svar
32 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. oktober 2017

Anonym trådstarter

Vores datter på tre år er blevet bange for den fabrik der ligger tæt på os. Den kører 24 timer i døgnet de næste tre fire måneder, og den larmer... 

vores datter er blevet meget bevidst om den og kan ikke sove om natten. Selvom alle vinduer er lukkede kan den stadigvæk hørers, og ofte kommet der nogle ret pludselige høje lyde. 

Hun er ikke bare lidt bange for den, hun kan slet ikke finde ro pga. Den. Hun sover først hvis en af os ligger med hende helt ind til os og det tager alt mellem 30 min til en time før det lykkes. Dette har stået på en en måned num (fra fabrikken startede op.) og de næste tre-fire måneder ser ret lange ud hvis dette fortsætter. 

Vi har prøver ALT synes vi. Men hun ser ud til at have besluttet den er farlig. 

Hun ligger længe og hvisker at "der kommer noget herhen!" Eller "jeg kan ikke lukke mine øjne for så kommer den herhen!" Det så hårdt at man ikke kan hjælpe hende, så nu vil vi høre her på baby om der er nogle der har nogle råd til hvad vi kan gøre ? 

Hvis hun når at vågne pga. Fabrikken larmer inden vi går i seng om aftenen går hun fuldstændig i panik og råber efter os.

Hvordan forklarer man en på tre år at fabrikken ikke er farlig og ikke kan bevæge sig osv... 

Vi er begyndt at se efter hus i en anden by, bare for at hun ikke skal have det sådan hver aften/nat. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. oktober 2017

Abracadabra

Anonym skriver:

Vores datter på tre år er blevet bange for den fabrik der ligger tæt på os. Den kører 24 timer i døgnet de næste tre fire måneder, og den larmer... 

vores datter er blevet meget bevidst om den og kan ikke sove om natten. Selvom alle vinduer er lukkede kan den stadigvæk hørers, og ofte kommet der nogle ret pludselige høje lyde. 

Hun er ikke bare lidt bange for den, hun kan slet ikke finde ro pga. Den. Hun sover først hvis en af os ligger med hende helt ind til os og det tager alt mellem 30 min til en time før det lykkes. Dette har stået på en en måned num (fra fabrikken startede op.) og de næste tre-fire måneder ser ret lange ud hvis dette fortsætter. 

Hun ligger længe og hvisker at "der kommer noget herhen!" Eller "jeg kan ikke lukke mine øjne for så kommer den herhen!" Det så hårdt at man ikke kan hjælpe hende, så nu vil vi høre her på baby om der er nogle der har nogle råd til hvad vi kan gøre ? 

Hvis hun når at vågne pga. Fabrikken larmer inden vi går i seng om aftenen går hun fuldstændig i panik og råber efter os.

Hvordan forklarer man en på tre år at fabrikken ikke er farlig og ikke kan bevæge sig osv... 

Vi er begyndt at se efter hus i en anden by, bare for at hun ikke skal have det sådan hver aften/nat. 

I lyder som søde og kærlige forældre, men I skal ikke lede efter nyt hus. Måske skal I i stedet afdramatisere den fabrik. Besøge den, tale om hvad der bliver fremstillet og hvor de ting skal bruges. Snakke med nogle, der arbejder der - høre om deres tøj og madpakker og ting, som en lille pige kan forstå. "Fabrikken er ikke farlig, den laver stole til skoler, hvor store børn går. På fabrikken arbejder John, kan du huske ham med den grønne jakke og madkassen med Paw Patrol?'

Sideløbende kan I jo kontakte kommunen og tale om, om lovgivningen bliver overholdt mht støj.

Anmeld Citér

10. oktober 2017

Anonym

Man kan ikke forklare følelser til et barn på 3år. 

Mit bedste råd ville være: 

1. Anerkend hendes følelser:

"jeg kan godt se du er bange. Det virker også skræmmende med de lyde. Men nogen gange så er der høje lyde uden det er farligt". 

(Læg mærke til, at jeg skriver "se du er er bange og ikke forstå, da du jo ikke er bange - men kan se, at hun er det)

Så kom med nogle konkrete eksempler fra hendes hverdag. Ex. En sød hund der gør af glæde, en sjov ged der mæer osv. Høje pruttelyde.

Det er fordi fabrikken er så god til at arbejde, at den kommer til at larme (af glæde). Eller den kommer til at prutte, når den arbejder. Osv. 

2. Sig at hele familien vil tage på tur hen og besøge den flotte fabrik også spiser I en is bagefter - sammen. Gør det i HENDES tempo. Det skal afmystifiseres. Stil jer og se på den og tal lidt om den. At I godt kan se, hun ikke bryder sig om den, men hvis man møder det ikke bryder sig om, så kan det faktisk være sjovt.

