Barn syg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.230 visninger
13 svar
9 synes godt om
28. august 2017

Anonym trådstarter

Hvis ens barn bliver syg og farfar og farmor altid har mulighed for at passe sit syge barn SKAL og er man forpligtiget til at "bruge" dem?? Kan man i princippet så aldrig få barnets anden pg første sygedag?? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2017

Rockertand

Anonym skriver:

Hvis ens barn bliver syg og farfar og farmor altid har mulighed for at passe sit syge barn SKAL og er man forpligtiget til at "bruge" dem?? Kan man i princippet så aldrig få barnets anden pg første sygedag?? 

Du er forælder og dit barns "advokat" - hvis du vurderer, at dit barn har brug for dig, så må du bede om barns sygedag, du har dog ikke krav på det.

Jeg har altid passet mine 4 børn selv, uden problemer, har aldrig haft problemer.

Anmeld Citér

28. august 2017

Thea14

Nej, du er ikke forpligtet til at bruge dem. Det kan jo også ske at de en dag har andre planer.

Hvis din overenskomst giver dig ret til barnets første og anden sygedag, så har du ret til dem hvis dit barn er sygt og har brug for dig. - i princippet er det op til din egen samvittighed.

Anmeld Citér

28. august 2017

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman

Jeg arbejder om aftnen 15-23 og jeg har heller ikke ret til barn syg da min leder mener at man allerede har sørget for pasning om aftnen når man er på arbejde det er virkelig øv! For mit barn er så mor fikseret når han er syg. 

Men jeg vil overhovedet ikke nævne at der er bedste forældre til at passe det syge barn. 

Anmeld Citér

28. august 2017

Rockertand

Thea14 skriver:

Nej, du er ikke forpligtet til at bruge dem. Det kan jo også ske at de en dag har andre planer.

Hvis din overenskomst giver dig ret til barnets første og anden sygedag, så har du ret til dem hvis dit barn er sygt og har brug for dig. - i princippet er det op til din egen samvittighed.

Man har ikke ret til barnets første (eller anden) sygedag, det skal være foreneligt med arbejdet, hvilket betyder, at arbejdsgiver kan nægte det.

Anmeld Citér

29. august 2017

klmf

Mine forældre ønsker ikke at passe ved sygdom med høj feber (feberkrampehistorik) eller hvis han er meget, meget sløj - og der trænger man også til sin mor eller far! Så tager de de dage med snot, lidt mathed og behov for restitution. Hsr jeg aften- eller nattevagt, så kan jeg ikke melde barn syg, medmindre far er så syg at han ikke kan tage vare på dem. 

Anmeld Citér

29. august 2017

Thea14

Rockertand skriver:

Man har ikke ret til barnets første (eller anden) sygedag, det skal være foreneligt med arbejdet, hvilket betyder, at arbejdsgiver kan nægte det.

Det afhænger af overenskomsten på arbejdspladsen.

Min mand har ret til barnets første og anden sygedag, uden forbehold. Jeg har ingen rettigheder på det punkt og skal selv finde min afløser hvis jeg skal have fri, uanset årsag (bortset fra egen sygdom). Andre har som du nævner, ret til det med forbehold.

Anmeld Citér

29. august 2017

alenemor42

Aisha skriver:

Jeg arbejder om aftnen 15-23 og jeg har heller ikke ret til barn syg da min leder mener at man allerede har sørget for pasning om aftnen når man er på arbejde det er virkelig øv! For mit barn er så mor fikseret når han er syg. 

Men jeg vil overhovedet ikke nævne at der er bedste forældre til at passe det syge barn. 

Så kan jeg fortælle dig at det er en ulovlug udmelding fra din leder !

ALLE vagtlag skal have samme mulighed for barn syg og uanset hvad din leder mener så skal hensynet til barnet veje tungest! 

Gå til din TR eller fagforening for det er fuldstændigt uacceptabelt at din leder melder det sådan ud.

Anmeld Citér

29. august 2017

Abracadabra

alenemor42 skriver:

ALLE vagtlag skal have samme mulighed for barn syg og uanset hvad din leder mener så skal hensynet til barnet veje tungest! 

Gå til din TR eller fagforening for det er fuldstændigt uacceptabelt at din leder melder det sådan ud.

Har du noget på skrift omkring det? For på alle mine arbejdspladser har samme regel været brugt: Man kan have barn syg mandag til fredag 7-17, resten af tiden må man have arrangeret sig med andre pasningsmuligheder. Derudover ville jeg nok også selv blive lidt muggen over at blive kaldt på aftennattevagt en lørdag, fordi Alexander på 2 helst vil have sin mor, når han er snottet...

Anmeld Citér

29. august 2017

Pikku Myy

alenemor42 skriver:

Jeg er også uenig her. Min mand arbejder om natten og han har ikke barns første sygedag. Hvis vores søn pludselig bliver syg, er der jo allerede arrangeret "pasning". Hvorfor skulle han så få fri?

Til gengæld har han en gang fået fri fordi jeg skulle akut på hospitalet en aften. Netop fordi der ikke var nogen der kunne være ved vores søn.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.