Eksperthjælp: Videregivelse af oplysninger ang. indberetning.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.528 visninger
14 svar
37 synes godt om
29. juli

Linda Stæhr

Hej jeg er i en sag hvor skolen har lavet en indberetning på vores datters trivsel. I denne indberetning. Har de skrevet et helt afsnit om min mand og jeg, og om hvordan de mener vi er som forælder. Disse oplysninger har de fra møder vi har været med til på skolen. Jeg mener at det er et brud på tavhedspligten. Vi har jo ikke givet dem lov til at videregive sager om os, kun om vores datter.

Lindas svar

Kære forældre

Jeg tror du beskriver et gråzoneområde her - og siden ingen her på baby.dk er juridisk uddannede, kan vi ikke svare præcist på dette spørgsmål. Jeg foreslår at du kontakter Mødrerådgivningen eller tilsvarende gratis rådgivning for forældre, som kan støtte med gratis juridisk rådgivning.

Måske nogen her på baby.dk har stået i en lignende situation og kan give disse forældre jeres historier.

Jeg ønsker jer alt det bedste - trods de nuværende omstændigheder.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

29. juli

L-mor

Profilbillede for L-mor
Linda Stæhr skriver:

Hej jeg er i en sag hvor skolen har lavet en indberetning på vores datters trivsel. I denne indberetning. Har de skrevet et helt afsnit om min mand og jeg, og om hvordan de mener vi er som forælder. Disse oplysninger har de fra møder vi har været med til på skolen. Jeg mener at det er et brud på tavhedspligten. Vi har jo ikke givet dem lov til at videregive sager om os, kun om vores datter.

Lindas svar

Kære forældre

Jeg tror du beskriver et gråzoneområde her - og siden ingen her på baby.dk er juridisk uddannede, kan vi ikke svare præcist på dette spørgsmål. Jeg foreslår at du kontakter Mødrerådgivningen eller tilsvarende gratis rådgivning for forældre, som kan støtte med gratis juridisk rådgivning.

Måske nogen her på baby.dk har stået i en lignende situation og kan give disse forældre jeres historier.

Jeg ønsker jer alt det bedste - trods de nuværende omstændigheder.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Det er ikke et brud på skolens tavshedspligt. Hvis skolen er alvorligt bekymrede for jeres datters trivsel og vurderer, at jeres adfærd er medvirkende til jeres datters mistrivsel, skal den foretage en underretning og videreformidle de oplysninger - herunder oplysninger om jeres adfærd - som ligger til grund for bekymringen.

Anmeld Citér

29. juli

Abracadabra

Profilbillede for Abracadabra

Underretspligten trumfer ALTID tavshedspligten.

Anmeld Citér

29. juli

Troldemommi

Profilbillede for Troldemommi
Abracadabra skriver:

Ja heldigvis 

Stolt mor til Skattepigen og Skattebassen 

Anmeld Citér

30. juli

Kurt_H

Profilbillede for Kurt_H
Abracadabra skriver:

Hvis man har beviserne i orden. Ja. Ellers kan det gå den anden vej.

Anmeld Citér

30. juli

Abracadabra

Kurt_H skriver:

Hvis man har beviserne i orden. Ja. Ellers kan det gå den anden vej.

Det har du HELT misforstået (forhåbentlig kun i dette tilfælde). Lærere, læger og pædagoger har skærpet underretspligt. Altså skal underrette på MISTANKEN. Mistænker jeg, at et barns trivsel og udvikling er i fare, SKAL jeg underrette. Der er absolut INTET krav til beviser. Til gengæld kan vi straffes, hvis vi ikke underretter på mistanken.

Almindelige borgere har ikke tavshedspligt og heller ikke skærpet underretspligt. Jeg kan lige nu ikke komme i tanke om faggrupper med både tavshedspligt og skærpet underretspligt.

Spørg meget gerne igen, Kurt_h, det er et glimrende emne at diskutere.

Anmeld Citér

30. juli

HvidSne

Profilbillede for HvidSne
Abracadabra skriver:

Det har du HELT misforstået (forhåbentlig kun i dette tilfælde). Lærere, læger og pædagoger har skærpet underretspligt. Altså skal underrette på MISTANKEN. Mistænker jeg, at et barns trivsel og udvikling er i fare, SKAL jeg underrette. Der er absolut INTET krav til beviser. Til gengæld kan vi straffes, hvis vi ikke underretter på mistanken.

Almindelige borgere har ikke tavshedspligt og heller ikke skærpet underretspligt. Jeg kan lige nu ikke komme i tanke om faggrupper med både tavshedspligt og skærpet underretspligt.

Spørg meget gerne igen, Kurt_h, det er et glimrende emne at diskutere.

Jeg er nysgerrig - ved du, hvordan det forholder sig med psykologer og psykiatere så?

Anmeld Citér

30. juli

Abracadabra

HvidSne skriver:

Jeg er nysgerrig - ved du, hvordan det forholder sig med psykologer og psykiatere så?

Prøv at læse nedenstående link - psykiatere er i øvrigt læger.

https://ast.dk/born-familie/underretninger/fagpersoners-saerlige-underretningspligt

Anmeld Citér

30. juli

Anonymor

Profilbillede for Anonymor
HvidSne skriver:

Vi er også underlagt de regler. 

Anmeld Citér

30. juli

HvidSne

Profilbillede for HvidSne
Abracadabra skriver:

Prøv at læse nedenstående link - psykiatere er i øvrigt læger.

https://ast.dk/born-familie/underretninger/fagpersoners-saerlige-underretningspligt

Ja, det har du selvfølgelig ret i. Tak for link, interessant læsning.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.