Eksperthjælp: Gåstol

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.674 visninger
2 svar
6 synes godt om
3. oktober 2017

Christina Haansbæk

Jeg har et barnebarn på 7 mdr., som bruger et "gåstativ", dvs et stativ, hvor han bliver sat ned i og så bevæger sig rundt ved hjælp af benen. Han "hænger" altså, så han kan nå gulvet. Mener at have lært tidligere, at det ikke er så godt for motorikken. Hvad siger du?

Christinas svar

Kære Bedstemor

Mange tak for dit spørgsmål.

Den type gåstativ eller gåstol som du beskriver, er ikke umiddelbart populær blandt fagpersoner der arbejder med børns motoriske udvikling.

Sundhedsstyrelsen fraråder ligeledes gåstole - primært fordi de udgør en særlig ulykke risiko, men også fordi gåstole kan hæmme barnets naturlige motoriske udvikling.

En gåstol giver barnet mulighed for at bevæge sig frit rundt inden det mentalt og fysisk er modent til det. Barnet kan dermed få tillært uhensigtsmæssige bevægemønstre som f.eks. at gå på tæer. For at kunne skubbe sig fremad i en gåstol må barnet læne sig forover i det sæde det sidder i og skubbe stolen fremad med maven og tæerne. Det uheldige og unaturlige gangmønster kan barnet tage videre med sig når det skal gå selv.

Min anbefaling til dit barnebarn på 7 mdr. vil være at tilbringe så meget tid som muligt på gulvet. Derfra lærer han på en naturlig måde alle de motoriske overgange fra en stilling til den næste - kroppen kan frit udforskes og bruges til at udforske verden med.

Rigtig god fornøjelse.

De bedste hilsner

Christina Haansbæk

www.fysioterapitilbørn.dk

Link til "Små børns sikkerhed":

https://www.sst.dk/da/udgivelser/2012/~/media/E9088162AF384AF8B8A33AA8A5D6D79B.ashx 

Christina tilbyder udredning, råd og vejledning, motorisk testning samt behandling af børn i alderen 0-15 år. Typiske problemstillinger kan være motorisk forsinkelse, motorisk uro, hypermobilitet, kranie skævhed, usikker hånddominans samt sansemotoriske vanskeligheder. Christina er mobil børnefysioterapeut og kører i Hovedstadsområdet samt Nordsjælland.

Se Christinas hjemmeside: FysioterapiTilBørn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2017

heaven

Seriøst..... handler det ikke om sund fornuft? Så længe barnet primært er pågulvet , så er 5-15 min i gåstol dagligt vel ikke skyld i motoriske vanskeligheder? Er den?

jannie

Anmeld Citér

3. oktober 2017

Børnefysioterapeuten

Jeg forstår hvad du mener, når du skriver om det ikke også handler om almindelig sund fornuft. For det gør det selvfølgelig også. Der er mange nuancer der af praktiske årsager ikke kan komme med i et svar i dette forum.

Har man som forældre et ønske om at ens barn skal bruge en gåstol står det naturligvis forældrene frit for. Samtidig vil jeg som udgangspunkt aldrig anbefale brugen af en gåstol når forældre/bedsteforældre spørger til råds om dette af de årsager som nævnes i svaret. En gåstol gør, efter min overbevisning, ikke noget godt for et helt almindeligt sundt og raskt barn.

De bedste hilsner

Christina

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.