Du kan ikke lave om på farmor. Afhængigt af jeres forhold kan du (eller din mand) jo forsøge at tage en imødekommende og venlig snak om at det bekymrer jer, at jeres barn skal spise mad med kattehår på. Måske hvis I forklarer jeres bekymring (og ikke hendes "problem") på en pæn måde, vil hun tage noget af det til sig og lave ændringer. Men I kan ikke ændre hende eller hendes hjem, og ultimativt bestemmer hun selv derhjemme.
Hvis jeg havde et barn på fx 5 år, så ville jeg måske bide rodet i mig og fastholde vores egen almene hygiejne-regler når vi alle besøgte farmor, fx at man vasker hænder inden man spiser, og jeg ville tjekke maden inden jeg gav den til mit barn.
Nu har du ikke et barn på 5 år eller en lignende alder men en baby, der kravler rundt og putter alt i munden, uanset hvor absolut ulækkert det er, fordi det ser spændende ud. Vi kender et par hvis lille dreng proppede en af de dér kæmpe store sorte snegle i munden. 
Hvis du synes at farmors hjem er klamt og ulækkert, så invitér i stedet farmor hjem til jer. Hvis hun spørger hvorfor I ikke kommer til hende, så fortæl at du er bekymret for alle de kattehår, som barnet kan ende med at suge i sig. Selv kattene bliver nødt til at kaste op for at slippe af med dem igen! (Jeg har selv to langhårede indekatte, så jeg ved hvordan de er).
Jeg har ikke set din farmors hjem, så jeg kan ikke sige om du er hysterisk eller ej (men hvem serverer småkager for gæster, som man har tabt på gulvet?), men hvis det går dig på, så lad farmor komme til dig i stedet, indtil barnet bedre selv kan administrere rodet. Du kan ikke ændre farmor, kun din egen accept eller reaktion på hendes varemåde.
Anmeld
Citér