Jeg kan godt sætte mig ind i hvordan du har det.
Jeg måtte have ugentlig psykolog hjælp for at gennemføre en HF. Afsluttede den som 25 årig og måtte efterfølgende bruge et år på at samle mig før jeg kunne starte uddannelse.
Jeg opdagede en graviditet få dage før jeg startede studie, men startede alligevel. Allerede i løbet af de første uger mærkede jeg angsten og depressionen fra HF vende tilbage. Efter et par måneder blev jeg sygemeldt med bækkenløsning og det var en enormt stor lettelse.
Efter barsel kunne jeg bare ikke overskue at skulle tilbage til samme studie. Bare tanken fik angsten til at melde sig. Istedet søgte jeg andet studie og blev optaget. Her gik de første uger faktisk okay. Jeg kunne kontrollere min angst og tænkte at det nok skulle gå.
Jeg holdt 3 måneder så væltede korthuset. Jeg turde ikke være alene med mit eget barn, jeg vrælede hele vejen til og fra skole, sov ikke om natten og kunne ingenting overskue. Min mand forsøgte at være støttende men der var ikke meget han kunne gøre. Lægen var ikke til meget hjælp og jeg havde ikke mod på flere års selvbetalt psykolog for at overleve en uddannelse.
Jeg endte med at droppe ud fra den ene dag til den anden. Vi tog den økonomiske konsekvens og jeg holdt mig fra jobcenter og alt, for at få ro på mig selv. Efter kun en måned fik jeg et timelønnet job, ganske vist kun med få timer lovet om ugen, men vi lagde et budget for hvor mange timer jeg minimum skulle have på en måned for at det kunne løbe rundt.
Jeg har nu været i samme job i 3 år. Er stadig kun timelønnet, men har nu en ansvarsstilling der og har fået forhandlet mig frem til en fast vagtplan på 25 timer om ugen og så er der ofte mulighed for ekstra vagter. Jeg har fået så meget ro på alt at jeg ikke har haft brug for hjælp i de tre år og der har kun været to angstanfald i al den tid.
Jeg har indset at jeg aldrig kommer til at gennemføre en uddannelse. Forhåbentlig kan jeg en dag overskue nogle korte kurser der kan give mig nogle kvalifikationer. Jeg får aldrig en topløn som ufaglært, og sådan må det være. Det psykiske helbred er vigtigst for mig og min familie.
Jeg håber at du en dag finder den rette vej for dig, og finder styrken til at sige "det her kan jeg bare ikke". Det er et svært skridt at tage, men i sidste ende er det det hele værd.
Anmeld
Citér