Alt for korte lure (5 mrdr)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.030 visninger
13 svar
6 synes godt om
28. september 2017

Hekate

Hej.

Jeg er ved at være rimelig desperat med hensyn til min søns lure i løbet af dagen...

Han er 5 måneder og jeg har meget svært ved at få ham til at sove længere lure. Han tager højest 45-50 minutter, men som regel kun 30-35 minutter. Det betyder, at han vågner før han er udhvilet og derfor er træt og ked nærmest et kvarter efter, han er stået op! Han er helt færdig sidst på dagen. Han trives altså ikke med disse korte lure. De få dage, hvor han sover ordentligt, er han en helt anden dreng.
Jeg synes simpelthen, at han enten er pylret eller totalt overtræt konstant... jeg er ved at være så udmattet!

Han sover 4 lure om dagen og det bliver i alt til ca. 2 - 2,5 time. Han sover fra ca. 19:30 aften til 07:00 næste morgen (med en opvågning ved 4-5 tiden).
Han fuldammes endnu og bliver mæt af mælken - problemet er mere, at han ikke spiser! Han har svært ved at koncentrere sig om at spise. Han er voldsomt urolig ved brystet og kan nærmest kun spise et fuldt måltid, lige når han er vågnet og stadig er lidt døsig. Det er så dumt, for så når han jo allerede at være lidt sulten, inden han skal sove næste gang.
Jeg har en mistanke om, at det er pga. dette, at han har svært ved at sove - omvendt, så er det ikke sikkert, at han sover lang tid, selv efter at godt måltid...

Han sover i sin seng i soveværelset. Det er en almindelig tremmeseng med en hyggelig sengerand. Der er køligt i rummet.

Jeg har prøvet at fjerne lure og trække tiden imellem dem - det har ikke hjulpet.

Jeg har en fin barnevogn, men pga. det sted, hvor jeg bor, kan jeg ikke stille ham til at sove i gården. Jeg går dog gerne ture, hvor han kan sove, men her sover han også kun 30-40 minutter og når han så vågner, så vil han op nu og her og det ender gerne med at jeg powerwalker afsted med en rasende baby!
Men fordi jeg ikke har en barnevogn, han kan sove sine lure i, betyder det også, at jeg ikke bare kan gå hen og vugge lidt, når han vågner... Det er meget svært at hjælpe ham videre i søvnen, når han er i sin seng...

Han har lige lært at trille hele vejen rundt, hvilket vist har overvældet ham meget. Siden han begyndte rigtigt at kunne bevæge sig, har han været meget urolig. Han kan ikke falde i søvn, uden at blive holdt på benene - de springer op som fjedre og holder ham vågen.

Og nu bliver jeg nok nødt til at tage ham op derinde - han er endnu engang vågnet efter kun 35 minutter...

Har I nogle gode råd?
Hvordan sover jeres børn på denne alder?
Har det hjulpet, når I er gået over til fast føde?
Hvor mange lure sover jeres?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2017

mummitrolden

Virker det som om han har smerter eller er han bare hysterisk?  Tager han på som han skal?

Anmeld Citér

28. september 2017

Hekate

Nej, han er ikke så hysterisk. Hysteriske anfald indfinder sig primært, hvis han har oplevet rigtig meget og så skal puttes - der kan han godt skrige ret meget (men er til at trøste) og så på de førnævnte barnevognsture, når han ikke vil ligge der længer, efter han er vågnet. 

Han virker smertefri.

Han tager på som han skal.

Anmeld Citér

28. september 2017

EKAB

Profilbillede for EKAB

Jeg ville nok tage til kiropraktor og få udelukket, at han er låst et sted og dermed har ondt, og få tjekket ørerne hos en ørelæge. Det kræver ikke henvisning, og er meget vigtigt at det er hos en ørelæge, og ikke en alm. Læge.

Anmeld Citér

28. september 2017

MiniMe2005

Det lyder helt normalt i mine øre :-) Min søn var på samme måde indtil fem måneder, hvor han begyndte at ville sove i vognen (vi har så en gård, hvor han godt kan stå og sove). 

Men indtil da var viklen min redning! Han kunne snildt sove 2 timer i den. Jeg skulle helst være i bevægelse, men så fik jeg gået nogle gode ture. Generelt kunne jeg slet ikke lægge ham fra mig til lur de første måneder, så derfor sov han bare på mig. Så kunne jeg også nemt hjælpe ham videre i søvnen med amning. 

Med hensyn til amningen, så var min søn på samme måde. Han blev så nemt distraheret, fordi verden omkring ham var alt for spændende. Jeg måtte sidde i stilhed og gerne "kedelige" rum, når jeg ammede. Der måtte helst ikke ske for meget omkring mig. Du kan glæde dig over, at det snar er tid til fast føde, så kan du slappe lidt mere af på den del. Jeg syntes i hvert fald, at det var rart, at jeg vidste, at han fik noget indenbords.

