Tidlig mistanke om autisme og

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. august 2017

Anonym trådstarter

dorthemus skriver:

Min datter på 7 år fik sin autismespektrumsdiagnose (+ Adhd) for knap to år siden. Jeg mistænkte intet i den retning men troede hendes vanskeligheder skyldtes høreproblemer som hun fik behandlet fire gange med dræn. Der var bare andre ting som ikke kunne forklares ved at hun havde væske i ørene. Der lå hele tiden en lille nagende fornemmede af at ikke alt var som det skulle være. Det blev særligt udtalt i fire års alderen hvor hun socialt ikke udviklede sig som sine jævnaldrende venner. 

Som helt lille både vinkede hun, grinede, havde humor og ikke mindst øjenkontakt - områder man normalt ikke forbinder med autisme. Det er dog ærgerligt at der stadig hersker så forældet en opfattelse af autismespektrumsforstyrrelser For der er lige så stor forskel på mennesker med et autisme handicap (for det er IKKE en sygdom) som med neurotypiske mennesker (som dig og mig). 

Din bekymring er reel nok og du kan altid gå udenom PPR og din egen læge og selv opsøge en psykiater og tale med om din bekymring. Måske er dit barn senere om at udvikle sig og måske sker der et udviklingsspring i dagpleje. Måske viser det sig at dit barn har autisme. Det er nok for tidligt endnu at diagnosticere men din bekymring er reel nok og den må du ikke ignorere. 

Kram fra mig 

Mange tak

Jeg vil følge dit råd. Jeg er meget enig med i, der er en forældet opfattelse. Det er ærgerligt,da man jo ved at en tidligere diagnose giver større mulighed for at hjælpe barnet. Jeg ved så også der er stor risiko for en fejldiagnose tidligt. Jeg forstår godt dilemmaet men tænker om det ville skade at få nogle pædagogiske redskaber, som man bruger til autister til at stimulere hendes sociale kontakt, selv hvis hun ikke er det. Det er nok det jeg ikke forstår, det er ok ingen diagnose at få, men desværre i Danmark virker det til man ikke hjælper før den foreligger. Kan man så tabe hende på gulvet imens. 

Håber din datter har det godt i dag, og hun får den rette hjælp

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2022

Anonym

Hej 

må jeg høre hvordan din datter har det i dag og om hun havde autisme? 

Anmeld Citér

14. august 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hej 

må jeg høre hvordan din datter har det i dag og om hun havde autisme? 

Det kan du tro.

min datter har det godt, og det er ingen mistanke on autisme længere.
 Hun er netop startet skole, og fungerer godt med de andre. Hun er IKKE fremmelig på nogen måde, og har været sent til mange ting- gik sent,sprog, cykle  og ting som at skrive sit navn. Men hun fungerer socialt.

Hun har dræn af flere omgange, hun er super hypermobil og følsom overfor både lyde og dufte. Hun kaster sig ikke ud i ting, men ser alt an. Jeg tror dels hendes personlighed og dels hendes fysiske udfordringer medførte min bekymring. 

Anmeld Citér

25. august 2022

Anonym

Anonym skriver:

Det kan du tro.

min datter har det godt, og det er ingen mistanke on autisme længere.
 Hun er netop startet skole, og fungerer godt med de andre. Hun er IKKE fremmelig på nogen måde, og har været sent til mange ting- gik sent,sprog, cykle  og ting som at skrive sit navn. Men hun fungerer socialt.

Hun har dræn af flere omgange, hun er super hypermobil og følsom overfor både lyde og dufte. Hun kaster sig ikke ud i ting, men ser alt an. Jeg tror dels hendes personlighed og dels hendes fysiske udfordringer medførte min bekymring. 

Hej -

undskyld jeg skriver på så gammel en tråd, men blev så glad for at læse dit svar, for din datter lyder akkurat som min.

Hun kalder ikke engang på mig, når hun vågner, og det bekymrer mig helt vildt. Plus den manglende pludren og meget kortvarige øjenkontakt …

Hvor gammel var hun, før du holdte op med at være bekymret?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.