Jeg er vokset op som enebarn, og normalt er jeg ikke fortaler for at få enebarn. For min oplevelse var, at det var ensomt. Jeg savnede inderligt en bror eller søster i mit liv.
Men man skal ikke få mere en et barn for enhver pris. Og der er selvfølgelig også fordele ved at være enebarn, uden tvivl.
En del af min ensomhedsfølelse bunder helt sikkert også i, at især min mor ønskede et barn mere (hun sagde det aldrig højt, men det var tydeligt), og det påvirkede mig selvfølgelig. Havde de i stedet gjort det klart, at der kun ville være mig, og det faktisk var ganske fantastisk, kunne det godt være, at jeg havde haft det anderledes. Så beslutter I jer for, at jeres datter skal være enebarn, så fortæl hende, at det er det mest fantastiske i verden :-)
Nu har jeg heldigvis ingen erfaring med behandlingssystemet, men min mand og jeg har taget snakken om, hvad vi gør, hvis nummer to ikke kommer helt så nemt som nummer et. Og jeg vil ikke i behandling. Jeg tror simpelthen ikke, jeg kan holde til det. Så hellere nyde det ene barn, jeg har. Jeg vil rigtigt gerne have flere børn, men ikke for en hver pris (og ja, jeg ved godt, at jeg står i en vanvittig priviligeret situation i og med, at jeg allerede har et barn).
Så I skal mærke dybt efter i jer selv. Vil I have et barn mere (i sidste ende skal det være jeres ønske, ikke fordi jeres omgangskreds synes det)? Og er I klar til at tage kampen en gang til? Eller vil I hellere nyde det barn, I har, bruge de penge, I ellers ville skulle bruge på lånet på for eksempel rejser og oplevelser med jeres datter?
Anmeld
Citér