Anmeld Citér

28. september 2017

Hekate

Jeg tror ikke, han har ondt. Både kiropraktor og ører har været overvejet, men han viser vitterligt ingen symptomer på smerte. Han viser stor glæde og entusiasme ved at bevæge sig og udvikler sig fysisk, som han skal.

Godt at høre, at andre har samme oplevelse...
Jeg har også tænkt, at det nok er meget normalt i forhold til, hvad jeg læser rundt omkring. Han har jo netop lært at trille og kan pludselig bevæge sig rundt (ikke lige i den retning, der var planlagt!) og det med pludselig at befinde sig midt ude på stuegulvet, når man egentlig bare ville hen til sit legetøj, må da være både skræmmende og frustrerende.
Men hvor ville jeg dog ønske, at han kunne tage bare én lang lur i løbet af dagen. Bare over en time...

Amningen har også længe været lidt svær i løbet af dagen og jeg skal skynde mig at give ham noget, lige når han er vågnet - ellers går den ikke. Jeg ville f.eks. lige amme ham, inden en lur og han var så urolig, at han endte med at få mælken ud gennem næsen.
Når jeg er heldig, kan jeg amme ham videre i søvnen - det virker næsten altid om natten og nogle gange om dagen.
Der skal være musestille, når han spiser. Ikke et gulvbræt må knirke.
Men jeg er egentlig ikke bekymret for, om han får nok, for jeg ved, at han selv regulerer det så fint. De dage, hvor han ikke har spist så  meget, så tager han bare et par ekstra måltider om natten.

Viklen er også guld værd her. Han tager ikke så lange lure i den, men når han bare bliver for ked og urolig herhjemme, så er det ned i viklen og ud at gå. Da han var yngre, tog han også gerne et par timer i den, men nu er det bare dejligt, at han falder til ro og han nyder at sidde og kigge - og falder lige så fint og roligt i søvn i den. Desværre kan jeg fysisk ikke holde til at bære ham så meget, som jeg gerne ville. Fik kejsersnit og jeg kan mærke det i arret, hvis jeg bærer meget (øv).

Anmeld Citér

28. september 2017

Beem82

Kæmpe kram, det lyder hårdt!

Jeg har ikke noget konkret at komme med, da jeg ikke har prøvet det samme. Jeg vil bare lige fortælle at min datter har haft meget væske på ørerne over en lang periode og den eneste grund til det blev opdaget var fordi dp fortalte, at hun virkede halvdøv. Især i større forsamlinger. Hun har aldrig vist tegn på smerte, har været upåvirket når vi har tumlet med hende og endda sovet upåklageligt. Så der behøver ikke være symptomer på væske på ørerne, men det kan stadig være der.

Anmeld Citér

28. september 2017

Nel

Ud fra det jeg har læst du har skrevet og hans alder taget i betragtning, kan det meget vel være en periode han er i. Babyer har deres sove cyklus inddelt sådan at de vil have en lille opvågning alt mellem 30-60 min. inde i søvnen. Der handler det så om at hjælpe dem videre i søvnen, hvis ikke de selv sover videre. Men er de f.eks. sultne vil de efterspørge mad i den opvågning. Jeg har også læst, at de i perioder hvor de udvikler sig meget og oplever nye ting, ligeså vel kan have svært ved at falde tilbage i søvnen. Det er simpelthen for spændende at være vågen.

Men det er rigtig træls. Jeg har selv en pige på knapt 5 måneder. Hun havde en kort periode for en måneds tid siden, hvor hun netop konsekvent vågnede op efter ca. 45 min. Det gik dog over. Nu tager hun to lure om dagen, en lur på de 45-60 min og en længere lur på 1,5 til 2,5 time.

Hvis du kan udelukket smerter, sult m.m. så tror jeg at du må se det som en fase. De ændrer sig heldigvis hurtigt, de små babyer.

Anmeld Citér

28. september 2017

EKAB

Profilbillede for EKAB
Hekate skriver:

Jeg tror ikke, han har ondt. Både kiropraktor og ører har været overvejet, men han viser vitterligt ingen symptomer på smerte. Han viser stor glæde og entusiasme ved at bevæge sig og udvikler sig fysisk, som han skal.

Godt at høre, at andre har samme oplevelse...
Jeg har også tænkt, at det nok er meget normalt i forhold til, hvad jeg læser rundt omkring. Han har jo netop lært at trille og kan pludselig bevæge sig rundt (ikke lige i den retning, der var planlagt!) og det med pludselig at befinde sig midt ude på stuegulvet, når man egentlig bare ville hen til sit legetøj, må da være både skræmmende og frustrerende.
Men hvor ville jeg dog ønske, at han kunne tage bare én lang lur i løbet af dagen. Bare over en time...

