Beholde hende i DP eller forsøge at rykke hende?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. september 2017

Loa

Mariehøne123 skriver:

Du skal da ikke flytte din datter. Din datter er 1 år. Det hun har allermest brug for er sine forældre. Når I skal arbejde er det bedste da en voksen der har massere af tid til jeres datter. En 1 årig leger ikke med andre børn men parallel leger så jeg ville prise mig lykkelig for at hun er et sted med så fantastisk normering det finder du ikke andre steder. 

Helt ærligt et anden dagpleje med op til 5 børn eller en vuggestue hvor pædagoger nogle gange er alene med rigtig mange børn er altså ikke for dit barns skyld men for samfundets skyld. Dit barn har mest af alt brug for voksen kontakt og det får hun der. 

Tak. Det hjalp at høre.

Jeg frygtede bare at vi "tog noget fra" vores datter, ved at hun ikke var sammen med andre små børn hver dag.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2017

Loa

Thea14 skriver:

Gør dagplejemoderen selv noget for at kommende blandt andre børn i hverdagen? Legestuer, mødes med andre dagplejemødre osv? Alle dagplejemødre jeg har kendt til, er det helt normal procedure at man gør det flere gange ugentligt. - hvis ikke hun gør det i forvejen, så vil jeg da snakke med hende omkring det. 

Hvis det ellers fungerer og din datter trives, syntes jeg ikke du skal flytte hende. Men det er da noget du skal snakke med dagplejemoderen om og der skal findes en løsning så de ikke bare sidder derhjemme.

Børn begynder først rigtigt at relatere til andre børn i børnehavealderen. Rigtig mange leger helst alene når de er helt små - så jeg ville ikke være bekymret for hvorvidt det vil påvirke på den længere sigt.

Rart at læse.

Hun mødes med hendes gamle kollegaer fra KBH og deres DP børn. Tror hun arbejder på at lære området at kende og de private dagplejer her i byen.

Hun er i hvert fald meget aktiv og tager meget gerne ud af huset. (Kunne jeg også se/forstå på hendes dagpleje inde i byen)

Anmeld Citér

21. september 2017

Thea14

Loa skriver:

Hun er som sagt kun lige flyttet til vores by, med både privatboligen og hendes dagplejer, så hun skal lige til at lære området og eventuelle andre private dagplejere at kende. (Ved ikke hvordan det foregår i det private ift. kommunale dagplejere der mødes)

Hun mødes med hendes gamle kollegaer fra KBH og deres dagplejebørn og der ser hun selvfølgelig andre børn. Og hun tager på rigtige mange ture/steder ud af huset.

Hun fortalte bare at vores lille pige var lidt dårlig til at dele legetøj med de andre børn og hun blev sur når hun ikke måtte få det. Og så tænkte jeg bare om det kunne være pga. den manglende daglige kontakt til andre børn?

Vores datter har også altid været dårlig til at dele legetøj med andre børn, og hun har været i dagpleje med andre børn fra hun var 8 måneder. Det er ikke blevet meget bedre i børnehaven, men hun er nemmere st forklare tingene nu.

Det er et meget normalt enebarn syndrom. Hjemme skal hun jo ikke dele med nogen. - så at hun ikke deler legetøj ville jeg ikke bekymre mig om. Det skal hun nok lære på et tidspunkt...

Anmeld Citér

21. september 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Loa skriver:

Tak. Det hjalp at høre.

Jeg frygtede bare at vi "tog noget fra" vores datter, ved at hun ikke var sammen med andre små børn hver dag.

Det gør i ikke - tværtimod. Det danske institutionsliv er skabt for samfundets skyld og for at forældrene kan arbejde ikke for børnene. Prøv evt at Google lidt artikler om børn under 3 år og institutioner. Det er ikke rar læsning. Så vær glad for i har fundet et lille trygt sted.

med hensyn til at dele, det er helt normalt reaktioner fra en 1 årig, hvilket dagplejemor bør vide. 1 årige tror (og skal tro) at verden drejer sig om dem. Empati og evnen til at dele mv skal udvikles men det sker langt bedre i små trygge omgivelser hvor der er mulighed for voksenhjælp end i en stor institution. 

