Eksperthjælp: Får jeg stadig børneydelse og børnebidrag, hvis mit barn anbringes udenfor hjemmet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

921 visninger
0 svar
0 synes godt om
9. oktober 2017

Helene Treschow

Jeg er lidt på vildspor min datter skal anbringes på tirsdag i familiepleje og jeg er lidt i tvivl om jeg når at få børnepenge her den 20

Helenes svar

Kære Sille08

Udbetaling af børnepenge standser, hvis et barn anbringes udenfor hjemmet. Når et barn er anbragt uden for hjemmet og/eller forsørges af offentlige midler, skal kommunen stoppe udbetalingen af børneydelser. Stop af børneydelser er således uafhængig af, om din datter har adresse hjemme hos dig eller ej, samt om der er tale om en midlertidig eller langvarig anbringelse. Det betyder, at hvis kommunen forsørger din datter (betaler kost, lomme- og tøjpenge etc.), så kan du ikke modtage børneydelser.

Situationen er lidt en anden, hvis der er tale om et aflastningsophold (hvad der ikke lyder til at være tilfældet i din sag). Såfremt der er tale om, at din datter ikke er anbragt, men er i et aflastningsophold, kan du godt bevare retten til børnepenge. Betingelsen er, at aflastningsopholdet er kortvarigt

Når din datter er anbragt, vil du ikke længere modtage børnebidrag fra faderen. Kommunen indtræder fra opholdets start i retten til bidraget fra den bidragspligtige. Kommunen kan ved særlige grunde undlade at kræve betaling fra bidragspligtige (bidragspligtige er i dit tilfælde faderen).

De bedste hilsner

Helene Treschow

Advokat i Nexus Advokater  

Helene har stor erfaring med at rådgive og føre sager om forældremyndighed, børns bopæl og samvær. Helene rådgiver derudover i forbindelse med (overvejelser om) separation og skilsmisse, ægtefællebidrag og bodeling, samt om børnebidrag. Endvidere rådgiver Helene ugifte samlevende og (kommende) ægtepar, blandt andet om samejeoverenskomster, ægtepagter, og testamenter, herunder også børnetestamenter

Se Helenes hjemmeside: NexusAdvokater.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.