Amningen har også længe været lidt svær i løbet af dagen og jeg skal skynde mig at give ham noget, lige når han er vågnet - ellers går den ikke. Jeg ville f.eks. lige amme ham, inden en lur og han var så urolig, at han endte med at få mælken ud gennem næsen.
Når jeg er heldig, kan jeg amme ham videre i søvnen - det virker næsten altid om natten og nogle gange om dagen.
Der skal være musestille, når han spiser. Ikke et gulvbræt må knirke.
Men jeg er egentlig ikke bekymret for, om han får nok, for jeg ved, at han selv regulerer det så fint. De dage, hvor han ikke har spist så  meget, så tager han bare et par ekstra måltider om natten.

Viklen er også guld værd her. Han tager ikke så lange lure i den, men når han bare bliver for ked og urolig herhjemme, så er det ned i viklen og ud at gå. Da han var yngre, tog han også gerne et par timer i den, men nu er det bare dejligt, at han falder til ro og han nyder at sidde og kigge - og falder lige så fint og roligt i søvn i den. Desværre kan jeg fysisk ikke holde til at bære ham så meget, som jeg gerne ville. Fik kejsersnit og jeg kan mærke det i arret, hvis jeg bærer meget (øv).

De fleste børn viser ikke tegn på smerte i den alder. De accepterer smerten, for de kender jo ikke til andet. 

Det var også bare min tanke, at hvis man kunne udelukke, at der er noget fysisk galt, så er det måske nemmere at acceptere at det er en fase I skal igennem.

Anmeld Citér

28. september 2017

AnoMom

Hekate skriver:

Hej.

Jeg er ved at være rimelig desperat med hensyn til min søns lure i løbet af dagen...

Han er 5 måneder og jeg har meget svært ved at få ham til at sove længere lure. Han tager højest 45-50 minutter, men som regel kun 30-35 minutter. Det betyder, at han vågner før han er udhvilet og derfor er træt og ked nærmest et kvarter efter, han er stået op! Han er helt færdig sidst på dagen. Han trives altså ikke med disse korte lure. De få dage, hvor han sover ordentligt, er han en helt anden dreng.
Jeg synes simpelthen, at han enten er pylret eller totalt overtræt konstant... jeg er ved at være så udmattet!

Han sover 4 lure om dagen og det bliver i alt til ca. 2 - 2,5 time. Han sover fra ca. 19:30 aften til 07:00 næste morgen (med en opvågning ved 4-5 tiden).
Han fuldammes endnu og bliver mæt af mælken - problemet er mere, at han ikke spiser! Han har svært ved at koncentrere sig om at spise. Han er voldsomt urolig ved brystet og kan nærmest kun spise et fuldt måltid, lige når han er vågnet og stadig er lidt døsig. Det er så dumt, for så når han jo allerede at være lidt sulten, inden han skal sove næste gang.
Jeg har en mistanke om, at det er pga. dette, at han har svært ved at sove - omvendt, så er det ikke sikkert, at han sover lang tid, selv efter at godt måltid...

Han sover i sin seng i soveværelset. Det er en almindelig tremmeseng med en hyggelig sengerand. Der er køligt i rummet.

Jeg har prøvet at fjerne lure og trække tiden imellem dem - det har ikke hjulpet.

Jeg har en fin barnevogn, men pga. det sted, hvor jeg bor, kan jeg ikke stille ham til at sove i gården. Jeg går dog gerne ture, hvor han kan sove, men her sover han også kun 30-40 minutter og når han så vågner, så vil han op nu og her og det ender gerne med at jeg powerwalker afsted med en rasende baby!
Men fordi jeg ikke har en barnevogn, han kan sove sine lure i, betyder det også, at jeg ikke bare kan gå hen og vugge lidt, når han vågner... Det er meget svært at hjælpe ham videre i søvnen, når han er i sin seng...

Han har lige lært at trille hele vejen rundt, hvilket vist har overvældet ham meget. Siden han begyndte rigtigt at kunne bevæge sig, har han været meget urolig. Han kan ikke falde i søvn, uden at blive holdt på benene - de springer op som fjedre og holder ham vågen.

Og nu bliver jeg nok nødt til at tage ham op derinde - han er endnu engang vågnet efter kun 35 minutter...

Har I nogle gode råd?
Hvordan sover jeres børn på denne alder?
Har det hjulpet, når I er gået over til fast føde?
Hvor mange lure sover jeres?

Lyder fuldstændig som min dreng da han var i den alder. Frem til han startede i vuggestue som han kun 30-45 min til middag og også 3-4 gange om dagen. 

Han spjættede også med arme og ben og set enten vækkede ham eller holdt ham vågen. Blev anbefalet at svøbe ham. Men det gad han ikke finde sig i. 

Fandt aldrig en løsning. Men da han startede i vuggestue begyndte han at sove 2-3 timer til middag 1 gang om dage.  Har ingen gode råd. Men vil bare fortælle at du ikke er ene om det og forstår hvor hårdt det er.  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.