Små børn kan ikke selv lære det og lege sammen uden voksenkontakt - så bliver det den stærkeste det vinder. 

Anmeld Citér

26. september 2017

BABYPIGEnr4

Tillykke med din søde dagplejer og at din datter trives. Det lyder skønt.

Børn er lang tid om at vænne sig til nyt. Jeg anbefaler ikke et skift.

Er du meget glad for hende, så kan du jo nemt hjælpe med flere børn ved fx at dele reklame eller fortælle andre om hende.

Held og lykke med det hele

Anmeld Citér

27. september 2017

Kurt_H

Jeg arbejder i en børnehave & vuggestue. Min erfaring mht. dit spørgsmål er at uanset om dit barn er 10 md. eller 3 år gammelt, så går det ud over trivslen hvis du skifter rundt. Specielt vuggestuebørn (10-14 md.) er sensitive overfor skift. De har et større behov for faste rutiner og rammer.

Hvis jeg var DP så ville jeg blive ked af det hvis mit eneste barn skulle flyttes på dén baggrund !!! Et barn skal jo være det første.

Hvis du ikke har kendskab til andre børn som dit barn kan være sammen med, så er dét muligvis også derfor at DP ikke har flere børn end dit.

Vi er 100% enige om at det er sundt at dit barn har omgang med andre børn, men nogle måneder uden skader heller ikke.

Der findes jo forældre som ikke har en plads til deres barn, så de vil give deres højre arm for at vide hvor der er en plads til deres barn. Lav lidt fælles reklame med DPen, så der kommer andre børn til... Alle kan jo ikke bo lige tæt på deres DP eller vuggestue, selvom det er nemmere. DPen må da også have en interesse i at få flere børn, hvilket giver flere penge i lommen. Der er jo et samarbejde med samtlige DPer og kommunen, så de skal jo også bare på banen. Det er jo ligesom dem som har oplysningerne om nyfødte, kommende børn osv.

Anmeld Citér

27. september 2017

anna111

Profilbillede for anna111
Thea14 skriver:

Vores datter har også altid været dårlig til at dele legetøj med andre børn, og hun har været i dagpleje med andre børn fra hun var 8 måneder. Det er ikke blevet meget bedre i børnehaven, men hun er nemmere st forklare tingene nu.

Det er et meget normalt enebarn syndrom. Hjemme skal hun jo ikke dele med nogen. - så at hun ikke deler legetøj ville jeg ikke bekymre mig om. Det skal hun nok lære på et tidspunkt...

Det har desværre ikke så meget med ene barn at gøre jeg har 2 piger den ene er 3,5år den anden bliver 2 om en måned og de slås om legetøjet konstant river ting ud af hinandens hænder vil helst have det den anden har. 

Tror mere det er alderen deres hjerner er ikke udviklet til den forståelse før de er 4+ 

Anmeld Citér

27. september 2017

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Loa skriver:

Min søde dejlige datter, som lige er fyldt 1 år, går i en privat dagpleje. Hos en super sød kvinde, men pga. hun lige er rykket fra KBH til vores by, er der kun ét barn (vores) i dagplejen indtil videre. Vi har ingen garanti for, hvornår der kommer flere børn, og jeg frygter om det er en bjørnetjeneste for vores datter, at hendes omgang med jævnaldrene er temmelig begrænset. Jeg/vi ved jo i teorien ikke om der kan gå et halvt år, før der kommer andre børn.

Min datter virker rigtig glad for hendes DP og hun bor vitterligt kun to minutter fra vores bopæl, så det er jo super nemt for os, men jeg tænker virkelig meget på om vi burde prøve at få hende rykket til en vuggestue i stedet..... Men så skal hun jo rykkes igen og forholde sig til en masse nyt igen.....

Hvad ville i?

Hvor dejligt hun har dp for sig selv - jeg ville høre dp om hun mødes med andre dp'er. Hvis hun gør det, tænker jeg, at din datter er meget heldig

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.