L-mor skriver:
Når et nært familiemedlem, som skulle have været kærligt og omsorgsfuldt, men istedet misbrugte eller svigtede en, dør, forsvinder håbet for undskyldning, forsoning, tilgivelse, rehabilitering. Samtidig understreger det, at forholdet var, som det var. Man må leve resten af livet med, at ens mor, farfar, whoever var som de var, og at relationen aldrig bliver godt - eller bare bedre.
De kan ikke 'blive bedre', du kan ikke længere hjælpe dem og du får aldrig en undskyldning eller forklaring.
Jeg tror, at du sørger over den mor, du ikke fik og er vred over de undskyldninger og den omsorg, du aldrig får fra hende.
Det skal du ikke skamme dig over og jeg tror, at du er nødt til at gennemleve det følelsesmæssigt. Måske kan du tale med dine søskende om det?
Vi kan ikke finde ud af at snakke om følser i vores familie, så jeg kan ikke snakke med dem om det. Men jeg har en støtte person jeg snakker med, men hun har selvfølgelig ferie. Og har det i lidt over en uge endnu.
Min mor har sagt undskyld på den måde hun nu formår at gøre det på, ved at sige jeg kan komme hvis jeg mangler mad og penge (som hun aldrig har haft), men det har jeg altid sagt nej til, for vi klare os.
Men jeg har været igennem en meget hård periode af mit liv, og det jeg allermest har savnet er en mors omsorg, nå man har det svært.
Jeg har også accepterede at hun var som hun var, fordi hun selv har haft en problematisk barndom og at hun bare ikke var i stand til at bede om hjælp, da hun aldrig har stoler på nogen fra det offentlige, psykologer, pædagoger og sagsbehandler osv.
Og jeg er lidt ked af at jeg aldrig fik fortalt hende at jeg tilgav hende fordi jeg godt ved hun ikke gjorde det for at være ond.