Anonym skriver:
Vi mistede vores datter for 5.5 måned siden efter en kamp om graviditet på 3 år.
Jeg har selvfølgelig hele tiden været ked af det. Men den sidste tid er det virkelig begyndt at ramle om ørerne på mig. Jeg har følt med ved siden af og prøvede at tage forskellige test. Ifølge 6 forskellige teste peger de alle på stress. Jeg er grædefærdig hver fag og brød sammen igår på min fødselsdag hvor jeg burde have haft min datter på armen. Jeg er sikker på presset fra alle vores venner og veninder der enten har børn eller er gravide, samtidig med at vi er i fertilitetsbehandling og har mistet et barn er skyld i at jeg er på vej dybt ned i et sort hul.
men jeg er i en situation med en arbejdsplads der ikke har forståelse for evt sygdom på trods af dette. Jeg vil dog imorgen eller en af de nærmeste dage kontakte lægen pga stress/ deprimeret adfærd fra mig af. Jeg er under et massivt følelses mæssigt Press og det har vist sig nu efter næsten et halvt år efter fødslen. Det har ikke været så slemt her før
Søde dig - det er kun 5,5 mnd siden du har mistet, du har ret til at falde i en masse sorte huller, ja du skal falde i sorte huller. Det er snart 11 år siden og jeg falder i dybe sorte huller en gang imellem endnu.
De sorte huller kommer både nr du forventer dem og når du ikke forventer dem, de kommer når du står med en mærkedag, hvor din datter skulle have været med til, når du ser den barnevogn du skulle have kørt med, når du ser en gravid mave, når noget smager godt, når solen skinner, når det regner, når du er aller mest lykkelig - de kommer hele tiden og her i starten (for 5,5 mnd er starten) der kan du ikke kontrollere dem, de styrer dig og ikke omvendt . Senere vil du som jeg være bedre til at gå ud og ind af dem, men der er stadig nogle der styrer mere end dig.
Ja det minder om stress men det er sorg, sorg er noget der ikke forsvinder på et øjeblik, ikke bare kan pakkes væk og så er man "normal". Tror de fleste der har mistet et barn vil være enige med mig i, at det første år er et hårdt og underligt år, et år hvor man ikke kan kende sig selv og sine reaktioner, et år hvor man lever hver dag som det var første gang man overhovedet havde oplevet at holde sin fødselsdag fx.
Du skal give dig selv plads og rum til at være en mor i sorg, og kræver det Fx en sygemelding, så er det sådan det er. Mød andre der forstår bare en flig af hvad du er midt i. Måske en psykolog kan hjælpe, eller at skrive, at tale hvad ved jeg. At miste er ikke en "bare" ting det er skelsættende og ens liv vendes rundt 180 grader og man skal finde selv igen.
Det er som skrevet 11 år siden jeg mistede og jeg bumler stadig med en del kan jeg mærke, fx hadet til min egen krop fordi den ikke kunne skabe min datter perfekt. Jeg bumler med en dårlig samvittighed, jeg bumler med jeg gav en masse op fx den karriere jeg havde drømt om. Jeg bumler med misundelse, med en følelse af alt gik i stå og jeg endnu ikke er gået rigtig igang igen. Jeg drømmer stadig om babyer selvom jeg ved den tid er forbi og jeg mangler Lia så meget i mit liv og møder mange dybe og sorte huller fx i denne tid hvor tiden for hendes fødselsdag igen nærmer sig.
HVis du har brug for at skrive om det hele, så bare skriv - jeg lytter/læser gerne