Min søster var bange for en Tiger under sengen, da hun var 3. Jeg kan huske, min mor sagde til hende "hvordan ved du, at det er en farlig Tiger, jeg har kun mødt søde tigere som passede på mig. Det er i hvertfald sådan en jeg har under min seng" også slappede min søster af og efter noget tid, havde min søster glemt det og var vokset fra "tigerperioden"

så igen - man kan ikke forklare en 3 årig rationelle ting som er deres virkelighed. Ofte vil de istedet føle sig misforstået eller dumme, fordi de har den "følelse" og virkelig tror på den Tiger

Også rigtig meget held og lykke. Det er en svær situation for alle

Anmeld Citér

10. oktober 2017

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

I lyder som søde og kærlige forældre, men I skal ikke lede efter nyt hus. Måske skal I i stedet afdramatisere den fabrik. Besøge den, tale om hvad der bliver fremstillet og hvor de ting skal bruges. Snakke med nogle, der arbejder der - høre om deres tøj og madpakker og ting, som en lille pige kan forstå. "Fabrikken er ikke farlig, den laver stole til skoler, hvor store børn går. På fabrikken arbejder John, kan du huske ham med den grønne jakke og madkassen med Paw Patrol?'

Sideløbende kan I jo kontakte kommunen og tale om, om lovgivningen bliver overholdt mht støj.

Tusind tak for dit svar. Vi prøvede meget lige da den startede op igen, at sige "pyt, det jo bare..." når hun blev panisk, men det virkede på ingen måde. Men jo at se om vi kan få lov at besøge fabrikken kunne måske godt være løsningen.  Har jeg ikke tænkt på. 

Anmeld Citér

10. oktober 2017

Anonym

Jeg ville også fjerne det mystiske og ukendte ved larmen og fabrikken, ved at lade hende lære ting omkring det. Ting hun kan forholde sig til og forstå. 

Vores datter var hunderæd for fluer i lang tid. Virkelig panisk. En dag kom der en flue ind i stuen og hun panikkede. Jeg fik sagt at det ellers var mit nye kæledyr. Siden den dag har fluer ikke været så farlige og hver gang hun ser en proklamerer hun stolt at det er mit kæledyr...

Anmeld Citér

10. oktober 2017

Anonym

Anonym skriver:

Tusind tak for dit svar. Vi prøvede meget lige da den startede op igen, at sige "pyt, det jo bare..." når hun blev panisk, men det virkede på ingen måde. Men jo at se om vi kan få lov at besøge fabrikken kunne måske godt være løsningen.  Har jeg ikke tænkt på. 

Hvis I siger "pyt det er jo ikke noget", så signalerer i til barnet, at hendes følelser ikke er reelle. Men en 3-årig FØLER - og hendes tanker er nok mere "ingen tager mig alvorligt. Hvor skal jeg så gå hen med min angst" (meget meget voksent formuleret, men er sikker på du forstår)  

Så hvis hun ikke har nogen steder at "placere" sin angst, så bliver hun mere stresset over situationen også er det klart, det ikke hjælper. 

Det hjælper aldrig at negligere et lille barns følelser (også selvom det bestemt ikke er jeres hensigt)

Anmeld Citér

10. oktober 2017

Abracadabra

Anonym skriver:

Hvis I siger "pyt det er jo ikke noget", så signalerer i til barnet, at hendes følelser ikke er reelle. Men en 3-årig FØLER - og hendes tanker er nok mere "ingen tager mig alvorligt. Hvor skal jeg så gå hen med min angst" (meget meget voksent formuleret, men er sikker på du forstår)  

Så hvis hun ikke har nogen steder at "placere" sin angst, så bliver hun mere stresset over situationen også er det klart, det ikke hjælper. 

Det hjælper aldrig at negligere et lille barns følelser (også selvom det bestemt ikke er jeres hensigt)

Og samtidig skal man jo heller ikke nurse angsten for meget - jo mere, man plejer den, jo stærkere bliver den.

Anmeld Citér

10. oktober 2017

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Anonym skriver:

Jeg ville kontakte fabrikken og forklare problemet og høre om i må besøge dem.

Vil det være muligt at flytte rundt på nogle værelser så lyden måske ikke høres på samme måde.

Flytte vil jeg ikke gøre. Da det kan være lige så stor en overvæltning for børn. 

Anmeld Citér

10. oktober 2017

Anonym trådstarter

Jeg ville kontakte fabrikken og forklare problemet og høre om i må besøge dem.

Vil det være muligt at flytte rundt på nogle værelser så lyden måske ikke høres på samme måde.

Flytte vil jeg ikke gøre. Da det kan være lige så stor en overvæltning for børn. 

Nu vores hus kun på 78 kvadratmeter og de to værelser der er ligger lige ud mod fabrikken desværre. 

Men tror vi ender med at få fat i nogle det arbejder derude og hører om vi og vores datter må få lov at besøge den, så hun kan se det ikke er farligt. 

Anmeld Citér

10. oktober 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg ville også fjerne det mystiske og ukendte ved larmen og fabrikken, ved at lade hende lære ting omkring det. Ting hun kan forholde sig til og forstå. 

Vores datter var hunderæd for fluer i lang tid. Virkelig panisk. En dag kom der en flue ind i stuen og hun panikkede. Jeg fik sagt at det ellers var mit nye kæledyr. Siden den dag har fluer ikke været så farlige og hver gang hun ser en proklamerer hun stolt at det er mit kæledyr...

Det tror jeg også det ender med, sidder lige nu og snakker med manden om et evt, besøg på fabrikken. Tror også hun bliver nød til at se med egne øjne at den ikke er farlig. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.